google geldDeze week presenteerde Google de resultaten over het 3e kwartaal van 2008. Het 3e kwartaal is wat omzet betreft wederom het beste kwartaal van Google tot nu toe, maar de groei vlakt sterk af.

Google laat een goed kwartaal zien gezien de financiële crisis in de VS (en daarbuiten) en presteerde beter dan verwacht.

Zoekmachinemarketing & kredietcrisis

Ondanks dat het Google aandeel de laatste tijd flink is gedaald, lijkt Google voorlopig weinig last te hebben van de kredietcrisis. Het aandeel Google steeg na bekendmaking van de cijfers dan ook met 26%.

Zoekmachinemarketing blijkt een sterke en niet te missen pijler te zijn binnen de (online) advertentiemiddelen. (en dat kan ik, werkzaam in de zoekmachinemarketing, natuurlijk bevestigen! 😉 )

Google quarterly revenue growth

Omzet op recordniveau

Google heeft in het 3e kwartaal van 2008 een recordomzet van $5,54 miljard gerealiseerd, maar het is slechts 3 procent meer dan de omzet van $5,37 miljard in het vorige kwartaal en 31 procent meer dan de $4,23 miljard van het 3e kwartaal van 2007.

Waar de winst in het vorige kwartaal nog daalde, liet Google nu weer een stijging zien: in het 3e kwartaal van 2008 was de winst $1,35 miljard, een stijging t.o.v. de $1,25 miljard in het 2e kwartaal.

Maar de winst is ongeveer gelijk aan de $1,31 miljard winst in het 1e kwartaal van 2008. Wat winst betreft, groeit Google dus nauwelijks.

Internationaal aandeel > 50%

Van de totale omzet uit het 3e kwartaal van 2008 vindt voor het eerst meer omzet zijn herkomst buiten de V.S (51%). De slechte Amerikaanse economie speelt hier ongetwijfeld een rol.

Nederland

Groeimarkten als Azië en Zuid-Amerika presteerden goed en zelfs Nederland werd genoemd als goed presterend land buiten de V.S.

Met name de U.K. blijft een belangrijke markt voor Google met een omzet van $776 miljoen (14% van de totale omzet), maar de U.K. omzet steeg niet en is nog steeds onder het niveau van het 1e kwartaal van 2008.

Stijging advertentie klikken

Waar het ComScore onderzoek uit april nog aanwees dat de advertentie klikken van Google daalden, liet Google een 4% stijging zien t.o.v. het 2e kwartaal (18% groei t.o.v. het 3e kwartaal in 2007).

Toekomst: rich media & mobile

Google heeft aangegeven dat de focus voor de nabije toekomst komt te liggen op o.a. rich media advertising (de ‘interactieve banners’) en mobile advertising.

Google initiatieven zoals de 1e Android telefoon, het zelf bouwen van je banners en meer inzicht in de prestatie van je video op YouTube bevestigen dit. En dan hebben we het nog niet gehad over de nieuwe partnerschappen die Google TV Ads heeft gesloten.

De groei van Google vlakt sterk af. En aangezien Google veruit marktleider is – en dus daar niet veel meer groei kan doormaken – moet de groei uit andere diensten komen. Google zal zich dus sterk richten op niet-search gerelateerde diensten.

Tot nu lijkt Google nog niet veel last te hebben van de slechte economie, maar kan Google dit volhouden met de komende wereldwijde recessie? Ik verwacht dat zelfs Google het moeilijk zal krijgen, ondanks de goed prestaties.