Google strategie: Search, Ads & Apps

Google logoGoogle heeft vanaf deze week een nieuw motto, een soort slogan (of tagline), die de strategie van Google van de afgelopen en de komende tijd representeert: “Search, Ads & Apps”. Zo maakte het bedrijf deze week bekend tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (te beluisteren via webcast).

Maar hoe zit het met het motto “Don’t be evil”? en “Alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken”?

Google missie

De missie van Google is sinds jaar en dag om alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken. Deze missie van Google blijft onveranderd, naar eigen zeggen: “It is worth saying that our underlying mission has not changed. We are not using “Search, Ads & Apps” as a formal corporate tagline”, aldus Google CEO Eric Schmidt.

Don’t be evil

Het informele motto van Google, de Google gedragscode is ook onveranderd: “Don’t Be Evil”, maar dit motto staat al langer ter discussie. Met name wat betreft het feit dat Google zoekresultaten censureert in landen als Duitsland en China.

Google en censureren in China

In januari gaf Google nog aan dat censureren in China ‘een slecht idee’ was, maar het economische gewin lijkt de overhand te krijgen. De aandeelhouders stemden, op het advies van Google, tegen een voorstel om de zoekresultaten van Google China niet te censureren. Google blijft dus actief in China en blijft de zoekresultaten aldaar censureren.

Google is niet langer alleen ‘Search’

De hernieuwde strategie van Google berust op de drie componenten “Search, Ads & Apps”, wat een verandering reflecteert, naast een focus op zoeken (Search) en adverteren (Ads), in de richting van online software applicaties (Apps).

Google vertelt met deze drie pijlers over haar initiatieven en activiteiten zodat de aandeelhouders en het publiek het begrijpen. In feite probeert Google activiteiten en initiatieven te rechtvaardigen zoals de overname van YouTube, de overname van DoubleClick, maar zeker ook het lanceren van ‘Google Office’ (Google Apps Professional).

Zoals ik ook beschreef in het artikel Google zoekgeschiedenis wordt webgeschiedenis (en gevolgen voor zoekresultaten en privacy) gaf Eric Schmidt vorige maand in een interview aan dat we Google moeten zien als:

  1. Een advertentie bedrijf
  2. Een ‘end-user system’ (combinatie van besturingssysteem en office suite software)
  3. Een gigantische supercomputer
  4. Een sociaal fenomeen

Richt je op één concept en zorg dat je daar de beste in bent

Maar waar is Search? Gelukkig is Search nu weer terug in het motto Search, Ads & Apps. Toch sluit de filosofie van Google daar nog niet helemaal bij aan. Zoals de Tien waarheden volgens Google aangeven, is na de gebruiker het belangrijkste: “Richt je op één concept en zorg dat je daar de beste in bent”.

Dat ene concept is ‘Search’. Toch…? Maar hoe zit dat met Blogger? AdSense? Google Talk? Advertenties in kranten, op de radio, billboards en TV?


Geen gerelateerde artikelen gevonden.

6 Reacties op "Google strategie: Search, Ads & Apps"

Nog geen reacties
Reageer