Het ooit onaantastbaar lijkende Google heeft het niet makkelijk. Dat bedoel ik uiteraard in vergelijking met het bedrijf zelf.
Want Google is nog steeds de meest dominante zoekmachine wereldwijd. En dat zie ik voorlopig ook niet veranderen.
Maar de groeicijfers van Google nemen af. Ook de advertentieklikken leken af te nemen en het aandeel Google is flink gezakt in 2008.
En aangezien de aandeelhouders altijd resultaten eisen, moet Google deze bijna onrealistische verwachtingen waar zien te maken. Wat zijn nieuwe inkomstenbronnen voor Google in 2009?
Einde advertentie-vrije diensten?
Tot voor kort was eigenlijk vrijwel elke dienst van Google gratis en zonder advertenties. Deze strategie is zeer succesvol gebleken. Hiermee heeft Google veel mensen aan het merk Google weten te binden, waarmee ze hun positie nog sterker hebben gemaakt.
Vervolgens is Google sterk gebleken in het integreren van alle diensten om de gebruikers altijd naar de zoekmachine te sluizen. En daar wordt het geld verdiend aan de advertenties.
11 nieuwe inkomstenbronnen voor Google?
Nu lijkt Google van deze strategie af te wijken. In de Google strategie “Search, Ads & Apps” lijkt het gewicht nu naar de “Ads” toe te gaan, waarmee Google meer en meer een mediabedrijf wordt.
Zijn dit 11 nieuwe inkomstenbronnen voor Google?
1. Display (banner) advertenties
Allereerst sta ik graag stil bij display adverteren. De nummer 1 focus van Google voor 2009 is Display advertenties. Ja, je leest het goed: banners.
Google, het bedrijf dat groot is geworden door zich af te zetten tegen display advertenties en een innovatieve zoektechnologie heeft ontwikkeld (ook voor advertenties), gaat zich richten op banners.
“…DoubleClick’s ads were often gaudy and irrelevant…”
Onderstaande quote, uit het boek “The Search??? van John Battelle, over het door Google overgenomen DoubleClick geeft goed weer wat de ‘oude’ filosofie van Google was:
DoubleClick’s ads were often gaudy and irrelevant. They represented everything Page and Brin felt was wrong with the Internet. “They didn’t want to turn the Web site into the online version of Forty-second Street,??? recalls investor and director Michael Moritz.
De Google zoekmachine en bijbehorende zoekresultaten zullen er natuurlijk niet snel als “Forty-second Street” uitzien, al zijn ze wel aan het testen met visuele AdWords advertenties in Google’s zoekresultaten.
Google krijgt het zwaar
Google zal echter in ieder geval proberen om een geduchte concurrent te worden in display adverteren. Maar ik denk dat Google het zwaar krijgt tegen de bestaande partijen.
Google is niet aangesloten bij de STIR (stichting internetreclame) en geeft geen kortingen (in tegenstelling tot de BPF van Google AdWords de afgelopen jaren), wat reden genoeg is voor mediabureaus – de grootste klanten in display adverteren – om Google niet in te zetten.
2. Google Afbeeldingen met banners
Google Afbeeldingen is, na de “hoofd”-zoekmachine zelf, de populairste verticale zoekmachine van Google.
Het is dan ook niet onlogisch om daar geld aan te gaan verdienen middels advertenties. De eerste testen met banner advertenties zijn inmiddels gesignaleerd:
3. Google Maps tekstadvertenties
Zoals hierboven genoemd, lijkt Google advertenties te gaan plaatsen bij diverse tot nu toe meestal advertentie-vrije diensten.
De eerste testen met (extra) tekstadvertenties, gerelateerd aan je zoekopdracht, bij het zeer populaire en veel gebruikte Google Maps zijn al gezien:
4. Aanpassing Google AdWords kwaliteitsscore
Onopvallend, maar zeer effectief voor Google in termen van omzet(verhoging) zijn diverse wijzigingen in de AdWords kwaliteitsscore.
Zo kan bijvoorbeeld een zoekwoord niet meer inactief zijn en dus altijd klikken genereren (= omzet voor Google).
Belangrijker zijn de wijzigingen die mogelijk maken dat er nu meer advertenties kans maken op de toppositie boven de natuurlijke zoekresultaten.
En dat maakt veel verschil, want – zoals diverse eyetracking onderzoeken aanwijzen – kijken en klikken de meeste zoekers op de topposities linksbovenin.
Door deze wijzigingen aan de Google AdWords kwaliteitsscore komen nu meer advertenties in aanmerking voor de topposoties. Het veilingmodel zal de prijs opdreven en daarmee de omzet van Google.
5. Versoepeling richtlijnen Google AdWords
Google AdWords kenmerkt zich door strikte richtlijnen, maar Google lijkt te zwichten onder de druk van aandeelhouders die omzetgroei eisen.
Zo is het nu – naast de VS – ook in de UK toegestaan om op merknamen van concurrenten te adverteren en om aan gokken gerelateerde advertenties te plaatsen.
Ook is het nu toegestaan om te adverteren op aan alcohol gerelateerde zoekwoorden, wat voorheen niet toegestaan was. Deze wijzigingen zullen wel degelijk extra inkomsten genereren voor Google.
6. Gezien op YouTube? Koop op Amazon of iTunes!
Maar er is meer dan tekstadvertenties voor Google. Zo test Google ook in de overgenomen video website YouTube om muziek van bijbehorende video’s te verkopen via Amazan of iTunes. Een voorbeeld van hoe dit eruit ziet:
7. YouTube gesponsorde video’s
Ook biedt YouTube – naast de display advertentie mogelijkheden – zogenaamde ‘sponsored videos‘.
8. Google Nieuws tekstadvertenties
Ook zijn tekstadvertenties bij Google Nieuws gezien:
9. Google Finance tekstadvertenties
En Google Finance blijft ook niet achter:
10. Google AdSense For Domains
Een opvallend product is AdSense for Domains. Dit stelt je in staat om advertenties te plaatsen op domeinen waar nog geen website voor beschikbaar is.
Dit product was altijd zeer beperkt beschikbaar, maar nu kan iedereen hier gebruik van maken.
Hierbij is geen enkele relevantie of toegevoegde waarde voor bezoekers van “lege” domeinen. Dit is dus puur om Google’s inkomsten te verhogen.
11. Google Suggesties tekstadvertenties
Onopvallender zijn de tekstadvertenties in de dienst Google Suggesties, waarbij je tijdens het intypen van je zoekopdracht suggesties krijgt:
Interessant is dat Google ook items uit je webgeschiedenis toont als suggestie:
Conclusie: aandeelhouder wint van gebruiker?
Met de 11 bovenstaande voorbeelden van nieuwe inkomstenbronnen voor Google, kan ik bijna niet anders concluderen dan dat de Google gebruiker het lijkt te verliezen van Google’s aandeelhouders.
Natuurlijk heeft Google het goedrecht om al haar diensten van advertenties te voorzien of andere manieren te vinden om eraan te verdienen.
Belangrijkste doel: omzetverhoging
Maar met name de aanpassingen aan de Google AdWords kwaliteitsscore en de richtlijnen geven mij een negatieve bijsmaak.
Het kan bijna niet anders dat hier omzetverhoging als belangrijkste doel achter zit. En daarmee verliest Google haar charme, waarbij de gebruiker centraal staat.
Verliezen ze met deze charme ook het vertrouwen van gebruikers? En zal dit vroeg of laat een keerpunt zijn voor het ontastbaar lijkende Google? Ik denk het wel. En misschien al wel in 2009.