Google maakt de ruimte waarin AdWords advertenties worden getoond steeds groter.

Het gaat in kleine stappen, maar door de jaren heen is het duidelijk te zien.

En dat heeft zeker invloed op de organische zoekresultaten, zoals het aantal organische zoekresultaten ‘boven de vouw’ en de SEO CTR.

Google ads 2010-2014

2010

Ik schreef er eerder al over, maar In 2010 zagen de Google zoekresultaten er vaak zo uit:

  • AdWords Advertenties bestonden nog uit 2 regels
  • Er staan 4-5 organische zoekresultaten

2011 – januari

Begin 2011 zagen de advertenties er al best anders uit, met een opvallende verandering:

  • Advertenties bestonden opeens uit 3 en vaak 4 regels

2011 – september

In de 2e helft van 2011 is er een belangrijke verandering geweest:

  • Alle zoekresultaten werden omlaag geduwd, met name door witruimte onder zoekbox
  • Advertenties kregen nog meer ruimte, met name door sitelinks

2012-2013

In 2012 werd er weer een aanpassing gedaan, die ook in 2013 gehandhaafd bleef:

Google AdWords ads 2010-2013

  • Advertenties kregen extensies, zoals uitgebreide sitelinks, reviews, etc.

2014

In 2014 is er weer een aanpassing geweest, zoals hierboven al te zien was:

Google ads 2010-2014

  • Alle resultaten schuiven weer iets omhoog (door verwijderen van de zwarte ‘balk’ navigatie bovenin)
  • AdWords krijgt meer extensies, zoals Google+ en ‘form’ extensie
  • De titels (“blauwe links”) zijn groter geworden (van 16px naar 18px)

Schermresolutie wordt ook groter

Ondanks de overduidelijke groei van ruimte die Google reserveert voor advertenties, is er wel een belangrijke nuance te maken.

Namelijk, dat schermresoluties door de jaren heen ook groter zijn geworden.

Dat zorgt ervoor dat er een groter gedeelte van de Google zoekresultaten in beeld zijn.

Maar dat compenseert niet de groei van ruimte voor advertenties. Zeker niet voor smartphones, waar natuurlijk fors minder ruimte is.

SEO CTR steeds lager

Bovenstaande ontwikkeling kan natuurlijk niet anders dan dat dit gevolgen heeft voor SEO.

Specifiek de doorklikratio (CTR) op de organische zoekresultaten.

En dat is ook het geval.

Kijk maar eens:

organic CTR 2006-2013

Let op: de diverse onderzoeken zijn allemaal iets anders gedaan en niet altijd 100% met elkaar te vergelijken, maar de trend is duidelijk.

Uiteraard verschilt de SEO CTR per type zoekopdracht (branded vs. non-brand) en de lengte van de zoekopdracht, zoals je hier ook ziet:

organic ctr vs query lenght

Maar dat laat onveranderd dat topposities in SEO tegenwoordig minder bezoekers opleveren dan een paar jaar geleden..

Nieuwe layout beter voor ads?

Een aantal weken geleden heeft Google de layout van de zoekresultaten veranderd, zoals ik hierboven al aangaf.

De belangrijkste veranderingen in de layout:

  • De advertenties bevatten geen (lichte) achtergrondkleur meer
  • Advertenties worden nu aangeduid met een oranje ‘Adv’ icoon
  • De titels (de “blauwe links”) hebben een groter lettertype gekregen

Google kennende, veranderen ze niet zomaar iets. Google veranderingen worden uitgebreid getest, met name ook of het de inkomsten gelijk houdt of verhoogt.

Recent eyetracking onderzoek laat zien dat de recente verandering goed is voor Google’s inkomsten: mensen kijken meer naar de AdWords resultaten dan voorheen.

Precies.

Google wordt er niet armer van 😉

Meer discussie hierover op Google+