Google AdWords sitelinks (update)

Vorige week dook de eerste test op in de US en deze week in Duitsland: Google AdWords sitelinks.

Google AdWords sitelinks

Ik heb echter direct enkele vragen, zoals:

Update: de blog post is ge-update met een Nederlands voorbeeld en meer details over de werking.

  • Worden de Google AdWords sitelinks in dezelfde veiling meegenomen?
  • Hoe wordt de kwaliteitsscore bepaald, gezien de verschillende landingspagina’s?
  • Weegt bijvoorbeeld de CTR minder zwaar mee, omdat er niet direct een advertentietekst aan de link is gekoppeld?

Update:
Deze beta test van Google AdWords sitelinks draait ook in Nederland met KPN:

Google AdWords sitelinks

Ook heb ik via Niels Meijssen, de beheerder van vrijwel alle SEA activiteiten voor KPN, enkele details gekregen over de werking:

  • Je kunt de Google AdWords sitelinks zelf opgeven
  • Google kiest echter de woorden uit waarop de sitelinks worden vertoond
  • Je kunt NIET in de rapportage zien op welke sitelink er is geklikt

Logisch voor merk zoektermen

En zo zijn er nog wel meer vragen. Google geeft aan dat ze dit met een kleine groep adverteerders testen. Het lijkt erop dat ze alleen nog voor merkgerelateerde zoektermen testen. En dat vind ik ook logisch.

Merk zoektermen worden namelijk in het gehele koopproces van mensen gebruikt. Zowel wat oriëntatie betreft, maar het is zeker geen uitzondering dat merk zoektermen de hoogste conversieratio’s laten zien.

Het helpt een zoeker dus als hij of zij direct naar het juiste onderdeel kan gaan. Want bij een algemene advertentietekst en url moet je zelf nog vanaf (meestal) de homepage je weg vinden naar datgene dat je zoekt.

Extra inkomsten Google

Aan de andere kant bekruipt me ook het gevoel dat dit weer een manier is van Google om extra inkomsten te genereren.

Dat is natuurlijk hun goed recht, maar als de commerciële belangen te groot worden, komt de relevantie voor de zoeker in het geding. En laten we hopen dat Google juist dat blijft doen waar ze goed in zijn: relevant zijn en blijven.

Wat vind jij ervan? Welke vragen heb jij hier nog bij?

Ps. de reacties lijken even stuk, excuses. Voor de mensen die hebben gereageerd, dankje! :)

Interessant? Lees dan deze gerelateerde artikelen die ik eerder schreef:

  1. Handleiding: Google AdWords campagne optimaliseren
  2. Achtergrondkleur Google AdWords nu rood?
  3. Google maps link in AdWords advertenties (en vaste prijs voor lokale advertenties?)
  4. Onderzoek: wat werkt het beste in Google AdWords advertenties?
  5. AdWords advertentie in Google Suggesties

7 Reacties op "Google AdWords sitelinks (update)"

  1. Eduard Blacquière op 30 September, 2009

    Update: de blog heb ik ge-update met een Nederlands voorbeeld van KPN en meer details over de werking van Google AdWords sitelinks.

  2. Niels Meijssen op 30 September, 2009

    Hoi Eduard,

    Kleine correctie: je kan in de rapportage niet zien op welke sitelink is geklikt. Je kan wel de bestemmingsurl’s taggen zodat je het in je webanalyse pakket terug kan halen.

    Een sterk punt van de Adwords sitelinks is dat je ATL campagne thema’s en (tijdelijke) sales acties extra kan benadrukken in de richting van de grote groep mensen die op merk zoekt.

    Overige aspecten (met name de cannibalisatie op gratis organic verkeer en verschillen in conversie) zijn we nog in kaart aan het brengen.

    Groet,
    Niels
    Beheerder a.i. adwords kpn

  3. Olchert op 30 September, 2009

    Dank hiervoor, interessant!

  4. Ellen den Ouden op 30 September, 2009

    Een aanvulling: advertenties moeten op de nr 1 positie staan om een sitelink advertentie te worden. Ook kun je alleen sitelinks toevoegen op campagne-niveau.

    Deze combi maakt dat juist merknaam campagnes een gemakkelijke plaats zijn om dit uit te proberen.

  5. Eduard Blacquière op 02 November, 2009

    @Niels @Ellen
    Dank nog voor jullie uitgebreide aanvullingen!

    (De reacties werken weer :) )

  6. Haske Brukx op 06 November, 2009

    Ook wij (www.replacedirect.nl) zijn sinds deze week de mogelijkheden van adwords sitelinks aan het testen.

    Ik ervaar het feit dat je sitelinks enkel op campagne niveau in kan stellen toch wel als een grote beperking. Voor campagnes, anders dan je merk campagne, is het erg lastig extra links te bedenken die voor al je advertenties in de campagne relevant zijn.

    Nog een aanvulling: in principe kun je 10 sitelinks opgeven, maar google bepaalt hoe veel ervan getoond worden en de lengte van de link tekst lijkt hier geen invloed op te hebben.

  7. [...] En die weg is Google AdWords al een tijd geleden ingeslagen. Denk o.a. aan de AdWords sitelinks. [...]

Reageer