Wat is SEO?
In één zin definieer ik de betekenis van zoekmachine-optimalisatie (afgekort SEO) als volgt:
SEO is het optimaliseren van websites en apps om meer zichtbaarheid in zoekmachines te realiseren op relevante keywords.
SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachine-optimalisatie, en is het actief optimaliseren van een (mobiele) website door het verbeteren van de techniek, content en autoriteit (o.a. externe links) om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords) vanuit zoekmachines zoals Google te verhogen.
Daarbij gaat het om de natuurlijke (of organische) zoekresultaten van de zoekmachines, zoals afbeelding 1 illustreert.
Naast de “10 blauwe links” gaat het tegenwoordig om veel meer manieren waarop informatie in Google en andere zoekmachines ontsloten wordt.
Denk bijvoorbeeld aan de lokale bedrijfsinformatie, nieuws, afbeeldingen, video’s, ‘People also asked’, knowledge graph, etc.
Andere SEO begrippen
SEO – Algemeen
- Google Hummingbird algoritme
- Google Penguin algoritme
- Google Mobile-friendly algoritme
- Google RankBrain algoritme
SEO – Techniek
SEO – Content
SEO – Autoriteit
Aan de slag
De eerste tips hoe SEO aan te pakken, kun je lezen in de SEO beginnershandleiding van Google.
En zorg er vooral voor dat je minimaal deze 3 gratis Google tools gebruikt:
- Google Search Console
- Google Ads (voorheen AdWords) Keyword planner
- Google Bedrijfsprofiel
Ik sta kort bij he gebruik van deze 3 tools stil in deze video:
Lees al mijn artikelen over SEO