Google logoZojuist heeft Google haar resultaten bekend gemaakt van het tweede kwartaal van 2007, wat ook live te beluisteren was in een webcast.

Google behaalde een omzet van $3.87 miljard in het tweede kwartaal eindigend op 30 juni 2007, een stijging van 58% t.o.v. het tweede kwartaal van 2006. Met een stijging van 6% t.o.v. het eerste kwartaal van 2007 is dit kwartaal met een kleine marge het beste kwartaal van Google tot nu toe.

De netto winst kwam uit op $925 miljoen of 23% van de omzet, vrijwel gelijk met de $1.0 miljard in het eerste kwartaal van 2007. De seizoensinvloed bleef achter en de groei van Google is harder doorgezet dan verwacht.

Webcast Conference Call

Eric Schmidt – introductie

De core business van Google is sterk en blijft groeien, met vanuit Google.com, waar onverwacht veel groei in traffic is geweest. Google blijft doorgroeien en de omzet per zoekopdracht blijft doorgroeien.

Google blijft continu investeren in de core business, zoals in data centers en servers. Ook het aantrekken van meer gebruikers en adverteerders blijft centraal staan.

Google blijft zich concentreren op de strategie Search, Ads & Apps. En de uitgestippelde strategie blijkt succesvol, want Google blijft doorgroeien in o.a. de buitenlandse markten, maar ook productlanceringen en bijbehorende groeistrategiën zijn naar verwachting verlopen.

Van de omzet van Google komt 48% van buiten de VS, $1.84 miljard. Spanje, Italië en Frankrijk blijven sterk doorgroeien terwijl Duitsland en UK de belangrijkste omzetstuwers blijven voor Google vanuit Europa.

Het totaal aantal medewerkers van Google is op dit moment 13.786, waarbij de grootste groei en personeel buiten de VS plaatsvindt. De kosten voor personeel zijn echter hoger dan verwacht, wat met name de aandacht van de analisten krijgt.

Sergei Brin

De core business van Google is Search en Ads, waar de focus voor 70% op ligt. Google besteedt met name aandacht aan Google Universal Search, wat het afgelopen kwartaal met name in de VS is uitgerold en de komende tijd internationaal verder wordt uitgerold.

Op dit moment experimenteert Google met een andere homepage voor Google in de aziatische landen om beter aan te sluiten op de lokale cultuur.

Sergei Brin is met name enthousiast over Cross Language Information Retrieval, zoals ook afgelopen kwartaal in de VS gelanceerd tijdens de Searchology dag.

Google Analytics is één van de meest succesvolle producten van het afgelopen kwartaal met een groei in het gebruik van huidige gebruikers en groei in veel nieuwe gebruikers. Het nieuwe uiterlijk en nieuwe features zijn daar hoofdzakelijk de oorzaak van.

Larry Page

YouTube groeit sterk door en heeft er weer enkele grote partnerschappen bij. Ook is YouTube in enkele landen lokaal gelanceerd, waaronder in Nederland.

Google Apps is ook succesvol geweest. Enkele partnerschappen en nieuwe features laten toe dat Google Apps nu op zeer grote schaal kan worden ingezet als bedrijfssoftware.

Google heeft voor het eerst de Google Developer day gehouden, waar onder andere Google Gears en Google Mapplets zijn gelanceerd.

Eric Schmidt

Eric Schmidt is bijna verbaasd over de groei die Google op deze schaal nog steeds volhoudt. Een grote organisatie verliest vaak in innovatiekracht, maar Google lijkt daar voorlopig geen last van te hebben.

Conclusie: Google resultaten onwaarschijnlijk goed

De resultaten van Google zijn goed. Google laat een sterke groei zien, ondanks de seizoensinvloeden. Kwartaal na kwartaal en jaar na jaar is er een stevige groei te zien is.

SearchEngineLand heeft een aantal mooie grafieken de de omzetontwikkeling (en de kosten) van Google mooi illustreren.