In 2012 gebruikten consumenten SEO (organische zoekresultaten) het meest (54%) om websites te vinden.

Op de 2e plaats (32%) staan Social media, gevolgd door Links vanaf andere wesbites (28%).

Opvallend is dat AdWords (of breder: de gesponsorde zoekresultaten) op plek 7 uitkomt (18%), maar wel hard groeit ten opzichte van 2011 (8%).

Dit wijst het jaarlijkse onderzoek van Forrester in de VS uit.

Research how consumers find websites organic search tops 2012
Afbeelding 1: Hoe consumenten websites hebben gevonden in 2011 en 2012, Forrester

SEO belangrijkst

Op zich is het geen verrassing dat de organische zoekresultaten (SEO) het belangrijkste middel zijn voor mensen om websites te vinden.

Zoekmachines zijn tenslotte het startpunt op internet.

SEO is zelfs nog iets belangrijker geworden van 50% in 2011 naar 54% in 2012.

AdWords op 7e plek

Opvallend is dat gesponsorde zoekresultaten (o.a. Google AdWords advertenties) een 7e plek heeft.

Ondanks dat de gesponsorde zoekresultaten natuurlijk hetzelfde startpunt van internet zijn, is dit voor slechts 18% een manier om websites te vinden.

Andere manieren, zoals links van andere websites (28%), Emails van bedrijven 26%) en Emails van vrienden/familie (25%), scoren beduidend hoger.

Verklaring

Een verklaring hiervoor kan zijn dat AdWords advertenties vaak gericht zijn op een commercieel doel, meestal een verkoop.

Wanneer je dus de intentie hebt om een website te vinden, zullen de natuurlijke zoekresultaten meestal beter aansluiten op je zoekvraag.

(Kanttekening: andersom zullen de AdWords advertenties meer gebruikt worden als zoekers een transactionele intentie hebben)

Grote stijging AdWords

Opvallend is wel de grote stijging van 8% in 2011 naar 18% in 2012.

Mijn verklaring hiervoor zou zijn dat steeds meer consumenten het verschil tussen gesponsorde en natuurlijke zoekresultaten begrijpen.

Wij, werkzaam in dit vakgebied, zijn natuurlijk niet representatief voor de gemiddelde consument, die zelfs in 2013 vaak nog nauwelijks weet wat precies het verschil is tussen gesponsorde en organische zoekresultaten zijn.

Update (juli 2013): 40% onbekend met AdWords

Een recent onderzoek concludeert dat 40% van consumenten NIET weten dat de Google AdWords resultaten advertenties zijn.

Het betreft een klein onderzoek op één zoekwoord, maar bevestigd wel wat bovenstaand onderzoek van Forrester aangeeft.

SEO steeds minder zichtbaar

Deze resultaten zijn wellicht extra interessant, omdat de zichtbaarheid van SEO steeds minder wordt.

Ik schreef er eind 2011 al eens over, maar kijk hier maar eens naar:

Google AdWords advertenties steeds meer ruimte 2010-2012
Afbeelding 2: toename ruimte Google AdWords advertenties, ten koste van SEO resultaten

Door deze ontwikkeling zou je toch verwachten dat de organische zoekresultaten steeds een beetje minder worden gebruikt.

Dat blijkt ook uit diverse onderzoeken naar de doorklikratio per positie op de organische zoekresultaten de afgelopen jaren.

SEO CTR onderzoeken 2006-2012
Afbeelding 3: SEO CTR onderzoeken vergeleken (2006-2011)

Dit onderzoek van Forrester laat in ieder geval zien dat de organische zoekresultaten nog steeds zeer belangrijk zijn in de zoektocht van mensen op internet.

Social Media nr. 2

Gezien de enorme groei en populariteit van social media is het geen verrassing dat dit inmiddels het 2e medium is voor mensen om websites te vinden.

Social media, zoals Facebook, Twitter, Linkedin en Google+, worden door 32% gebruikt om websites te vinden.

In 2011 was dit nog 25% en in 2010 nog 18%.

Dit sluit natuurlijk aan bij de enorme groei in het gebruik van social media.

Internet gebruik 2002-2012
Afbeelding 4: Gebruik van internet in de VS, ontwikkeling 2002-2012

Het complete onderzoeksrapport kun je kopen bij Forrester (bron: SearchEngineLand)