Google Shopping, de producten zoekmachine, is vanaf medio februari 2013 een betaalde dienst (zie bericht Google).
Je kunt dan alleen nog maar via Google AdWords vindbaar worden in de Google Shopping zoekresultaten.
Hoe gaat dat er precies uitzien?
Ik zit in een beta test van Google en kan je alvast twee voorbeelden laten zien.
1e voorbeeld
Stel, je bent op zoek naar een Hugo Boss horloge.
Dan zie je op dit moment nog de volgende zoekresultaten:
Afbeelding 1: Google Shopping voorbeeld ‘hugo boss horloge’ huidige zoekresultaten
Je ziet hier duidelijk de gratis Google Shopping zoekresultaten, naast de gesponsorde zoekresultaten.
Nieuwe Google Shopping zoekresultaten
Maar vanaf medio februari zul je dit zien:
Afbeelding 2: Google Shopping voorbeeld ‘hugo boss horloge’ nieuwe zoekresultaten
Merk op dat Google de Shopping resultaten duidelijker gescheiden heeft van de reguliere AdWords advertenties.
Melding ‘Gesponsord’
Naast het duidelijke visuele blok, geeft Google ook aan de zoekresultaten gesponsord zijn.
Wanneer je hierop klikt, vertelt Google je dat ze mogelijk een vergoeding ontvangen van bedrijven die ertussen staan:
Afbeelding 3: Google Shopping melding ‘Gesponsord’
Shopping resultaten onderaan
Er zijn ook veel voorbeelden van zoekresultaten, waarbij de Google Shopping resultaten onderaan de zoekresultaten staan.
Bijvoorbeeld:
Afbeelding 4: Google Shopping voorbeeld ‘prullenbak kopen’ huidige zoekresultaten
Ook hier zie je vanaf medio februari een apart blok met Gesponsorde Google Shopping resultaten:
Afbeelding 5: Google Shopping voorbeeld ‘prullenbak kopen’ nieuwe zoekresultaten
2e voorbeeld
De betaalde Shopping zoekresultaten kunnen er ook anders uitziet.
Kijk maar eens naar de (huidige) zoekresultaten op ‘jurken’:
Afbeelding 6: Google Shopping voorbeeld ‘jurken’ huidige zoekresultaten
Dit blok met Google Shopping advertenties ziet er straks als volgt uit:
Afbeelding 7: Google Shopping voorbeeld ‘jurken’ nieuwe zoekresultaten
SEO resultaten verder omlaag
Dat Google Shopping een betaalde dienst wordt, is vanuit de Google strategie te begrijpen.
Wat ook steeds duidelijker wordt, is dat Google steeds meer ruimte reserveert voor ‘eigen’ zoekresultaten.
Ik schreef hier eind 2011 al eens over in “AdWords Steeds Prominenter, Gevolgen Voor SEO“.
Daar liet ik toen deze afbeelding zien:
Afbeelding 8: De Google.nl zoekresultaten pagina in september 2011 vergeleken met januari 2011 en juni 2010
Hierin is duidelijk te zien dat de AdWords advertenties steeds meer ruimte innemen.
Ten koste van de zichtbaarheid van SEO resultaten.
Nog meer ruimte AdWords
Als je goed kijkt naar de nieuwe Google Shopping zoekresultaten, dan valt op dat de AdWords advertenties nog meer ruimte krijgen.
Vergelijk zelf maar eens:
Afbeelding 9: De Google.nl zoekresultaten pagina met de huidige en de nieuwe Google Shopping resultaten
Deze trend zie je in de VS en de UK al een tijdje.
Maar binnenkort dus ook in Nederland.
SEO strategieën
Als je met SEO aan de slag bent, zul je dus meer moeite moeten doen om bezoekers te verkrijgen.
Ook daar schreef ik in bovengenoemd artikel al eens over:
- ‘Can’t beat them? Join them’ (denk aan Universal Search)
- Val extra op (denk aan rich snippets)
- Bouw aan een merk!
Meer hierover vind je dus hier: “AdWords Steeds Prominenter, Gevolgen Voor SEO“.
Well put, sir, well put. I’ll ceriatnly make note of that.