Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Google Mobile-friendly algoritme

Google Mobile-friendly algoritme

Google heeft een apart ‘Mobile-friendly’ algoritme om mobiele zoekresultaten te rangschikken.

Google gebruikt dit algoritme vanaf 21 april 2015. Het algoritme is 12 mei 2016 ge-update.

De aankondiging zorgde voor nogal veel ophef en de situatie werd dan ook ‘Mobilegeddon’ genoemd.

Dit stelt de zoekmachine in staat om de rangschikking van mobiele websites in de (mobiele) zoekresultaten apart te behandelen.

Het mobile-friendly algoritme is slechts één van de vele honderden signalen in het complete algoritme (Hummingbird).

‘Voor mobiel’ label

Mobielvriendelijke websites kregen in Google’s mobiele zoekresultaten het label ‘Voor mobiel.

Google is per eind augustus 2016 gestopt met het tonen van het ‘Voor mobiel’ label, omdat 85% van alle sites nu mobile-friendly is volgens de zoekmachine.

Mobile algoritme werking & eigenschappen

Dit is wat we weten over het Google Mobile algoritme, o.a. op basis van een FAQ van Google zelf:

  1. Het algoritme heeft alleen invloed op mobiele zoekresultaten, niet op desktop en ook niet op tablet
  2. Geen penalty: je site wordt niet gedevalueerd als je site niet mobile-friendly is (bron)
  3. Mobile-friendlyness wordt op pagina-niveau beoordeeld (bron)
  4. Als je JavaScript en CSS blokkeert van crawling, slaag je (meestal) niet voor de mobile friendly test
  5. Real-time: zodra Google herkent dat een pagina/URL mobile friendly is, wordt het meegewogen
  6. Responsive design heeft geen (extra) ranking voordeel (t.ov. aparte mobiele site)
  7. De update aan het mobile algoritme is vanaf 21 april 2015 live, met een update op 12 mei 2016
  8. Het is alles of niets: een pagina is mobile-friendly of niet (bron)
  9. Mobile-friendliness wordt alleen meegewogen voor de ‘10 blue links’, dus niet voor Nieuws, Maps, Afbeeldingen, etc. (bron)
  10. Het mobile algoritme kan sites die niet mobile-friendly zijn alsnog hoger positioneren als de relevantie van de content heel groot is (bijvoorbeeld: branded zoekopdrachten) (bron)
  11. Laadtijd (page speed) is nog geen factor in het mobile algoritme (bron)

Alles over Google’s mobile algoritme

Wil je meer weten over het Google mobile algoritme?

Bekijk dan deze uitgebreide presentatie:

Site nog niet mobile-friendly?

Is je site nog niet mobile-friendly?

Volg dan deze checklist van 3 stappen.

Checklist Google mobile algoritme update 21 april 2015

Of huur me in 😉