Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Definitie SEO

Wat is SEO?

In één zin definieer ik de betekenis van zoekmachine-optimalisatie of SEO als volgt:

SEO is het optimaliseren van (mobiele) sites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken.

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachine-optimalisatie, en is het actief optimaliseren van een (mobiele) website door het verbeteren van de techniek, content en autoriteit (links) om het bezoek naar de (mobiele) website op relevante zoekwoorden (keywords) vanuit zoekmachines zoals Google te verhogen.

Daarbij gaat het om de natuurlijke (of organische) zoekresultaten van de zoekmachines, zoals afbeelding 1 illustreert.

Zoekmachinemarketing = SEO + SEA
Afbeelding 1: zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren

Naast de “10 blauwe links” gaat het tegenwoordig om veel meer manieren waarop informatie in Google en andere zoekmachines ontsloten wordt.

Denk bijvoorbeeld aan de Knowledge Graph, lokale bedrijfsinformatie, afbeeldingen, video’s, etc.

Synoniemen zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Zoekmachine-optimalisatie wordt ook wel aangeduid met Search Engine Optimization, SEO, Search Optimization, Natural Search, Organic Ranking en combinaties en varianten van deze termen.

Andere SEO begrippen

SEO – Algemeen

SEO – Techniek

SEO – Content

SEO – Autoriteit

Aan de slag

De eerste tips hoe SEO aan te pakken, kun je lezen in de SEO beginnershandleiding van Google (PDF).

En zorg er vooral voor dat je minimaal deze 3 gratis Google tools gebruikt:

  1. Google Search Console
  2. Google Ads (voorheen AdWords) Keyword planner
  3. Google Mijn Bedrijf

Ik sta kort bij deze 3 tools stil in deze video:

Lees al mijn artikelen over SEO