De SEO community wachtte er al meer dan een jaar op: een update – of eigenlijk een ‘refresh’ – van het Google Penguin algoritme.

Dit specifieke algoritme beoordeelt de kwaliteit van links naar websites.

Afgelopen vrijdag 17 oktober is Google gestart met een refresh van het Penguin algoritme. Het duurt enkele weken voordat de update volledig afgerond is (aldus Google).

Google Penguin algoritme?

Google heeft het Penguin algoritme in april 2012 geïntroduceerd.

Tot dit moment was de situatie eigenlijk gewoon zo dat de zoekresultaten nog behoorlijk gespamd beïnvloed konden worden door het vergroten en optimaliseren van links naar websites.

Wanneer je overmatig veel links hebt, die ook nog eens sterk geoptimaliseerd zijn rondom bepaalde keywords, dan wordt dat door het Penguin algoritme afgestraft.

Daarmee kan je vindbaarheid in één keer fors terugvallen in de organische zoekresultaten van Google.


Afbeelding 1: voorbeeld terugval organische vindbaarheid door update Penguin algoritme

Update: één dag vs. enkele weken

Bij de eerste updates of refreshes van het Penguin algoritme zag je duidelijk verschuivingen in de zoekresultaten van de ene op de andere dag.

(Bij een refresh blijven de factoren gelijk; bij een update worden er factoren toegevoegd of verwijderd)

Dat was ook altijd het geval met de Google Panda updates.

Maar Google verspreid de uitrol van deze algoritme updates en refreshes steeds vaker over meerdere dagen en zelfs meerdere weken.

Dat is duidelijk te zien bij de laatste Google Panda refresh van eind september, waarvan je in de 3 weken erna ook nog de effecten ziet.


Afbeelding 2: voorbeeld uitrol Panda algoritme refresh over meerdere weken

Ook bij deze Penguin refresh geeft Google aan dat we veranderingen zullen zien de komende ‘few weeks’.

Welke factoren wegen mee?

Ok. Links van lage kwaliteit worden dus afgestraft. Maar welke factoren maken een link dan laag van kwaliteit?

Google geeft natuurlijk nooit concreet aan welke factoren meewegen in hun algoritmes. Zo ook niet bij de introductie van Google Penguin.

Maar in de laatste paar jaar geeft Google steeds vaker aangegeven welk type links of tactieken van linkbuilding het bedrijf afkeurt.

Zo heeft Google zich in de afgelopen 1,5 jaar fel uitgesproken tegen diverse tactieken, onder andere Guest blogging, widget links en persberichten.

Google link-richtlijnen

In de zomer van 2013 heeft Google de richtlijnen rondom links aangescherpt. De zoekmachine noemt nu concrete voorbeelden van type links of praktijken die afgekeurd worden.

Een paar voorbeelden die Google zelf geeft:

  • Tekstadvertenties die de PageRank doorgeven
  • Advertorials of native advertenties waarbij een betaling wordt ontvangen voor artikelen die links bevatten die de PageRank doorgeven
  • Links met geoptimaliseerde ankertekst in artikelen of persberichten die worden gedistribueerd op andere sites. Bijvoorbeeld:
    Er zijn veel trouwringen te koop. Voor uw trouwerij moet u de beste ring kiezen. U moet ook bloemen kopen en een trouwjurk.
  • Directory- of bladwijzersitelinks van lage kwaliteit
  • Links die zijn ingesloten in widgets die via verschillende sites worden verspreid, zoals:
    Bezoekers van deze pagina: 1472
    autoverzekering
  • Vaak gedistribueerde links in de voetteksten van verschillende sites
  • Reacties op forums met geoptimaliseerde links in het bericht of de handtekening, zoals:
    Bedankt, dat is nuttige informatie!
    – Paul
    pizza van paul amsterdam pizza beste pizza amsterdam

Het is dan ook geen verrassing dat diverse analyses uitwijzen dat het Penguin algoritme met name kijkt naar factoren die in de Google richtlijnen genoemd staan.

Anchor tekst

Wat met name zwaar weegt, is de tekst waarmee wordt gelinkt (anchor tekst genoemd).

Wanneer de ankerteksten van (externe) links naar je site veel keywords bevatten, dan maak je een grote kans om door het Penguin algoritme getroffen te worden.

Interne vs. Externe links

Belangrijk is om onderscheid te maken tussen interne en externe links. Interne links zijn links binnen je website. Externe links zijn links die andere sites naar jouw site plaatsen.

De richtlijnen zijn dan ook van toepassing op externe links en niet op interne links.

Linkbuilding: wat is Penguin-proof?

De vraag die resteert is welke (linkbuilding) activiteiten en type links je anno 2014 nog gerust kunt najagen.

Op basis van de Google richtlijnen, onderzoeken en (mijn) ervaringen zijn de volgende richtlijnen belangrijk:

1. Zorg dat minder dan de helft van alle externe links naar je site in hun anchor tekst belangrijke keywords bevatten

Voorkom dus dat anchor teksten van externe links in de meestel gevallen overeenkomen met de naam van de pagina (waar naartoe gelinkt wordt). Deze ratio geldt zowel voor je hele site als voor individuele pagina’s.

Diverse analyses van Penguin ‘slachtoffers’ laat zien dat er vaak keyword ratio’s van ruim boven de 50% zijn (zie bijvoorbeeld deze analyse)

Zorg dat je in anchor teksten van externe links dus vooral je merknaam / bedrijfsnaam hebt staan. Of gebruik algemene woorden.

  • Een paar voorbeelden:
    …meer informatie over de Penguin update vind je hier.
    …de Penguin update wordt uitgelegd op edwords.nl
    …zie ook deze uitleg over het Penguin algoritme van Google.

2. Zorg dat externe links afkomstig zijn van pagina’s en websites die relevant zijn voor de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Voorkom dus dat je (veel) links hebt van niet gerelateerde sites. Zorg ervoor dat externe links afkomstig zijn van pagina’s en sites die relevant zijn.

De context van een externe link moet dus relevant zijn en duidelijk overeenkomen met de pagina waarnaar gelinkt wordt.

3. Zorg ervoor dat dat een link niet lijkt op een samenwerking of afspraak

Als je in de footer of sidebar van een site, en dus op elke pagina van die site, een link hebt staan, dan lijkt dat sterk op een samenwerking.

Ook als je bijvoorbeeld in een artikel op een blog 3 links naar je site hebt, ook al is de anchor tekst niet geoptimaliseerd, dan lijkt het al snel op een advertorial en dus een afspraak.

Zorg er dus voor dat een link logisch wordt gelegd.

Zorg dat een link duidelijk voor een mens een toegevoegde waarde heeft.

Focus op toegevoegde waarde

Focus je dus vooral op het creëren van content op jouw website die toegevoegde waarde levert voor mensen in je doelgroep.

Het is vervolgens prima als je deze content een duwtje in de rug geeft en van wat promotie voorziet.

Attendeer vooral sites op jouw content en maak duidelijk dat jouw content toegevoegde waarde biedt voor de mensen die de betreffende site bezoeken.

Laat het dan verder aan de site eigenaar op welke manier hij of zij naar jouw site/content linkt.

Dan ontstaan de mooiste links die in lijn zijn met de richtlijnen van Google.

En dan heb je eigenlijk nooit last van het Google Penguin algoritme of welk ander algoritme dan ook.