Google maakt de ruimte waarin AdWords advertenties worden getoond steeds groter.
Het gaat in kleine stappen, maar door de jaren heen is het duidelijk te zien.
En dat heeft zeker invloed op de organische zoekresultaten, zoals het aantal organische zoekresultaten ‘boven de vouw’ en de SEO CTR.
2010
Ik schreef er eerder al over, maar In 2010 zagen de Google zoekresultaten er vaak zo uit:
- AdWords Advertenties bestonden nog uit 2 regels
- Er staan 4-5 organische zoekresultaten
2011 – januari
Begin 2011 zagen de advertenties er al best anders uit, met een opvallende verandering:
- Advertenties bestonden opeens uit 3 en vaak 4 regels
2011 – september
In de 2e helft van 2011 is er een belangrijke verandering geweest:
- Alle zoekresultaten werden omlaag geduwd, met name door witruimte onder zoekbox
- Advertenties kregen nog meer ruimte, met name door sitelinks
2012-2013
In 2012 werd er weer een aanpassing gedaan, die ook in 2013 gehandhaafd bleef:
- Advertenties kregen extensies, zoals uitgebreide sitelinks, reviews, etc.
2014
In 2014 is er weer een aanpassing geweest, zoals hierboven al te zien was:
- Alle resultaten schuiven weer iets omhoog (door verwijderen van de zwarte ‘balk’ navigatie bovenin)
- AdWords krijgt meer extensies, zoals Google+ en ‘form’ extensie
- De titels (“blauwe links”) zijn groter geworden (van 16px naar 18px)
Schermresolutie wordt ook groter
Ondanks de overduidelijke groei van ruimte die Google reserveert voor advertenties, is er wel een belangrijke nuance te maken.
Namelijk, dat schermresoluties door de jaren heen ook groter zijn geworden.
Dat zorgt ervoor dat er een groter gedeelte van de Google zoekresultaten in beeld zijn.
Maar dat compenseert niet de groei van ruimte voor advertenties. Zeker niet voor smartphones, waar natuurlijk fors minder ruimte is.
SEO CTR steeds lager
Bovenstaande ontwikkeling kan natuurlijk niet anders dan dat dit gevolgen heeft voor SEO.
Specifiek de doorklikratio (CTR) op de organische zoekresultaten.
En dat is ook het geval.
Kijk maar eens:
Let op: de diverse onderzoeken zijn allemaal iets anders gedaan en niet altijd 100% met elkaar te vergelijken, maar de trend is duidelijk.
Uiteraard verschilt de SEO CTR per type zoekopdracht (branded vs. non-brand) en de lengte van de zoekopdracht, zoals je hier ook ziet:
Maar dat laat onveranderd dat topposities in SEO tegenwoordig minder bezoekers opleveren dan een paar jaar geleden..
Nieuwe layout beter voor ads?
Een aantal weken geleden heeft Google de layout van de zoekresultaten veranderd, zoals ik hierboven al aangaf.
De belangrijkste veranderingen in de layout:
- De advertenties bevatten geen (lichte) achtergrondkleur meer
- Advertenties worden nu aangeduid met een oranje ‘Adv’ icoon
- De titels (de “blauwe links”) hebben een groter lettertype gekregen
Google kennende, veranderen ze niet zomaar iets. Google veranderingen worden uitgebreid getest, met name ook of het de inkomsten gelijk houdt of verhoogt.
Recent eyetracking onderzoek laat zien dat de recente verandering goed is voor Google’s inkomsten: mensen kijken meer naar de AdWords resultaten dan voorheen.
Precies.
Google wordt er niet armer van 😉
Meer discussie hierover op Google+
Google voelt de hete adem van zoekmachine optimalisatie.
Beetje jammer dat Google weer Adwords zoveel ruimte geeft.
Ze willen uiteraard het liefst dat iedereen bij hen een product afneemt.
Ik snap het op zich wel dat Google steeds meer ruimte aan Adwords geeft, hier wordt ten slotte toch voor betaald, maar het gaat inmiddels misschien een beetje te ver.
Ik wil geen persoonlijke dingen op google die mensen kunnen op zoeken
Beetje jammer dat wanneer iets gratis een succes word, dat ze er dan ‘altijd’ het uiterste uit willen halen..:(
Jammer deze ontwikkelingen.
Wat adviseer jij om nu mijn tijd in te steken? SEO of SEA?
Oei, goed overzicht. Is voor ’t eerst dat ik dit zie.
Wow, had niet verwacht dat het zoveel zou schelen.. Ging ervan uit dat organisch nog steeds meer geklikt werd dan AdWords, maar blijkbaar niet meer..
Mooi artikel over Seo gedetailleerde uitleg met geweldige methoden
Interessant artikel. Al geloof ik dat veel bedrijven langzaamaan terugkomen op SEA en zullen investeren in SEO.
Interessant om te zien hoe Google Ads veranderd is en zich nu ook nog steeds verandert.
Goede blog, nog steeds relevant!