Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Begin deze maand werd bekend dat Google AdWords het vanaf 5 mei 2008 in de UK toestaat om te bieden op andermans merknaam. Daarmee wordt het beleid gelijk getrokken met dat in de US en Canada.

Waarom staat Google bieden op merknaam toe?

Het is dus mogelijk om te gaan bieden op merknamen. Het is niet mogelijk om merknamen op te nemen in de advertentietekst.

Hiermee zet Google de deur open om te adverteren op merknamen van concurrenten. Ook biedt het ruimte voor o.a. affiliates en vergelijkingssites om zich te mengen in de strijd.

Gevolg: stijgende kosten per klik

Het openstellen van het bieden op merknamen zal de kosten per klik (CPC) doen stijgen. Veel adverteerders hebben hun merknaam beschermd en aangezien er dan geen concurrentie is, blijven de kosten per klik laag. Dit gaat nu zeker veranderen.

Meer navigatiezoekers

Maar wat zijn de gevolgen van deze verandering? Om dat te beoordelen, moeten we kijken naar hoeveel mensen er op merknamen zoeken. Die mensen categoriseren we onder de noemer Navigatiezoekers.

Zo heeft onderzoeksbureau Hitwise onlangs gekeken naar de ontwikkelingen in navigatiezoekers. Het blijkt dat van de top 2.000 zoekwoorden in de UK een groot en groeiend percentage navigatiezoekers betreft:

Google’s uitleg

Waarom staat Google het bieden op andermans merknaam toe? Google geeft zelf aan dat het de gebruikers de keuze wil laten om te kiezen welke advertenties zij als meest relevant beoordelen.

Op zich sta ik volledig achter deze gedachte, maar voor merknamen kan ik me er niet in vinden. Als iemand op zoek is naar CocaCola, dan wil diegene CocaCola en geen Pepsi.

De echte reden

Natuurlijk is het ook voor mij gissen naar de echte reden van deze verandering in het beleid van Google AdWords m.b.t. merknamen. Maar het heeft er alle schijn van dat commerciële belangen hier dominant zijn:

Allereerst hebben we gezien dat er een grote en groeiende groep navigatiezoekers is. Het toestaan van het bieden op merknamen zal de prijs per klik opstuwen. Deze combinatie levert meer advertentie inkomsten op voor Google.

En dat kunnen ze goed gebruiken. Het Google aandeel heeft het de laatste tijd namelijk zwaar gehad, mede door het Comscore onderzoek wat aangeeft dat de klikken op Google’s advertenties dalen. Ze kunnen dus wel weer een positief signaal voor de aandeelhouders gebruiken.

Eerst UK, daarna heel Europa?

Daarnaast is de UK de grootste buitenlandse markt van Google, maar belangrijker is dat de wetgeving in de UK minder streng is dan in de EU-landen. Google krijgt dus de minste rechterlijke weerstand in de UK.

Voorlopig volgt de rest van Europa, waaronder Nederland, nog niet. Maar als Google er in de UK mee wegkomt, is het simpelweg een kwestie van tijd voordat de rest van Europa volgt. Zeker ook omdat de juristen er nog niet uitkomen.

En daarmee zou intellectueel eigendom vervagen, met name voor wat betreft het ‘eigendom’ zelf. En is dat goed voor consumenten?

Bronnen & Meer informatie

Google Helpcentrum
Marketingfacts
Hitwise
SearchEngineWatch