Google AdWords sitelinks (update)

Vorige week dook de eerste test op in de US en deze week in Duitsland: Google AdWords sitelinks.

Google AdWords sitelinks

Ik heb echter direct enkele vragen, zoals:

Update: de blog post is ge-update met een Nederlands voorbeeld en meer details over de werking.

  • Worden de Google AdWords sitelinks in dezelfde veiling meegenomen?
  • Hoe wordt de kwaliteitsscore bepaald, gezien de verschillende landingspagina’s?
  • Weegt bijvoorbeeld de CTR minder zwaar mee, omdat er niet direct een advertentietekst aan de link is gekoppeld?

Update:
Deze beta test van Google AdWords sitelinks draait ook in Nederland met KPN:

Google AdWords sitelinks

Ook heb ik via Niels Meijssen, de beheerder van vrijwel alle SEA activiteiten voor KPN, enkele details gekregen over de werking:

  • Je kunt de Google AdWords sitelinks zelf opgeven
  • Google kiest echter de woorden uit waarop de sitelinks worden vertoond
  • Je kunt NIET in de rapportage zien op welke sitelink er is geklikt

Logisch voor merk zoektermen

En zo zijn er nog wel meer vragen. Google geeft aan dat ze dit met een kleine groep adverteerders testen. Het lijkt erop dat ze alleen nog voor merkgerelateerde zoektermen testen. En dat vind ik ook logisch.

Merk zoektermen worden namelijk in het gehele koopproces van mensen gebruikt. Zowel wat oriëntatie betreft, maar het is zeker geen uitzondering dat merk zoektermen de hoogste conversieratio’s laten zien.

Het helpt een zoeker dus als hij of zij direct naar het juiste onderdeel kan gaan. Want bij een algemene advertentietekst en url moet je zelf nog vanaf (meestal) de homepage je weg vinden naar datgene dat je zoekt.

Extra inkomsten Google

Aan de andere kant bekruipt me ook het gevoel dat dit weer een manier is van Google om extra inkomsten te genereren.

Dat is natuurlijk hun goed recht, maar als de commerciële belangen te groot worden, komt de relevantie voor de zoeker in het geding. En laten we hopen dat Google juist dat blijft doen waar ze goed in zijn: relevant zijn en blijven.

Wat vind jij ervan? Welke vragen heb jij hier nog bij?

Ps. de reacties lijken even stuk, excuses. Voor de mensen die hebben gereageerd, dankje! :)

Interessant? Lees dan deze gerelateerde artikelen die ik eerder schreef:

  1. Officieel: Google AdWords keywords nu ook “not provided”
  2. Handleiding: Google AdWords campagne optimaliseren
  3. Achtergrondkleur Google AdWords nu rood?
  4. Google maps link in AdWords advertenties (en vaste prijs voor lokale advertenties?)
  5. Onderzoek: wat werkt het beste in Google AdWords advertenties?

7 Reacties op "Google AdWords sitelinks (update)"

Nog geen reacties
Reageer