In ’t kort
- SEO staat voor Search Engine Optimization
- SEO is het verbeteren van je organische vindbaarheid in Google
- De beste gebruikerservaring wint: pagina’s die een zoeker het makkelijkst & snelst helpen aan het antwoord
De betekenis van SEO
SEO – spreek uit: “Séjo” of “Es Ie Oo” – staat voor Search Engine Optimization.
SEO is dus het verbeteren van de organische vindbaarheid van sites in Google en andere zoekmachines door het maken van behulpzame content voor je doelgroep.
SEO draait dus allereerst om het goed begrijpen van de behoeften en problemen achter de zoekopdrachten van mensen. En vervolgens gaat het erom dat jouw content een goede, liefst de beste, gebruikerservaring biedt: een bezoeker moet snel & makkelijk zijn doel(en) behalen bij het landen op jouw webpagina’s. Dat is behulpzame content.
Naast de content werk je ook aan de techniek van je site en het opbouwen van autoriteit, vooral buiten je website.
Je hoort ook varianten als organic search of het Nederlandse zoekmachineoptimalisatie, maar het gaat allemaal om één doel: beter vindbaar worden in Google (oké, en een beetje in andere zoekmachines zoals Bing).
En dan specifiek vindbaar worden in de organische zoekresultaten.
Organische zoekresultaten
In Google heb je grofweg 2 soorten zoekresultaten: gesponsorde en organische zoekresultaten.
De gesponsorde zoekresultaten zijn de advertenties die je kunt inkopen via het Google Ads platform, voorheen Google AdWords. De advertenties staan meestal boven de organische zoekresultaten en bedrijven betalen hiervoor per klik.
Met SEO werk je eraan om goed vindbaar te worden en je posities te verbeteren in de organische zoekresultaten van Google. Deze zoekresultaten worden gerangschikt op basis van de kwaliteit en relevantie van de webpagina’s door complexe algoritmes.
Binnen de organische zoekresultaten zijn er vele varianten, die je misschien soms wel als aparte zoekmachines of zoekresultaten zou kunnen zien.
SERP features
De organische zoekresultaten – in het Engels Search Engine Result Page of SERP – is er in vele vormen.
Ooit begon Google met 10 blauwe links. Dat bestaat nog steeds onder de noemer Web Search, maar inmiddels zijn er allerlei vormen bijgekomen, waaronder:
- Afbeeldingen
- Video’s
- Featured snippet
- Maps / lokale bedrijfsvermeldingen
- Shopping
- Nieuws
- Hotels
- Vliegtickets
- Jobs
- Recepten
- Vacatures
- Etc.
Google blijft continu experimenteren met aangepaste vormen of nieuwe varianten, maar altijd met één doel centraal: de gebruiker zo snel mogelijk aan een zo relevant mogelijk antwoord helpen.
Waarom doet Google dit?
Google biedt al deze verschillende vormen van zoekresultaten aan, omdat ze voor elke zoekopdracht kijken welke combinatie het beste antwoord geeft.
Een paar voorbeelden:
- Wanneer iemand wil weten wat een begrip of woord betekent, dan toont Google direct het antwoord in een featured snippet of een ‘kenniskaart’
- Wanneer iemand een appeltaart wil bakken, dan toont Google een caroussel met recepten.
- En wanneer een onderwerp actueel wordt, dan toont Google het laatste nieuws bovenaan.
Je snapt het inmiddels, er bestaat niet zoiets als één zoekresultatenpagina. En dus bestaat er ook niet zoiets als één SEO strategie of aanpak.
SEO gaat over de beste gebruikerservaring
SEO draait dus bovenal om het goed begrijpen van de behoeften en problemen achter de zoekopdrachten van mensen. Want Google snapt dat heel goed en gaat vervolgens op zoek naar de webppagina’s die het beste daarin voorzien.
Pagina’s die een zoeker het makkelijkst & snelst helpen aan het antwoord, wat het doel van de gebruiker dan ook is.
Dus, als iemand wil weten hoeveel je maximaal kunt lenen voor een hypotheek of hoeveel netto salaris je overhoudt, dan wil je direct een rekentool gepresenteerd krijgen en dus niet een hele lap tekst.
Maar wanneer je wilt weten hoe fotosynthese of vennootschapsbelasting werkt, dan is een uitgebreide tekst een behulpzaam antwoord.
Het begrijpen van dit ‘spel’ is misschien wel de belangrijkste SEO succesfactor.
Andere SEO begrippen
SEO – Algemeen
- Google Hummingbird algoritme
- Google Penguin algoritme
- Google Mobile-friendly algoritme
- Google RankBrain algoritme
SEO – Techniek
SEO – Content
SEO – Autoriteit
Aan de slag
De eerste tips hoe SEO aan te pakken, kun je lezen in de SEO beginnershandleiding van Google.
En zorg er vooral voor dat je minimaal deze 3 gratis Google tools gebruikt:
- Google Search Console
- Google Ads (voorheen AdWords) Keyword planner
- Google Bedrijfsprofiel
Ik sta kort bij he gebruik van deze 3 tools stil in deze video:
Lees al mijn artikelen over SEO