Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Cut out the middle manGoogle is naast een zoekmachine natuurlijk een advertentiebedrijf.

De focus op advertenties wordt echter steeds groter, waardoor de “normale” zoekresultaten steeds verder omlaag worden geduwd.

Gaan zoekers hierdoor anders om met de zoekresultaten?

En wat betekent dat voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)?

De hoofdonderwerpen die ik beschrijf:

  1. Google strategie: Search, Ads & Apps
  2. Steeds meer Ads
  3. Snapt de Google gebruiker dit?
  4. Toekomst: alleen maar Google resultaten?
  5. Mag Google dit doen?
  6. Wat betekent dat voor SEO?
  7. Conclusie

Google strategie: Search, Ads & Apps

Google is een zoekmachine. Maar Google is ook een advertentiebedrijf.

En Google maakt applicaties, die bijna allemaal gratis te gebruiken zijn.

Dit laatste doen ze vooral om gebruikers aan zich te binden en informatie over hen te verzamelen, zodat ze de zoekresultaten en advertenties kunnen personaliseren.

Deze 3 zaken benoemde Google in 2007 al in hun onofficiële strategie ‘Search, Ads & Apps‘.

Steeds meer Ads

In de ‘Search, Ads & Apps’ strategie lag de focus altijd op Search: de zoekmachine Google.

De laatste jaren zie je de focus van Google echter steeds meer verschuiven naar Ads & Apps.

Steeds meer AdWords

Laten we voor nu even kijken naar de advertenties in de zoekresultaten, natuurlijk beter bekend als AdWords. (zie ook mijn Google AdWords handleiding)

Daar zie je namelijk alleen al bij de top advertenties boven de natuurlijke zoekresultaten duidelijke veranderingen.

Google zoekresultaten – juni 2010

Zie hier de zoekresultaten van Google uit juni 2010, waarbij de AdWords advertenties rood zijn gemarkeerd:

Google.nl serp - juni 2010
Afbeelding 1: De Google.nl zoekresultaten pagina in juni 2010

Google zoekresultaten – januari 2011

Een half jaar later, in januari 2011, zien de Google zoekresultaten er als volgt uit:

Google.nl serp - januari 2011
Afbeelding 2: De Google.nl zoekresultaten pagina in januari 2011 vergeleken met juni 2010

Valt je iets op?

Juist, ja. De AdWords top advertenties nemen een stuk meer (verticale) ruimte in.

De advertentietekst staat niet meer achter de zichtbare URL, maar tussen de titel en de URL.

Ook worden de AdWords sitelinks steeds vaker getoond (sinds eind 2009 beschikbaar), die per advertentie nog één of soms zelfs 2 extra regels (verticale) ruimte kunnen opeisen.

Google zoekresultaten – september 2011

Laten we nog eens een sprong maken van driekwart jaar naar september 2011:

Google.nl serp - september 2011
Afbeelding 3: De Google.nl zoekresultaten pagina in september 2011 vergeleken met januari 2011 en juni 2010

Valt je iets op?

Juist, ja. De AdWords top advertenties nemen nog een stuk meer (verticale) ruimte in.

Dit keer niet door extra regels voor de (top) advertenties.

Google heeft de balk met het geschatte aantal zoekresultaten aanzienlijk groter gemaakt (en bevat aan de linkerkant het woord ‘Zoeken’).

Enhanced Ad Sitelinks

Update februari 2012
Google heeft bekend gemaakt dat de AdWords advertenties nog meer ruimte gaan innemen.

Het gaat om AdWords Sitelinks, die veel prominenter gaan worden. Zie hier:

Tot februari 2012 ziet een AdWords top advertentie met sitelinks er zo uit:

Stel dat je ook deze advertenties in je AdWords campagne hebt:

..dan zal Google AdWords vanaf februari 2012 dit samenvoegen met sitelinks:


(bron: adwords.blogspot.com)

Het resultaat?

Juist, ja.

De AdWords top advertenties nemen nog een stuk meer (verticale) ruimte in.

AdWords lijkt steeds meer ‘organic’

Verder valt op de de 1e regel van de AdWords advertentie bij de top advertenties vaker achter de advertentietitel wordt geplaatst (vanaf februari 2011).

Ook de domeinnaam – vaak de merknaam van het bedrijf – staat steeds vaker aan het eind van de advertentie titel.

Deze wijzigingen zorgen ervoor dat de AdWords advertenties boven de organische zoekresultaten er ook steeds meer als organisch zoekresultaat uitzien.

Google lijkt haar bezoekers dus steeds meer naar de top advertenties te willen leiden…

Snapt de Google gebruiker dit?

Een interessante vervolgvraag is: snappen de Google gebruikers dit?

Of concreter: verandert het kijkgedrag naar de zoekresultaten en schuift dat mee omlaag?

Het antwoord is: nee.

Kijkgedrag verandert nauwelijks

Alle zogeheten ‘eyetracking’ onderzoeken die ik heb gezien geven aan dat mensen nog steeds het meest links bovenin kijken & klikken.

Het bedrijf Miratech onderzocht in 2011 het kijkgedrag naar zoekresultaten.

Met 2 top advertenties kijkt men als volgt naar de zoekresultaten:

eyetracking onderzoek Google 2011 SEO + 2 top ads
Afbeelding 4: Kijkgedrag Google zoekresultaten met 2 top advertenties (bron: Miratech)

Met 3 top advertenties ziet het kijkgedrag er zo uit:

eyetracking onderzoek Google 2011 SEO + 3 top ads
Afbeelding 5: Kijkgedrag Google zoekresultaten met 3 top advertenties (bron: Miratech)

Valt je iets op?

Juist, ja. Het kijkgedrag verandert nauwelijks bij een toename van de AdWords top advertenties.

Dat zou dus betekenen dat meer bezoekers de gesponsorde zoekresultaten gebruiken, ten koste van de natuurlijke zoekresultaten.

En deze aanname klopt.

Minder bezoekers organische zoekresultaten

Ik heb eens een paar onderzoeken naar klikgedrag van de organische zoekresultaten naast elkaar gelegd.

En dan zie je het volgende:

Organic Click Through Decline 20006-2010
Afbeelding 6: klikgedrag top 3 posities organische zoekresultaten

Ondanks dat de verschillende onderzoeken niet 100% met elkaar te vergelijken zijn, is de trendlijn duidelijk.

De organische zoekresultaten (met name de 1e positie) krijgen door de jaren heen steeds minder bezoekers.

En het kan nog erger.

Toekomst: alleen maar Google resultaten?

Google lijkt hier voorlopig niet mee te stoppen.

In de VS gebeuren – naar mijn mening – alarmerende dingen.

Zo is medio december 2011 te zien dat Google haar eigen product (Hotel Finder) helemaal bovenaan de advertenties plaatst.

Boven de 3 aanwezige top advertenties.

Als adverteerder wordt je allereerst benadeeld. En als je met SEO aan de slag bent, worden je resultaten gewoon verder omlaag geduwd.

google top ads hotel finder
Afbeelding 7: Google’s eigen product boven de top advertenties, december 2011 (bron: searchengineland.com)

Alleen resultaten van Google

Een toekomst met alleen maar resultaten van Google is dichterbij dan je denkt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze zoekresultaten van begin december 2011 in Google.com:

Google results from...Google

Afbeelding 8: Google.com zoekresultaten voor ‘hd monitor’, december 2011 (bron: seobook.com)

Valt je iets op?

Juist, ja.

Of het nu advertenties zijn of diensten (zoals Google Shopping) omhuld met advertenties.

Alleen maar resultaten van Google zelf.

Mag Google dit doen?

Zo langzamerhand worden de gevolgen van de Google monopolie duidelijk.

Maar mag Google haar advertenties en andere producten zoveel voorrang geven?

De Amerikaanse regering vindt van niet.

Google FTC onderzoek oneerlijke concurrentie
Afbeelding 9: Brief van Amerikaanse overheid aan de Federal Trade Commission

De Federal Trade Commission (FTC), vergelijkbaar met de Consumentenautoriteit en Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa), is gevraagd om onderzoek te doen naar Google (bron).

De Amerikaanse regering stelt exact de hierboven beschreven en uitgebeelde situatie aan de kaak: dat Google oneerlijk concurreert door hun eigen producten voorrang te geven in de zoekresultaten.

Tot op heden is Google er echter altijd mee weggekomen.

Maar ik sluit niet uit dat ze binnenkort een keer goed op hun vingers worden getikt.

Wat betekent dat voor SEO?

Het resultaat is duidelijk: de natuurlijke zoekresultaten worden steeds verder omlaag geduwd.

En de organische zoekresultaten krijgen steeds minder bezoekers.

Dat heeft dus gevolgen voor zoekmachine-optimalisatie, ofwel SEO.

‘Can’t beat them? Join them’

Met de enorme marktaandelen van Google, heb je eigenlijk geen keuze (zie marktaandeel Google Nederland 2011)

Google links laten liggen is natuurlijk geen optie.

Dat betekent voor SEO dat je – naast de optimalisatie voor de organische zoekresultaten – ook goed vindbaar moet zijn in de ‘verticale zoekmachines’ van Google (beter bekend als Google Universal Search).

Ofwel, zorg dat je ook goed vindbaar bent in Google Video (YouTube), Google Afbeeldingen, Google Maps, Google Shopping, etc. etc.

Val extra op

Een andere manier om toch meer bezoekers via de organische zoekresultaten te verkrijgen, is door extra op te vallen.

Google Rich SnippetEen prachtig – door Google aangereikt – middel hiervoor zijn de ‘Rich Snippets.

Ofwel, het toevoegen van extra informatie (zoals prijzen of beoordelingen) aan het organisch zoekresultaat van je website.

Ik heb het effect van Rich Snippets uitgebreid onderzocht. Het levert je eenvoudig 30% extra bezoekers op! (zie het artikel ‘Google Rich Snippets, Wat Levert Dat Op?’)

Bouw aan een merk!

Misschien wel het belangrijkste advies dat ik kan geven, is: bouw aan een merk!

Met andere woorden: zorg ervoor dat je jouw doelgroep aan je bedrijf bindt. Zorg dat jouw doelgroep je ook weet te vinden zonder een zoekmachine zoals Google.

Dan ben je namelijk het beste voorbereid op de toekomst. Dan maakt het niet uit via welk medium de doelgroep je vindt.

Yahoo of AltaVista waren ooit dominant. In Nederland was Hyves tot voor kort het grootste sociale netwerk.

Media of middelen zijn namelijk vluchtig. Maar vertrouwen van mensen zeker niet.

Conclusie

Google lijkt de verworven monopolie positie steeds verder uit te buiten door haar bezoekers steeds meer advertenties of eigen diensten, omhuld met advertenties, voor te schotelen.

De Amerikaanse overheid vindt dit te ver gaan en laat onderzoeken of Google oneerlijk concurreert. Al is Google nog nooit echt serieus op haar vingers getikt.

Het resultaat is dat minder Google gebruikers via organische zoekresultaten bij websites uitkomen.

Het vak zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft hieraan een extra uitdaging. Gevonden worden via meerdere Google diensten en extra opvallen is geen luxe meer, maar een noodzaak.

Maar het belangrijkste is misschien wel om te bouwen aan een merk. Win het vertrouwen van je doelgroep en blijf waarde toevoegen. Dan overleef je de relatief vluchtige wisselingen van media en middelen die de mens gebruikt.