EdWords.nl - SEO & Search Blog

Achtergrond, handleidingen, & meer over zoekmachines en zoekmachinemarketing, door SEO specialist Eduard Blacquière

Google behandelt irrelevante 301 redirect als (soft) 404

Als de locatie (URL) van een pagina verandert, dan stel je een permanente (301) redirect in. Hierdoor wordt alle SEO-waarde doorgegeven aan de nieuwe URL. Maar let op: als deze redirect niet naar een vergelijkbare, relevante pagina verwijst, dan behandelt Google dat... Lees meer

Busted: 10 SEO mythes

In januari presenteerde ik op het partner event van Bol.com al eens over 15 SEO-mythes en ik merk dat deze en andere misverstanden nog steeds de ronde doen. Dat er mythes bestaan is logsich, omdat we nu eenmaal te maken hebben met een ‘black box’: het algoritme van... Lees meer

De toekomst van Search (video)

“Wie de toekomst wil voorspellen moet naar het verleden kijken” Dat is precies de kern van de boeiende en treffende presentatie die Marcus Tandler recent op TEDxMünchen gaf. In iets meer dan 15 minuten en 200 slides legt de Duitse SEO specialist kort en... Lees meer

Leesvoer: 15 must read SEO artikelen van deze zomer

De trouwe lezers is het waarschijnlijk opgevallen: het is hier wat stiller de laatste maanden. M’n volgers op bijv. Twitter of Google+ weten al waarom: ik ben voor de 2e keer vader geworden! 🙂 Maar dat betekent natuurlijk niet dat de SEO ontwikkelingen ook stil... Lees meer

Zoekmachine (robot) instructies en hun SEO effect

Je kunt zoekmachines – specifiek de zoekmachine processen, zoals crawling en indexatie – op verschillende manieren beïnvloeden. Hieronder een overzicht van de belangrijkste instructies en de (primaire) invloed op zoekmachine processen, ofwel het SEO... Lees meer

Google: “301 redirect verliest geen (extra) PageRank”

Een 301 redirect geeft net zoveel Google PageRank door als een normale link. Dat heeft Google vandaag via een video van Matt Cutts naar buiten gebracht. Veel SEO’s geloven dat je (extra) PageRank verliest bij een 301 redirect. Maar dat blijkt dus een mythe. 301... Lees meer

Seminar: Search Marketing Thursday (data 2013)

De trouwe lezer hier kent het al: de Search Marketing Thursday. In 2013 vindt er – net als in 2010-2012 – elke 2 maanden het gratis zoekmachine marketing seminar Search Marketing Thursday (SMT) plaats. De programma opzet blijft ongewijzigd: 2 inhoudelijke... Lees meer

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2012

Ik schrijf er al een aantal jaren over, maar 2012 had ik nog niet gedaan. Hierbij alsnog 🙂 Allereerst het overzicht marktaandeel zoekmachines Nederland 2012: Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines Nederland, 2012 (bron: Nationale Search Engine monitor) Google heer en... Lees meer

2 voorbeelden hoe Google Shopping er straks uitziet

Google Shopping, de producten zoekmachine, is vanaf medio februari 2013 een betaalde dienst (zie bericht Google). Je kunt dan alleen nog maar via Google AdWords vindbaar worden in de Google Shopping zoekresultaten. Hoe gaat dat er precies uitzien? Ik zit in een beta... Lees meer

4 manieren om (not provided) zoekwoorden te achterhalen

Sinds 2012 kom je het steeds vaker tegen in je webstatistieken: het zoekwoord (not provided). Vanaf 2013 ga je dit nog meer zien. UPDATE (24 september 2013): Google heeft aangekondigd dat ALLE organische zoekwoorden NIET meer gemeten kunnen worden. Lees er hier meer... Lees meer

15 SEO mythes ontkracht (presentatie)

Gisteravond gaf ik een presentatie op het (geslaagde!) Bol.com Partner event 2013. In mijn presentatie heb ik 15 SEO mythes ontkracht, zowel hardnekkige mythes als actuele misvattingen. Ik zal dit binnenkort nog eens uitwerken in een blog post, maar hierbij alvast de... Lees meer

Online Marketing Blog Kermis 2013

Het is m’n eerste post van 2013, dus allereerst nog een gezond & succesvol 2013 gewenst! 🙂 Ik had het al aangekondigd, maar de Online Marketing Blog Kermis 2013 is inmiddels ‘geopend’! De kermis wordt gehouden vanaf een gast-blog, in dit geval... Lees meer

Aankondiging: Online marketing blog kermis 2013

Binnenkort vindt er weer een online marketing blogkermis plaats. Dit maal is Wilco de Kreij op onlinebizz.nl de gastheer (zie zijn aankondiging). Een blog kermis? Een blog kermis is een rondtrekkend fenomeen, analoog aan een ‘offline’ kermis. De kermis... Lees meer

Infographic: hoe SEO is veranderd (in 2012)

Ik post niet vaak een infographic, omdat ze regelmatig de plank misslaan op de inhoud. Onderstaande infographic laat echter correct en duidelijk zien hoe SEO aan het veranderen is, inclusief een aantal (algoritme) veranderingen in 2012: Gemaakt door Fuzz One Media via... Lees meer

Google Venice update: Uitleg, Impact & Optimalisatie

Google voert jaarlijks meer dan 500 updates door aan het zoekmachinealgoritme. Een update die veel impact heeft, maar die je snel over het hoofd ziet, is bekend als de ‘Google Venice update’. Google stelt namelijk automatisch de locatie in waarvandaan je... Lees meer