Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Onlangs heeft Google de nieuwe functie ‘search within a search’ toegevoegd aan de zoekmachine. Voor grote websites verschijnt er nu een 2e zoekbox onder het zoekresultaat, waarmee je binnen die website kunt zoeken. Een geschenk of een gevaar?

Achtergrond: ‘teleporting’

Er zijn heel veel zogeheten navigatiezoekers: mensen die de naam van een bedrijf, product of website invoeren in een zoekmachine om naar de betreffende website te navigeren. Google noemt dit ‘teleporting’.

Na analyse heeft Google echter ontdekt dat veel navigatiezoekers vaak alsnog hun zoekopdracht verfijnen om verder te zoeken binnen de betreffende website.

De 2e zoekbox

Uiteraard zul je met name bij grote websites nog verder moeten zoeken binnen de website om te vinden wat je zoekt. Dat is ook de reden dat Google nu bij enkele grote websites een 2e zoekbox onder het zoekresultaat plaatst. Zie het voorbeeld van Zappos:

Google: Navigatiedienst of Mediabedrijf?

Met de introductie van deze 2e zoekbox komen we op de discussie of Google een navigatiedienst is of een mediabedrijf. Primair was Google altijd een navigatiedienst, een service die je brengt naar wat je zoekt.

Google ontwikkelt zich echter steeds meer tot een mediabedrijf. Een service die je leidt naar resultaten binnen het domein van Google. Zo is Google bijvoorbeeld in september jl. begonnen met het hosten van nieuws content binnen hun zoekdienst Google Nieuws.

Universal Search

Bij Universal Search en Google’s plusbox is het in feite niet anders. Met het integreren van YouTube, Google Maps, Google Finance en andere Google diensten wordt je ook binnen het Google domein gehouden.

En daar verandert Google van een navigatiedienst naar een mediabedrijf. Want Google is eigenaar van de content. En dat geeft ze het recht om er advertenties naast te zetten en eraan te verdienen.

Kannibalisatie advertentie inkomsten
Dit gaat ten kosten van het bezoek, en dus de inkomsten, van de websites die tot nu toe de eindbestemming waren. In het geval van de 2e zoekbox kan het zelfs zijn dat er een concurrent adverteerdert naast jouw zoekresultaten. In bovenstaand voorbeeld is het niet onwaarschijnlijk dat er een advertentie van Nike wordt getoond naast de zoekresultaten van Zappos.

Belangenverstrengeling: gebruikers of aandeelhouders

Hier ontstaat ook onlasmakelijk een belangenverstrengeling in wat het beste is voor de gebruikers van Google en de aandeelhouders van Google.

Enerzijds belooft Google haar gebruikers neutrale en relevante zoekresultaten te leveren, ongeacht wie de eigenaar is van de content. Anderzijds belooft Google de aandeelhouders mooie groeicijfers en een hoog rendement. En dat kan uitstekend gerealiseerd worden door te verdienen aan advertenties naast zoveel mogelijk content.

Larry Page: “We want to get you out of Google”

Opvallend is dat dit tegen de overtuiging in gaat van Google. Zo gaf Google’s mede-oprichter Larry Page in 2004 nog aan dat Google geen eindbestemming van content wilde worden:

Larry Page: Most portals show their own content above content elsewhere on the web. We feel that’s a conflict of interest, analogous to taking money for search results. Google conscientiously tries to stay away from that. We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible. It’s a very different model.

Waar Yahoo! al jaren een mediabedrijf is, heeft Google zich hier altijd tegen afgezet. Dat is ook precies wat het moeilijk maakt voor Google om zich te handhaven als mediabedrijf. Aan de andere kant was het wel te verwachten. Maar het blijft op z’n minst een interessante ontwikkeling.

Bronnen & Meer informatie

John Battelle
New York Times
Emerce
SearchEngineLand