Het marktaandeel van zoekmachines in 2014 in Nederland ziet er al volgt uit:
Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines 2014 (bron: Nationale Search Engine monitor)
Google heer en meester
Al 10 jaar is Google in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine.
Opvallend is dat de jaarlijkse studie van iProspect en RMI dit keer laat zien dat Google marktaandeel verliest.
Of, eigenlijk genuanceerder, 88% van de respondenten geeft aan dat Google de meest gebruikte zoekmachine is (n=1.584).
Marktaandeel per device
Nieuw in de Nationale Search Engine monitor dit jaar is het onderscheid per device: desktop, tablet en mobiel (smartphone).
Ook daar is te zien dat Google veruit de grootste zoekmachine is, met het grootste aandeel (86%) op tablet, gevolgd door smartphone (85%).
Afbeelding 2: marktaandeel zoekmachines 2014 per device (bron: Nationale Search Engine monitor)
Opvallend vind ik dat vrij veel mensen aangeven geen zoekmachine te gebruiken op tablet (8%) en smartphone (11%).
Populaire zoekmachines
De populairste zoekmachines in Nederland van 2014 zijn, op een rijtje:
- Google.nl (88% -5%)
- Startpagina (7% +6%)
- Vinden.nl (5% +2%)
- Bing.nl (1% -)
Dit lijstje van populaire zoekmachines is gebaseerd op de onderzoeksvraag “Welke zoekmachine gebruik je het meest????
Opvallend is natuurlijk het relatief grote aandeel van Startpagina als “zoekmachine”.
Nu gebruikt Startpagina gewoon Google als zoekmachine (zie startgoogle.startpagina.nl).
Maar ik vermoed dat respondenten het begrip “zoekmachine” breder interpreteren..
Het persbericht geeft hiervoor de volgende verklaring:
“12% van de respondenten van 50 jaar en ouder geven aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren. Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten.”
Opvallend is ook zoekmachine Yahoo, die 2 jaar geleden van 0% naar 3% steeg, nu weer uit de lijst verdwenen is.
Verder blijft de Microsoft zoekmachine Bing.nl steken op 1%.
Kwantitatief onderzoek
Bovenstaand onderzoek is natuurlijk een kwalitatief onderzoek met respondenten.
Daar is niets mis mee, maar de resultaten uit een kwantitatief onderzoek zijn meestal nauwkeuriger.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de zoekmachine marktaandeel cijfers van StatCounter, over alle devices heen:
Afbeelding 3: Marktaandeel zoekmachines 2014 Nederland, volgens StatCounter
StatCounter laat toch een iets anders beeld zien dan de Nationale Search Engine monitor.
- Google heeft 94% van de markt
- Bing heeft 2,5% van de markt
- Yahoo heeft 1,25% van de markt
- Startpagina (startgoogle.startpagina.nl) heeft slecht 1% marktaandeel
Google mobiel heer en meester
Nog interessanter wordt het als we naar mobiel kijken:
Afbeelding 4: Mobiel marktaandeel zoekmachines 2014 Nederland, volgens StatCounter
Daar is te zien dat Google maar liefst 98% marktaandeel heeft.
En aangezien er een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden – en nog steeds plaatsvindt – naar mobiel, geeft nog eens de dominantie van Google weer.
It’s an awesome piece of writing for all the web viewers;
they will obtain advantage from it I am sure.