Wat is het marktaandeel van zoekmachines in Nederland anno 2011?

De grootste zoekmachine in Nederland in 2011 is Google. Met 93% is Google de meest gebruikte zoekmachine.

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2011

Update: ik heb het artikel uitgebreid met cijfers over het aantal zoekopdrachten.

Update 2: bekijk het marktaandeel van zoekmachines in 2012

Populaire zoekmachines

De populairste zoekmachines in Nederland anno 2011 zijn:

  1. Google.nl (93%)
  2. Vinden.nl (5%)
  3. Bing.nl (2%)

Dit lijstje van populaire zoekmachines is gebaseerd op de onderzoeksvraag “Welke zoekmachine gebruik je het meest?” uit het jaarlijkse onderzoek van RMI en Checkit (bron)

Kwalitatief vs Kwantitatief onderzoek

Waar het onderzoek van Checkit kwalitatief is, zijn er ook bedrijven de kwantitatief onderzoek doen.

Zo meet StatCounter ook het gebruik van zoekmachines. Voor Nederland rapporteren ze de volgende zoekmachine marktaandelen:

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2011 - StatCounter
Bron: StatCounter

Wat StatCounter laat zien, in tegenstelling tot het onderzoek van Checkit, is het gebruik van de “zoekmachine” op Startpagina.

Als je een website in Nederland hebt draaien, zie je dat ook terug in je webanalyse pakket (zoals Google Analytics). Daar zie je dan namelijk “startgoogle.startpagina.nl” terugkomen.

Dit is natuurlijk gewoon Google. Echter, als je de Startpagina zoekmachine als aparte zoekmachine ziet, is het de op 1 na populairste zoekmachine van Nederland.

Marktaandeel Google Nederland

Het marktaandeel van zoekmachine Google in Nederland is dus 93%, aldus onderzoek van Checkit en RMI.

Ook onderzoeksbureau ComScore stelt het marktaandeel van Google in 2010 voor Nederland op 93%. StatCounter rapporteert bijna 95% marktaandeel voor Google in Nederland.

Gebruik zoekmachines Nederland

Het gebruik van zoekmachines in Nederland is al jaren hetzelfde: vanaf 2006 is Google met ruim 90% de meest gebruikte zoekmachine.

De naamsbekendheid van zoekmachines als Yahoo en Ilse.nl zijn nog steeds groot (ruim 60%), maar slechts tussen 0-1% van de mensen geeft deze zoekmachines op als meest gebruikte zoekmachine.

Zoekmachine Bing in opkomst

De zoekmachine van Microsoft, Bing, stijgt in marktaandeel.

In 2010 had Bing een marktaandeel van 1% als meest gebruikte zoekmachine. In 2011 is dit 2%.

“Weleens gebruikt”

Interessanter is het marktaandeel van Bing bij mensen die de vraag kregen: “welke zoekmachines heeft u weleens gebruikt?”.

In 2010 was dit marktaandeel 3%, maar in 2011 is dit marktaandeel van zoekmachine Bing 6%.

Naamsbekendheid Bing

De meest duidelijke stijging is te zien in de naamsbekendheid van zoekmachine Bing in 2011.

In 2010 gaf 24% aan Bing te kennen; in 2011 is de geholpen bekendheid van zoekmachine Bing 40%.

Cijfers: aantal zoekopdrachten

Het marktaandeel van zoekmachines is natuurlijk een belangrijke indicator, maar laten we eens kijken naar het aantal zoekopdrachten.

Aantal zoekopdrachten Google.nl

In oktober 2010 gaven 14,9 miljoen Nederlanders 1,5 miljard zoekopdrachten bij Google.
(Bron: fd.nl)

Aantal zoekopdrachten alle zoekmachines

Bij een marktaandeel van 93% is het totale aantal zoekopdrachten in oktober 2010 ruim 1,6 miljard.

Als we dit recht evenredig doorrekenen, komt dit uit op een totaal van 19,3 miljard zoekopdrachten bij alle zoekmachines per jaar.

Aantal zoekopdrachten Bing.nl

Als we nu kijken naar zoekmachine Bing, dan betekent een marktaandeel van 2% dat de zoekmachine in oktober 2010 ruim 32 miljoen zoekopdrachten kreeg.

Recht evenredig doorgerekend gaat het bij Bing in Nederland om 387 miljoen zoekopdrachten per jaar.

En wellicht valt daar in absolute aantallen dus nog wel wat te halen…