EdWords.nl - SEO & Search Blog

Achtergrond, handleidingen, & meer over zoekmachines en zoekmachinemarketing, door SEO specialist Eduard Blacquière

Zoekmachine (robot) instructies en hun SEO effect

Je kunt zoekmachines – specifiek de zoekmachine processen, zoals crawling en indexatie – op verschillende manieren beïnvloeden. Hieronder een overzicht van de belangrijkste instructies en de (primaire) invloed op zoekmachine processen, ofwel het SEO... Lees meer

Google: “301 redirect verliest geen (extra) PageRank”

Een 301 redirect geeft net zoveel Google PageRank door als een normale link. Dat heeft Google vandaag via een video van Matt Cutts naar buiten gebracht. Veel SEO’s geloven dat je (extra) PageRank verliest bij een 301 redirect. Maar dat blijkt dus een mythe. 301... Lees meer

Seminar: Search Marketing Thursday (data 2013)

De trouwe lezer hier kent het al: de Search Marketing Thursday. In 2013 vindt er – net als in 2010-2012 – elke 2 maanden het gratis zoekmachine marketing seminar Search Marketing Thursday (SMT) plaats. De programma opzet blijft ongewijzigd: 2 inhoudelijke... Lees meer

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2012

Ik schrijf er al een aantal jaren over, maar 2012 had ik nog niet gedaan. Hierbij alsnog 🙂 Allereerst het overzicht marktaandeel zoekmachines Nederland 2012: Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines Nederland, 2012 (bron: Nationale Search Engine monitor) Google heer en... Lees meer

2 voorbeelden hoe Google Shopping er straks uitziet

Google Shopping, de producten zoekmachine, is vanaf medio februari 2013 een betaalde dienst (zie bericht Google). Je kunt dan alleen nog maar via Google AdWords vindbaar worden in de Google Shopping zoekresultaten. Hoe gaat dat er precies uitzien? Ik zit in een beta... Lees meer

4 manieren om (not provided) zoekwoorden te achterhalen

Sinds 2012 kom je het steeds vaker tegen in je webstatistieken: het zoekwoord (not provided). Vanaf 2013 ga je dit nog meer zien. UPDATE (24 september 2013): Google heeft aangekondigd dat ALLE organische zoekwoorden NIET meer gemeten kunnen worden. Lees er hier meer... Lees meer

15 SEO mythes ontkracht (presentatie)

Gisteravond gaf ik een presentatie op het (geslaagde!) Bol.com Partner event 2013. In mijn presentatie heb ik 15 SEO mythes ontkracht, zowel hardnekkige mythes als actuele misvattingen. Ik zal dit binnenkort nog eens uitwerken in een blog post, maar hierbij alvast de... Lees meer

Online Marketing Blog Kermis 2013

Het is m’n eerste post van 2013, dus allereerst nog een gezond & succesvol 2013 gewenst! 🙂 Ik had het al aangekondigd, maar de Online Marketing Blog Kermis 2013 is inmiddels ‘geopend’! De kermis wordt gehouden vanaf een gast-blog, in dit geval... Lees meer

Aankondiging: Online marketing blog kermis 2013

Binnenkort vindt er weer een online marketing blogkermis plaats. Dit maal is Wilco de Kreij op onlinebizz.nl de gastheer (zie zijn aankondiging). Een blog kermis? Een blog kermis is een rondtrekkend fenomeen, analoog aan een ‘offline’ kermis. De kermis... Lees meer

Infographic: hoe SEO is veranderd (in 2012)

Ik post niet vaak een infographic, omdat ze regelmatig de plank misslaan op de inhoud. Onderstaande infographic laat echter correct en duidelijk zien hoe SEO aan het veranderen is, inclusief een aantal (algoritme) veranderingen in 2012: Gemaakt door Fuzz One Media via... Lees meer

Google Venice update: Uitleg, Impact & Optimalisatie

Google voert jaarlijks meer dan 500 updates door aan het zoekmachinealgoritme. Een update die veel impact heeft, maar die je snel over het hoofd ziet, is bekend als de ‘Google Venice update’. Google stelt namelijk automatisch de locatie in waarvandaan je... Lees meer

5 onmisbare SEO extensies voor Google Chrome

Google Chrome is inmiddels al één van de meest gebruikte webbrowsers. Ook zoekmachine-optimalisatie (SEO) specialisten werken natuurlijk met Chrome. Er zijn inmiddels ook al veel Chrome extensies voor SEO te vinden, maar niet allemaal even goed. Hierbij mijn 5... Lees meer

301 redirect geeft anchor text waarde door

Bij het wijzigen van een URL locatie, gebruik je voor SEO natuurlijk altijd de zogenoemde 301 redirect. Daarmee wordt de opgebouwde linkwaarde van een URL meeverhuisd. Maar geldt dat ook voor de linktekst (anchor text) van de links die naar die URL verwijzen? Een... Lees meer

Google plaatst 7 zoekresultaten op 1e pagina

Je hebt het misschien al gemerkt. Maar sinds kort toont Google steeds vaker 7 resultaten op de eerste zoekresultaten pagina (SERP). Voor de meeste zoekopdrachten geeft Google nog steeds de vertrouwde 10 zoekresultaten. Maar voor de zoektermen met een ‘navigatie... Lees meer

Case: hoe Googlebot omgaat met rel=”prev” & rel=”next”

Gepagineerde content levert vaak een aantal SEO problemen op. Google heeft hier in september 2011 een oplossing voor gelanceerd: de HTML link elementen rel=???prev??? en rel=???next???. Wat is het effect hiervan op je SEO resultaten? En hoe gaat de Google crawler... Lees meer

Handleiding: SEO voor gepagineerde content

Gepagineerde content – ook wel paginering of paginatie genoemd – is het verdelen van content over meerdere pagina’s. Dit levert altijd enkele SEO problemen op. Ik heb een handleiding geschreven die uitgebreid alle problemen en oplossingen beschrijft. Hierbij alvast in... Lees meer

Google Authorship markup live in Google.nl

Update: vanaf 25 mei 2012 is Google Authorship live in Google.nl Google gaat steeds meer auteursinformatie in zoekresultaten tonen. Dit doen ze op basis van een koppeling tussen je Google+ profiel en de sites waarvoor je auteur bent. Auteurinformatie wordt al vertoond... Lees meer