Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Het marktaandeel van zoekmachines in 2014 in Nederland ziet er al volgt uit:


Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines 2014 (bron: Nationale Search Engine monitor)

Google heer en meester

Al 10 jaar is Google in Nederland veruit de meest gebruikte zoekmachine.

Opvallend is dat de jaarlijkse studie van iProspect en RMI dit keer laat zien dat Google marktaandeel verliest.

Of, eigenlijk genuanceerder, 88% van de respondenten geeft aan dat Google de meest gebruikte zoekmachine is (n=1.584).

Marktaandeel per device

Nieuw in de Nationale Search Engine monitor dit jaar is het onderscheid per device: desktop, tablet en mobiel (smartphone).

Ook daar is te zien dat Google veruit de grootste zoekmachine is, met het grootste aandeel (86%) op tablet, gevolgd door smartphone (85%).

Marktaandeel zoekmachines 2014 Nederland per device
Afbeelding 2: marktaandeel zoekmachines 2014 per device (bron: Nationale Search Engine monitor)

Opvallend vind ik dat vrij veel mensen aangeven geen zoekmachine te gebruiken op tablet (8%) en smartphone (11%).

Populaire zoekmachines

De populairste zoekmachines in Nederland van 2014 zijn, op een rijtje:

  1. Google.nl (88% -5%)
  2. Startpagina (7% +6%)
  3. Vinden.nl (5% +2%)
  4. Bing.nl (1% -)

Dit lijstje van populaire zoekmachines is gebaseerd op de onderzoeksvraag “Welke zoekmachine gebruik je het meest????

Opvallend is natuurlijk het relatief grote aandeel van Startpagina als “zoekmachine”.

Nu gebruikt Startpagina gewoon Google als zoekmachine (zie startgoogle.startpagina.nl).

Maar ik vermoed dat respondenten het begrip “zoekmachine” breder interpreteren..

Het persbericht geeft hiervoor de volgende verklaring:

“12% van de respondenten van 50 jaar en ouder geven aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren. Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten.”

Opvallend is ook zoekmachine Yahoo, die 2 jaar geleden van 0% naar 3% steeg, nu weer uit de lijst verdwenen is.

Verder blijft de Microsoft zoekmachine Bing.nl steken op 1%.

Kwantitatief onderzoek

Bovenstaand onderzoek is natuurlijk een kwalitatief onderzoek met respondenten.

Daar is niets mis mee, maar de resultaten uit een kwantitatief onderzoek zijn meestal nauwkeuriger.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de zoekmachine marktaandeel cijfers van StatCounter, over alle devices heen:

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2014 statcounter
Afbeelding 3: Marktaandeel zoekmachines 2014 Nederland, volgens StatCounter

StatCounter laat toch een iets anders beeld zien dan de Nationale Search Engine monitor.

  • Google heeft 94% van de markt
  • Bing heeft 2,5% van de markt
  • Yahoo heeft 1,25% van de markt
  • Startpagina (startgoogle.startpagina.nl) heeft slecht 1% marktaandeel

Google mobiel heer en meester

Nog interessanter wordt het als we naar mobiel kijken:

Marktaandeel zoekmachines Nederland 2014 statcounter mobile
Afbeelding 4: Mobiel marktaandeel zoekmachines 2014 Nederland, volgens StatCounter

Daar is te zien dat Google maar liefst 98% marktaandeel heeft.

En aangezien er een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden – en nog steeds plaatsvindt – naar mobiel, geeft nog eens de dominantie van Google weer.