September was niet bepaald een rustige maand in SEO-land met o.a. de August 2023 core update en September 2023 helpful content update. En er was nog meer:

Google algoritme updates in september

August 2023 Core Update

Begin deze maand – t/m 7 september – rolde Google de augustus 2023 core update uit (start uitrol was 22 augustus).

Deze grotere, bredere updates aan ranking systems (vooral Search, maar ook Google Discover) doen een site-wide herwaardering op ‘helpful & reliable’ content. Ook vindt er vaak een E-E-A-T herwaardering plaats of worden de intenties achter zoekopdrachten herzien.

Lily Ray heeft zoals altijd weer een uitgebreide analyse van de winners & losers in de VS. Zij ziet onder meer dat de in december aan de quality rater guidelines toegevoegde ‘E’ van Experience nu meer in het algoritme lijkt te zitten.

Ps. als SEO is het denk ik slim hier proactief over te communiceren binnen je organisatie; dit artikel geeft daarvoor wat tips

September 2023 Helpful Content Update

Kort daarna – vanaf 14 september – kwam Google met de volgende grotere algoritme update: de september 2023 helpful content update, die op 28 september volledig uitgerold was.

In augustus 2022 lanceerde Google een helpful content classifier, die een hele site beoordeelt in welke mate er ‘Helpful’ content op staat – zie Google’s richtlijnen hiervoor. Sinds december 2022 is deze classifier wereldwijd actief.

In deze update laat Google zien dat de lat weer wat hoger komt te liggen. Als je niet overduidelijk waarde toevoegt met je content, dan zul je steeds vaker last hebben van deze algoritme updates.

In Nederland zag ik ook sommige sites flink dalen die een gebrek hebben aan E-E-A-T. Daarbij zie ik Google ook steeds beter worden in het herkennen van echte vs. fake experts.

Aan de andere kant is het net zo leerzaam om naar de winnaars te kijken. Dit vind ik een goed voorbeeld van een site die vooraal sterk is op het gebied van E-E-A-T:

Voorbeeld winnaar September 2023 Helpful content update

Links niet langer Google top 3 ranking factor?

In 2016 deed een Googler de uitspraak dat Links bij de top 3 belangrijkste ranking factoren van Google horen – naast Content en RankBrain. Op PubCon werd Google gevraagd of dat nog steeds zo is en het antwoord was ‘nee’.

Belangrijker is misschien wel de toevoeging dat Google eigenlijk niet zo’n top 3 heeft. En nog belangrijker is dat we keer op keer in de praktijk zien dat links absoluut nog heel vaak bepalend zijn voor top rankings 😉

Google uses Click Data for Rankings

Over ranking factoren gesproken; Google ontkent al lang dat ze user signals, zoals kliks of CTR, in hun ranking algoritmes gebruiken.

Maar een oud Google medewerker die in een antitrust zaak gehoord wordt, heeft verklaard dat Google wel degelijk klikdata gebruikt. Een bevestiging van wat we al weten natuurlijk, maar nu zwart op wit.

Nieuwe Topic Layer laag in Google Knowledge Graph

In september heeft Google een in mijn ogen belangrijke toevoeging aan hun Knowledge Graph aangekondigd, een beetje verstopt onderaan deze blogpost: Topic Layer.

Het doel van Google is om een onderwerp diepgaander te begrijpen en te zien hoe interesses erbinnen zich ontwikkelen.

Google analyseert hiervoor alle content die bestaat op het web (!) voor een topic en ontwikkeld honderden tot duizenden subtopics op basis hiervan. Voor deze subtopics bepaalt Google vervolgens de meest relevante artikelen en video’s.

In hun eigen woorden:

“the ones that have shown themselves to be evergreen and continually useful, as well as fresh content on the topic”

Dit gebruiken ze ongetwijfeld ook voor het in mei aangekondige Topic Authority system.

Meer aanwijzingen krijg je niet om in je SEO strategie op te nemen een autoriteit op jouw topic te worden 😉

Verbetering Google’s taal matching systeem

Naast deze algoritme updates heeft Google afgelopen tijd ook hun taal matching systeem verbeterd. Ze beloven hiermee nu beter te begrijpen in welke taal ze de zoekresultaten het beste kunnen presenteren.

Google slaat al langer weleens de plank mis in situaties waar bijvoorbeeld dezelfde taal in meerdere landen wordt gesproken. Denk aan Nederlands in Nederland + Vlaanderen of Engels in de UK + VS.

De tijd zal het leren of Google hier nu beter in is geworden.

Google SERP veranderingen

Naast algoritme updates zijn er ook een paar visuele veranderingen in de SERP.

RIP HowTo rich snippets (+ simplificatie SERP)

De laatste maanden werden de HowTo & FAQ rich snippets al veel minder minder vertoond, maar vanaf september zijn de HowTo rich snippets helemaal foetsie.

‘Toevallig’ werd een HowTo format gespot in SGE… Google zegt dat het geen ruimte maakt voor SGE (yeah, right), maar we kunnen nog meer simplificatie verwachten.

Site names wereldwijd

Google heeft Site names – het apart weergeven van de naam van de site bij een zoekresultaat – nu wereldwijd uitgerold op mobiel + desktop. Er worden meerder bronnen hiervoor gebruikt, maar je kunt dit zelf sturen met WebSite structured data op je homepage – zie ook deze korte video uitleg van Google.

Google SGE updates

Natuurlijk mogen updates aan Google SGE niet ontbreken:

Officieel: links blijven in SGE

Sinds de start van Google’s “ChatGPT kloon” SGE toonde Google opvallend weinig links in de gegenereerde antwoorden. De volgende golf ‘SEO is dood’ kwam alweer natuurlijk.

Maar Google stelt ons gerust: ze gaan + blijven links tonen naar gerelateerde webbpagina’s in de door AI gegenereerde antwoorden.

Google SGE met links

SGE buiten VS: India & Japan

Verder is SGE nu uitgerold in India en Japan.

Overige Google updates

Verder heeft Google in september aparte SEO documentatie voor developers gepubliceerd. Handig om naar te kunnen verwijzen bij discussies met developers 😉

Bing updates

Zoekmachine Bing speelt natuurlijk een kleine rol, maar toch zijn zij ook met een paar interessante dingen bezig.

Ads in Bing Chat

In Bing Chat zie ik sinds kort Ads in de antwoorden verschijnen. Juridisch schijnen daar nog wat haken en ogen aan te zitten, maar we zullen dit ongetwijfeld ook meer gaan zien in SGE.

Niet geïndexeerd door Content Quality

Ik geef toe, ik kijk niet zo vaak in Bing Webmaster Tools. Maar ze hebben er best een paar bruikbare tools & reports in zitten.

Een heel interessant nieuw rapport – onderdeel van het Sitemaps report – is dat Bing nu aangeeft dat Content Quality een reden is dat een pagina niet geïndexeerd is.

Het zou heel fijn zijn als Google Search Console dit ook gaat toevoegen, maar het is nu al niet moeilijk voor te stellen dat content kwaliteit issues bij Bing ook kunnen wijzen op dezelfde problemen bij Google…

SEO artikelen uit september

Hieronder nog een lijstje met een paar SEO artikelen die wat mij betreft zeker het lezen waard zijn:

  • The effect of quality on Search (podcast)
    Over Content kwaliteit gesproken; Google gaat hier in hun laatste SOTR podcast op in.

    Content kwaliteit is wat mij betreft misschien wel de “nummer 1 Google ranking factor”, want dit wordt zo’n beetje voor alles gebruikt door Google, zoals Crawl scheduling, Crawling, Index selection, Indexing, Ranking (duh), etc.

  • The baseline problem in SEO forecasting
    Ik geef toe: met SEO forecasting reken ik mezelf ook weleens rijk door een te hoge baseline te hanteren. Dit artikel stipt dit probleem aan + geeft 3 oplossingen hiervoor.
  • Generative AI in 15 charts
    McKinsey heeft een mooie verzameling charts voor in je volgende presentatie over generative AI.
  • We Analyzed Millions of ChatGPT User Sessions
    SparkToro heeft een interessant onderzoek gedaan naar het gebruik van ChatGPT.

    Heel opvallend vond ik dat maar liefst 2,4% van alle prompts het woord ‘SEO’ bevat!

  • How Google SGE will impact your traffic – and 3 SGE recovery case studies
    Over AI en SEO gesproken.. er bestaat natuurlijk de (terechte) vrees dat SGE impact gaat hebben op SEO traffic (zie ook de verwachtingen die Roy (Huiskes) & ik hierbij hadden bij de lancering in mei).

    Dit artikel doet een goede analyse van sites die SEO traffic verloren zijn door SGE + komt met suggestie voor een werkwijze om te testen met aanpassingen (variant vs. control).

    Ze beschrijven succesvolle interventies (onpage + offpage) waarmee ze webpagina’s in SGE krijgen, maar ze vertellen niet precies wat ze gedaan hebben.. (al lijkt dat gewoon normale SEO 😉 )