google geldVorige maand presenteerde Google de resultaten over het 4e kwartaal van 2008. Het 4e kwartaal is wat omzet betreft het beste kwartaal van Google tot nu toe.

De totale omzet van Google in 2008 is hiermee uitgekomen op bijna $21,8 miljard, een stijging van 31% t.o.v. de omzet in 2007.

(deze post is wat verlaat, maar ik schrijf al 2 jaar lang elk kwartaal over de cijfers van Google, dus kon ik deze niet missen! 😉 )

Omzet op recordniveau

Google heeft in het 4e kwartaal van 2008 een omzet van $5,7 miljard gerealiseerd, wat 18% meer is dan de omzet van $4,83 miljard in het 4e kwartaal van 2007 en slechts 3% meer dan de $5,54 miljard van het 3e kwartaal van 2008.

Winst is slecht

Opvallend is de slechte winst van Google in het 4e kwartaal van 2008 van slechts $382 miljoen, een daling van 68% in vergelijking met de winst van $1,29 miljard in het 3e kwartaal van 2008.

De winst van Google over heel 2008 komt uit op $4,2 miljard, exact hetzelfde als de winst in 2007.

Met een omzetstijging van 31% en een winst die gelijk blijft, is de rekensom eenvoudig: de winst van Google neemt relatief gezien af.

Betaalde klikken nemen toe?

Google geeft aan dat de geaggregeerde betaalde klikken (Google AdWords + Google AdSense) met 18% zijn gestegen t.o.v. 2007.

Dat lijkt een goed teken, namelijk dat Google’s advertentiesysteem effectiever wordt. Maar ik denk dat dit niet zonder meer het geval is.

Nieuwe inkomstenbronnen Google

Zoals ik al schreef in “11 Nieuwe Inkomstenbronnen Google In 2009?” plaatst Google steeds meer advertenties op diverse gratis diensten.

Ook zijn de Google AdWords richtlijnen versoepeld en is de AdWords kwaliteitsscore aangepast. Met al deze initiatieven stimuleert Google duidelijk een stijging in de betaalde klikken en daarmee de omzet.

Dat blijkt ook uit de gepresenteerde cijfers: Google’s eigen websites realiseerden 22% meer omzet dan in 2007.

Kosten dalen, publishers benadeeld?

De kosten van Google zijn met name te vinden in het uitbetalen van publishers van Google AdSense. In het 4e kwartaal van 2008 zijn deze kosten zelfs gedaald. Dat vind ik opvallend.

Google geeft namelijk geen transparantie in welk percentage ze uitbetalen aan Google AdSense publishers. Dat betekent dat ze eenvoudig dit percentage kunnen verlagen om hun eigen kosten te drukken.

Meer transparantie nodig

Aangezien het aantal geaggregeerde betaalde klikken met 18% is gestegen, is het vreemd dat de kosten dalen. Dat zou kunnen wijzen op het verlagen van het uitbetalingspercentage aan AdSense publishers.

En dat zou kwalijk zijn. Alleen al om deze reden vind ik dat Google transparant moet worden in de percentages die ze uitbetalen aan AdSense publishers. En ook Google AdWords mag van mij transparanter.