Dit zijn de 10 updates vanuit Google die me opvielen in januari, aangevuld met een selectie van 10 (in mijn ogen) interessante SEO artikelen van afgelopen maand:

Google Algoritme Updates

Er is in januari geen grote algoritme update aangekondigd. Maar…het lijkt er toch sterk op dat er een update geweest is.

1. Grotere Google Algoritme Update in januari?

Het past in de “buckle up” mededeling van Google dat er de komende tijd nog veel ranking updates te verwachten zijn.

Ik denk dat er zo’n update geweest is in de 2e helft van januari, want ik heb verschuivingen gezien die ik eigenlijk alleen ken van de grotere core of Helpful content updates.

Een paar voorbeelden:

Ik zie dit in allerlei branches en bij verschillende type sites. Ook dat sterkt m’n idee dat het een grotere algoritme update is.

We zullen het nooit weten, maar mocht je sterke verschuivingen zien dan zou het zomaar hiermee te maken kunnen hebben.

2. INP vervangt FID op 12 maart

Google kondigde aan dat INP de nieuwe Core Web Vital wordt vanaf 12 maart. Deze metric meet de interactiviteit met de pagina, wat nu nog met de FID gemeten wordt.

Vooral voor je conversie ratio’s is het de moeite waard om aandacht aan laadtijd te besteden. Maar voor SEO heeft het nooit een grote impact gehad.

Of anders gezegd: er zijn altijd andere SEO verbeteringen te bepalen die een stuk meer impact hebben.

Google SERP veranderingen

3. Google gaat moet meer vergelijkingssites tonen

Google moet meer vergelijkingssites tonen in de EU vanwege nieuwe regelgeving die vanaf maart in werking treedt.

De EU classificeert Google nu als “gatekeeper”, wat ze met hun dominante marktpositie natuurlijk ook in veel markten zijn.

Daarom test Google al langer met diverse SERP features die andere vergelijkingssites vrij prominent toont (in plaats van vooral Google zelf die de vergelijkersrol invult).

Een voorbeeld uit de vacaturemarkt:

Voorbeeld van het tonen van vergelijkingssites

4. Google cache foetsie

Sinds januari toont de link naar de cache versie niet meer in de SERP’s.

Een zoekopdracht met cache: werkt nog wel, maar de vraag is voor hoe lang.

De door Google gecachte pagina werd vroegâh nog weleens voor SEO doeleinden gebruikt, maar is al lang niet meer bruikbaar voor die functie (om een voorbeeld te geven: de cache versie doet geen JS rendering, dus is niet representatief voor wat Google ziet).

5. FAQ snippets foetsie

Het leek even dat de FAQ snippets weer terugkwamen, maar sinds januari zijn ze toch weer foetsie.

Ik stel me zo voor dat Google bij een reverse de functionaliteit per abuis weer teruggezet had 😉

Overige Google updates

6. Circle to Search

Google lanceerde in januari de “Circle to Search” functionaliteit; een uitbreiding van Google Lens in mijn ogen.

Dit is een toffe feature natuurlijk, indrukwekkend. Maar vooral ook een slimme move van Google om mensen op visuele platformen (lees TikTok, Insta, etc.) weer terug naar Search te krijgen.

En dan natuurlijk: “Relevant ads will continue to appear in dedicated slots throughout the page.”

Je verwacht het niet. 😉

7. Documentatie update: main content is bron voor snippets

Google heeft hun documentatie geüpdatet over het genereren van de snippets in de zoekresultaten.

Ze verduidelijken dat de main content de primaire bron is van genereren van de snippet; niet de meta description.

Dit zien we Google al lang doen en is op zich geen verrassing, maar wel een belangrijke nuance gezien veel (verouderde) SEO checklists nog altijd roepen dat dit de meta description is.

Ps. sommige cases laten zien dat de door Google gegenereerde description beter werkt dan het zelf invullen

8. Minder Search Quality Raters actief?

Mogelijk zijn er binnenkort minder Search Quality Raters actief, want Google stopt het contract met een leverancier.

Ik denk dat Google hier zeker mee door blijft gaan, omdat de reviews van de kwaliteit van zoekresultaten een waardevolle bron van input blijft.

Voor SEO blijven de search quality rater guidelines (PDF) in ieder geval heel bruikbaar.

9. Documentatie update: @id verwijzingen structured data met #

Een meer geavanceerde implementatie van structured data is het gebruikmaken van @id verwijzingen.

Hiermee kun je een schema dat op pagina A staat als het ware ook “inladen” op pagina B, zonder de daadwerkelijke structured data op pagina B te hebben staan.

Je bent op zich vrij om de verwijzingen binnen @id zelf te bepalen, maar in een documentatie update heeft Google alle voorbeelden aangepast zodat deze een hash (#) bevatten, in lijn met de standaard in schema/RDF.

10. Google crawl rate tool foetsie

Google is de laatste tijd van alles aan het opruimen (lees: verwijderen), waaronder nu ook de oude crawl rate tool.

10 interessante SEO artikelen uit januari

  1. What is Product-Led SEO?

    https://productledseo.substack.com/p/what-is-product-led-seo

    Veruit de meeste SEO strategieën zijn Content/Keyword-gedreven. Dat wordt steeds lastiger om daarmee succesvol te blijven. Product/Gebruiker-gedreven SEO is veel duurzamer, zoals dit artikel op hoofdlijnen uitlegt.

  2. Highly Visible and Low Quality (or Unhelpful) – A Most Dangerous SEO Combination

    https://www.gsqi.com/marketing-blog/highly-visible-and-low-quality/

    Wat mij betreft een belangrijke SEO tactiek in 2024: nog kritischer kijken naar welke content op je site echt helpful content is (= een gebruiker snel & makkelijk het doel laten realiseren). En welke content dat NIET is. Google meet dit al lang met user signals, maar sinds kort begrijpen we dit nog beter (door de nieuwe informatie over o.a. Navboost).

  3. SWOTing SGE

    https://www.growth-memo.com/p/sge-swot-analysis

    SGE is er voorlopig nog niet in de EU iv.m. regelgeving, maar vroeg of laat zal er een vorm van SGE komen. Dan kun je beter maar alvast in kaart gebracht hebben op welke manier het impact zou kunnen hebben op je SEO met deze SWOT analyse.

  4. Google: Author Bylines Don’t Help You Rank Better; Google Doesn’t Check Credentials

    https://www.seroundtable.com/google-author-bylines-ranking-36684.html

    Een klassiek voorbeeld van hoe het vaak in SEO gaat: er wordt te letterlijk een uitspraak van Google geïnterpreteerd en Google ontkracht het. Maar pas op dat je door de bomen het bos niet meer ziet, want het aantonen van E-E-A-T op allerlei manieren wordt alleen maar belangrijker. Luister ook de goede podcast van Marie Haynes hierover.

  5. Advanced AI prompt engineering strategies for SEO

    https://searchengineland.com/advanced-ai-prompt-engineering-strategies-seo-436286

    Één van de meest uitgebreide artikelen die ik gelezen heb over het schrijven van AI prompts, inclusief praktische toepassingen op allerlei SEO taken.

  6. Why is this site getting 144% more traffic from Google in 2024?

    https://www.sterlingsky.ca/site-getting-144-more-traffic-2024/

    De laatste maanden geeft Google een stuk meer zichtbaarheid aan UGC. Forums zoals Reddit schieten omhoog in Google en dit artikel geeft ook een voorbeeld. Ik denk dat ’t een poging is om een beter antwoord te presenteren in de strijd tegen middelmatige (AI) content en Experience content te belonen.

  7. The 29 Best GPTs for SEO in 2024

    https://seo.ai/blog/the-best-gpts-for-seo

    Sinds kort kunnen we zelf GPT’s bouwen binnen ChatGPT en de SEO GPT’s blijven natuurlijk niet achter. Dit lijstje licht een paar leuke GPT’s uit. En je vindt er meer in de GPT store.

  8. How Much Does It Cost to Rank for a Single Keyword?

    https://ipullrank.com/single-keyword-cost

    In de top meedoen op belangrijke keywords vereist serieuze SEO investeringen. Maar het levert in veel gevallen ook een heel sterke ROI op. Een rekenvoorbeeld.

  9. How To Assess The Quality Of Any Backlink (Paid Or Otherwise)

    https://www.danielkcheung.com/backlink-quality-checklist/

    Een 23 punten tellende checklist voor het beoordelen van de kwaliteit van een link. Sommige punten zijn een no-brainer, maar veel links die ik tegenkom zouden niet meer gekocht gerealiseerd worden wanneer deze lijst altijd gevolgd zou worden.

  10. It’s not just you, Google Search really has gotten worse

    https://mashable.com/article/google-search-low-quality-research

    Een interessant onderzoek door universiteiten over de slechtere kwaliteit van Google’s zoekresultaten, specifiek in de product reviews hoek. Bevindingen: meer herhaling, meer versimpelde content en mogelijk meer door AI gegenereerde content. Ook interessant: ze stellen dat het moeilijker wordt onderscheid te maken tussen goede content en spam content.