Ik dacht dat september een drukke Google-update-maand was… maar oktober is niet bepaald rustiger geweest met o.a. alweer een Google core algoritme update.
En vanaf gisteren – 2 november – wordt er nóg een core update uitgerold! Ongekend.. 🤯
Maar goed, de samenvatting van oktober:
Google algoritme updates in oktober
1. October 2023 Spam update
Nog geen week nadat de September Helpful content update klaar was met uitrollen, kwam Google op 4 oktober met de October 2023 Spam update.
Een brede update aan het spam systeem, wat erop gericht is om sites die tegen Google’s spam richtlijnen opereren lagere rankings te geven.
In mijn ervaring moet je het overigens wel heel bont maken wil je last hebben van een spam update.
2. October 2023 Core update
Tijd om te analyseren welke sites hierdoor dalen kregen we ook niet, want op 5 oktober rolde Google de October 2023 Core update uit.
Dat had ik niet zien aankomen na de August 2023 core update, die pas 7 september klaar was met uitrollen. Ik kan me niet herinneren dat er eerder slechts 1 maand tussen 2 core updates zat.
Na 2 core updates + een Helpful content update, zie ik een patroon: Google wordt over het algemeen genomen steeds beter in het belonen van Helpful content.
Of andersom: het lager waarderen van Unhelpful content. Google’s Danny Sullivan geeft hierbij wat tekst en uitleg:
“Unhelpful content is content that’s generally written *for search engine rankings* and not for a human audience.”
Dit lijkt een no-brainer, maar is het wat mij betreft niet.
Je kunt nog zo’n unieke en uitgebreide tekst onderaan je categoriepagina met producten zetten, maar het blijft primair voor SEO gedaan.
Je kunt nog zo’n uitgebreide en unieke blog post schrijven over een onderwerp met alle populaire keywords erin verwerkt uit de Google keyword planner, maar het blijft een blog voor SEO gedaan.
Enz.
Deze SEO best practices worden door Google dus steeds meer als unhelpful content gezien!
Google legt de lat steeds hoger en als je niet voldoende toegevoegde waarde biedt t.o.v. wat er al op het interwebs te vinden is, dan is de kans steeds groter dat je “geraakt” wordt door de grote algoritme updates.
3. Google Knowledge Graph update
In juli gebeurde dit al, maar het team van “Brand SERP Guy” Jason Barnard bracht dit in oktober naar buiten (ook in dit webinar op YouTube terug te kijken).
De Knowledge Graph – Google’s database van entiteiten (feiten over de wereld) – is fors uitgebreid met veel meer entiteiten, vooral personen.
In vergelijking met mei 2020 groeide het totaal aantal entiteiten met factor 5, terwijl het aantal Personen hierbinnen met factor 20 groeide (3x meer Personen entiteiten in juli t.o.v. juni).
Interessant hierbinnen is dat Google de ondertitels van personen ook heeft aangepast. Opvallend is dat er veel E-E-A-T-friendly titels toegenomen zijn – bijv. de titel ‘writer’ – terwijl andere subtitels juist afnemen.
Google SERP veranderingen
Naast algoritme updates zijn er ook een paar visuele veranderingen in de SERP.
4. Geen “indented” zoekresultaat meer (wel dubbele listing)
Medio oktober maakte Google bekend dat ze ‘een paar weken geleden’ gestopt zijn met het “Indented” resultaat: een ingesprongen 2e zoekresultaat van dezelfde site.
Het blijft overigens nog wel mogelijk om met 2 pagina’s van hetzelfde domein in de top 10 staan. Daar kunnen nu ook andere sites tussen staan.
5. Vehicle listing SERP feature
Buiten onze landsgrenzen is Google in de VS gestart met een nieuwe SERP feature: Vehicle listings. Een soort Google Shopping, maar dan voor auto’s, dat leunt op Vehicle structured data.
Dit is overigens wat anders dan de advertentievorm Google Vehicle Ads. Maar het is wel duidelijk dat Google ook hier de ‘cut out the middle man’ tactiek inzet, zoals ze natuurlijk al in veel markten doen (retail/e-commerce, travel, vacatures, etc.)
6. RIP Events rich snippets
Na de FAQ’s en HowTo’s is nu ook de Events rich snippet verleden tijd.
Google voorspelde vorige maand al een simplificatie van de SERP’s en daar is dus niets aan gelogen.
Google SGE updates
Natuurlijk mogen updates aan Google SGE niet ontbreken:
7. Test met AI image generator
Na Bing en ChatGPT kon Google niet achterblijven, dus ook in SGE kun je nu AI afbeelden genereren.
8. Test met “Lite” en “Extended” versie
In oktober werd er zowel een “Lite” als “Extended” versie van het door AI gegenereerde antwoord gespot.
De “Lite” versie neemt aanzienlijk minder ruimte in boven de organische zoekresultaten en bevat een ‘Show more’ button om meer te tonen.
SGE continues to evolve. I'm now seeing what I'm calling "SGE lite" in the SERPs. SGE doesn't trigger a large block by default anymore… it's now much smaller with a large "Show more" button. Again, IMO SGE will not roll out unless it's revenue-neutral or positive… Stay tuned: pic.twitter.com/JSlUJ7V7ef
— Glenn Gabe (@glenngabe) October 7, 2023
De “Extended” versie zag ik in deze post van Aleyda, die rondom Black Friday & Cyber Monday enorme AI generated “antwoorden” ziet. Wat mij betreft een directe “aanval” op Amazon en andere retailers.
9. Nieuwe user-agent GoogleExtended
Google heeft een nieuwe user-agent genaamd “GoogleExtended” gelanceerd.
Door een disallow in robots.txt stop je het trainen van Google Bard & Vertex AI met jouw content, net als je dit kunt doen met de GPTbot.
Een disallow van GoogleExtended blokkeert je content overigens niet voor het verschijnen in SGE. Een robots disallow doet dat overigens ook bij web search niet 😉
Overige Google updates
Verder waren er in oktober nog een paar updates aan tools of documentatie:
- 10. Structured data testing tools (Rich Results + Schema Validator) ondersteunen nu een combinatie van meerdere syntaxes + 11. ondersteunt het valideren van paywalled content (alleen Rich Results tool)
- 12. Toevoeging (article) structured data: voeg tijdzone toe aan datums (anders googlebot timezone)