Als je hier alleen komt voor inhoudelijke artikelen over SEO en zoekmachine marketing, dan kun je dit artikel overslaan.
Vandaag werk ik precies 5 jaar bij OrangeValley!
Dit najaar ben ik tevens 10 jaar actief in online marketing.
Reden genoeg dus voor mij om eens terug te blikken op hoogtepunten en memorabele momenten uit de afgelopen 5 jaar.
Hoogtepunten!
In 5 jaar is veel veranderd en gebeurd, dus ik kan onmogelijk alle hoogtepunten en learnings benoemen.
Maar van alle hoogtepunten zijn deze in ieder geval het noemen waard:
1. Klantsuccessen in competitieve markten
Ik veel opdrachtgevers mogen helpen in de afgelopen 5 jaar, maar de volgende successen wil ik niet zeker niet onbenoemd laten:
Independer
Vrij snel na mijn start ging ik aan de slag voor Independer. Ze stonden al op positie 1 op competitieve termen, zoals autoverzekering, maar nog niet op de voor hen belangrijke term zorgverzekering.
Ruim een jaar later, in november 2011, bereikten we de nummer 1 positie. En dat is best een lekkere timing voor zorgverzekeringen 😉
Heel gaaf was dat Independer me hiervoor kwam bedanken met een taart. Dankje nogmaals, Hans en Suzanne!
Ps. ik weet dat Sander er nog steeds van baalt, omdat hij graag die taart wilde hebben 😉
Internetpillen.nl
Een uniek en succesvol project heb ik gedaan met Boondoggle in opdracht van het Ministerie VWS, een voorlichtingscampagne over internetpillen.
Hiervoor werd een fake webshop gelanceerd, waarna er veel media aandacht omheen gecreëerd werd.
En aangezien je voor geneesmiddelen vrijwel niet mag adverteren, was SEO het belangrijkste kanaal. En niet zonder succes.
Dit project leverde o.a. heel mooie links op en tot de dag van vandaag scoort de overheidssite Internetpillen.nl nog steeds goed als mensen naar medicijnen zoeken.
Dit project leverde zelfs het winnen van een Spinaward op! Credits met name voor de creatieve breinen, Polle en Tom!
ANWB
Een ander mooi succes was met ANWB. Toen ik voor ze begon, waren ze nergens te vinden op hun belangrijke verzekeringen.
Maar op een gegeven moment waren positie nummer 1 en 2 op autoverzekering beide mijn klanten 🙂
(Toen heb ik ervoor gekozen om met één van de 2 klanten verder te gaan om conflict of interest te vermijden)
Absoluut ook de credits voor jullie, Raimond en Lars!
Bij mijn start in december 2009 werd ik overigens gelijk gebeld door ANWB of ze alvast 10.000 euro mochten overmaken. Dan huurden ze me later wel in.
Lekkere binnenkomer natuurlijk 🙂 Dus nogmaals dank, Guido! 🙂
OTTO
Een mooi succes in de retail is OTTO, waar ik al 4 jaar voor werk.
En in deze jaren hebben ze zich ontwikkeld van een speler met een grote online achterstand tot een partij die serieus meedoet in de fashion markt, zeker ook op het gebied van SEO.
En niet in de laatste plaats door het enthousiasme en doorzettingsvermogen van Ans!
Hunkemöller
De laatste 2 jaar werkt OrangeValley voor Hunkemöller, waarbij we de online marketing partner zijn voor deze hard groeiende en succesvolle retailer.
Naast mijn eindverantwoordelijkheid voor alle SEO activiteiten ben ik ook ‘lead consultant’ voor alle activiteiten die OrangeValley uitvoert voor Hunkemöller.
Een uitdagende en heel gave rol in samenwerking met een organisatie die grote groeiplannen en nog grotere groeitargets heeft op online gebied. En we halen bijna al deze targets! 🙂
Dank voor het vertrouwen, Linda, Gijs, Marco en Bert!
De rest…
Zoals al gezegd: bij deze opdrachtgevers blijft het niet.
Waar ik ook energie van krijg, zijn de kleinere organisaties die snel stappen kunnen zetten.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan organisaties zoals Simyo, Topic Travel, Summit Travel en Oxfam Novib.
Deze en andere organisaties bereiken juist SEO succes door sneller en creatiever te schakelen dan concurrenten in hun markten.
2. Toonaangevend SEO team
Mijn primaire taak was 5 jaar geleden om de SEO dienstverlening en afdeling op te zetten.
Het eerste jaar samen met niemand minder dan Joost, maar hij stortte zich al snel – en niet onverdienstelijk op zijn wordpress plugins en startte zijn bedrijf Yoast
Bij deze terugblik mag een reis met Joost naar het hoofdkantoor van Conrad niet ontbreken. Na een goede sessie in Zuid-Duitsland kwamen we erachter dat we niet terug konden vliegen vanwege een vulkaanuitbarsting in IJsland…
Dat was al bijzonder. Treinen zaten vol en er waren nog maar weinig auto’s te huur, maar we konden een huurauto krijgen! Nog meer bijzonder werd de reis echter toen ik er verkeerde brandstof in gooide. Daar stonden we dan aan de kant van de Autobahn…
Achteraf een mooi verhaal om te vertellen en om te lachen 🙂
Inmiddels zijn er 8 SEO consultants full time bij OrangeValley actief en de groei is er zeker nog niet uit.
Nu heb ik me er niet meer in verdiept onlangs, maar ik ken geen bureau in Nederland met meer SEO consultants in dienst 🙂
De SEO dienstverlening van OrangeValley is inmiddels volledig: van consultancy tot advies (op locatie) en van techniek en content tot en met linkbuilding content marketing. En alles van strategisch niveau tot en met de uitvoer ervan.
We hebben zelfs diverse eigen tools ontwikkeld, bijvoorbeeld een crawl analyse tool. Niemand minder dan Bol.com had interesse in de tool. Dank nogmaals, Tom!
Gaaf was ook de nominatie voor de zoekmachinemarketing award ‘de Speld’ in 2011 (met deze case over rich snippets)
Deze successen zijn niet in de laatste plaats te danken aan al mijn SEO collega’s: allemaal mensen met passie voor het vak.
Iedereen volgt de marktontwikkelingen actief en houd elkaar scherp om altijd het maximale te bereiken.
De OrangeValley SEO klanten maken dan ook een mooie groei door de afgelopen jaren, wat in een recent SEO benchmark onderzoek ook opvalt.
We zijn ook niet bang onze kennis te delen en artikelen van ons SEO team zijn vaak te vinden in de best gelezen artikelen (bijvoorbeeld op Emerce).
Ook zijn we vaak te vinden op congressen en seminars, waarbij ik zelf o.a. gesproken heb op Search Engine Strategies, Searchcongres, MARCOM, Webwinkel vakdagen, Affiliate dag en diverse andere congressen.
Ik ben vorig jaar zelfs vanuit mijn rol in de commissie search van DDMA gestart met het organiseren van een search congres van internationale allure: Friends of Search.
Dus zeker ere wie ere toekomt: Martin, Corné, Sander, Hester, Ronald, Arjan, Pim! (en in de beginjaren Dylan!)
3. Op de nationale TV!
Ik ben door de jaren heen verscheidene keren benaderd door de media om mijn mening te geven als expert, maar dat bleef meestal bij kranten.
Begin 2014 was toch wel het hoogtepunt: ik werd door het actualiteitenprogramma Editie NL van RTL4 geïnterviewd. Best gaaf, op de nationale TV!
Het item (Verzeker je imago) kun je natuurlijk terugkijken (slechts 2:39 min.):
4. Bijdrage aan succes OrangeValley
Toen ik bij OrangeValley startte, zaten er 6 mensen. Nu werken er 35 mensen.
De groei wordt de laatste 2 jaar ook beloond met een FD Gazelle nominatie.
Ik vind het nog steeds gaaf om deel uit te maken van dit team.
OrangeValley heeft al vanaf de start de ambitie om het beste online marketing bureau van Nederland te worden.
Credo’s als “Your online performance, our passion”, “First time right” en “Feedback is food for champions” bepalen al meerdere jaren de competitieve en positieve cultuur.
Elke maand kijken we met het hele bedrijf kritisch naar de strategie. We stellen vast welke doelen we niet gehaald hebben en bepalen hoe we dat komende maand wel gaan halen.
Deze cultuur en het succes van OrangeValley is zeker toe te schrijven aan oprichter en managing director Ortwin Verreck.
Ik ken weinig mensen die zo ondernemend en continu gefocust zijn als hij. Voor mij zeker leerzaam en een bron van inspiratie en energie!
Bij OrangeValley vinden we dat de ambitie nog niet is gehaald, dus daar wordt letterlijk nog elke dag hard aan gewerkt.
Ik stapte 5 jaar geleden in een avontuur waar ik in geloofde en ik geloof er nog steeds in.
Ik ga voorlopig op dezelfde koers verder: het verder bouwen aan het beste online marketing bureau van Nederland!