Ik schrijf er al een aantal jaren over, maar 2012 had ik nog niet gedaan. Hierbij alsnog 🙂
Allereerst het overzicht marktaandeel zoekmachines Nederland 2012:
Afbeelding 1: marktaandeel zoekmachines Nederland, 2012 (bron: Nationale Search Engine monitor)
Google heer en meester
Net als de afgelopen jaren is Google heer en meester.
Dat is natuurlijk geen verrassing.
Net als in 2011 is het Google marktaandeel in Nederland 93%.
Of, eigenlijk genuanceerder, 93% van de respondenten geeft aan dat Google de meest gebruikte zoekmachine is (n=997).
Populaire zoekmachines
De populairste zoekmachines in Nederland van 2012 zijn, op een rijtje:
- Google.nl (93%)
- Yahoo.nl (3%)
- Vinden.nl (3%)
- Bing.nl (1%)
Dit lijstje van populaire zoekmachines is gebaseerd op de onderzoeksvraag “Welke zoekmachine gebruik je het meest???? uit het jaarlijkse onderzoek van iProspect en RMI (bron).
Opvallend is zoekmachine Yahoo, die van 0% naar 3% stijgt.
Verder zakt de Microsoft zoekmachine Bing.nl terug van 2% naar 1%.
Kwantitatief onderzoek
Bovenstaand onderzoek is natuurlijk een kwalitatief onderzoek.
Daar is niets mis mee, maar de resultaten uit een kwantitatief onderzoek zijn vaak nauwkeuriger.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de marktaandeel cijfers van StatCounter:
Afbeelding 2: Marktaandeel zoekmachines Nederland 2012, volgens StatCounter
StatCounter laat, in tegenstelling tot het onderzoek van iProspect / RMI, ook de “zoekmachine??? van Startpagina.nl zien.
Met 2,13% is de Startpagina zoekmachine zelfs de 2e zoekmachine, net voor Bing met 2,09%.
Opvallend is dat zoekmachine Yahoo hier 0,3% marktaandeel heeft, terwijl het kwalitatieve onderzoek op 3% uitkomt.
Google heeft in 2012 volgens Statcounter een marktaandeel in Nederland van 94,33%.
Marktaandeel wereldwijd
Niet alleen in Nederland is Google veruit de populairste zoekmachine.
Wereldwijd is Google ook de meest gebruikte zoekmachine:
Afbeelding 3: marktaandeel zoekmachines wereldwijd (bron: comScore)
Interessant is dat de grootste zoekmachines in China (Baidu) en Rusland (Yandex) in volume zo groot zijn t.o.v. de totale zoekmarkt.
Verder is te zien dat Microsoft er goed aan heeft gedaan om Yahoo over te nemen in 2009. Want op eigen kracht hebben ze het al jaren moeilijk.
Zie ook het bijbehorende persbericht
Trackbacks/Pingbacks