door Eduard Blacquière | jan 8, 2015 | Onderzoek
Het marktaandeel van zoekmachines in 2014 in Nederland ziet er al volgt uit: Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines 2014 (bron: Nationale Search Engine monitor) Google heer en meester Al 10 jaar is Google in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine. Opvallend...
door Eduard Blacquière | jun 22, 2013 | Onderzoek
In 2012 gebruikten consumenten SEO (organische zoekresultaten) het meest (54%) om websites te vinden. Op de 2e plaats (32%) staan Social media, gevolgd door Links vanaf andere wesbites (28%). Opvallend is dat AdWords (of breder: de gesponsorde zoekresultaten) op plek...
door Eduard Blacquière | jul 8, 2011 | Onderzoek
Wat is het marktaandeel van zoekmachines in Nederland anno 2011? De grootste zoekmachine in Nederland in 2011 is Google. Met 93% is Google de meest gebruikte zoekmachine. Update: ik heb het artikel uitgebreid met cijfers over het aantal zoekopdrachten. Update 2:...
door Eduard Blacquière | feb 8, 2013 | Onderzoek
Ik schrijf er al een aantal jaren over, maar 2012 had ik nog niet gedaan. Hierbij alsnog 🙂 Allereerst het overzicht marktaandeel zoekmachines Nederland 2012: Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines Nederland, 2012 (bron: Nationale Search Engine monitor) Google heer en...
door Eduard Blacquière | okt 14, 2011 | Onderzoek
Dit jaar heb ik weer een onderzoek gedaan naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland. Jaarlijks stel ik 10 vragen aan ruim 30 experts, verdeeld in de 3 groepen: adverteerders, aanbieders (zoekmachinemarketing bureaus) en zoekmachines. Inhoudsopgave...
door Eduard Blacquière | jun 6, 2011 | Onderzoek
Vandaag publiceert het IAB in samenwerking met Deloitte de resultaten van hun ‘Online Ad spend’ onderzoek. In Nederland worden de bestedingen aan zoekmachinemarketing in 2010 geschat op: 460 miljoen euro. Betrouwbaarheid cijfers Google rapporteert geen...