Google logoZojuist heeft Google haar resultaten bekend gemaakt van het eerste kwartaal van 2007, wat ook live te beluisteren was in een webcast.

Google behaalde een omzet van $3.66 miljard in het eerste kwartaal eindigend op 31 maart 2007, een stijging van 63% t.o.v. het eerste kwartaal van 2006. Met een stijging van 14% t.o.v. het vierde kwartaal van 2006 is dit kwartaal het beste kwartaal van Google tot nu toe.

De netto winst kwam uit op $1.0 miljard of 27% van de omzet, vrijwel gelijk met de $1.03 miljard in het vierde kwartaal van 2006.

Webcast Conference Call

Eric Schmidt – introductie

De core business van Google is sterk en blijft groeien, met name buiten de VS. Google blijft continu investeren in de core business, zoals in data centers en servers. Ook het aantrekken van meer gebruikers en adverteerders staan centraal.

Wat is de core business van Google ook alweer? Search? Informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar maken? Of verandert de interessante (offline) advertentiemarkt iets aan de visie?

JA, want Eric Schmidt en Larry Page benoemen de core business als Search en Ads, waarmee overnames van YouTube en DoubleClick en het testen met TV en radio gerechtvaardigd worden.

Video, Mobile en Offline
Het succes van de core business laat Google ruimte om nieuwe initiatieven te nemen. Video syndication gaat goed, zoals de deal met de BBC aangeeft. In de mobile space geven de deals met LG en Sony aan dat ook mobile search groeit. Ook de print test doet het zeer goed.

Gebruikers, adverteerders en internationaal
Het voordeel voor de gebruikers en de adverteerders staat centraal voor Google. Met name internationaal is er een grote stijging in omzet van 74% te zien, waarbij de UK sterk blijft met 23% groei. Andere markten die goed bijdragen aan de groei van Google zijn Duitsland, Frankrijk, Spanje, Japan en Australië.

Larry Page

De core business van Google is Search en Ads, waar de focus voor 70% op ligt. Larry Page noemt ook Google Docs & Spreadsheets en Google Apps Professional, waarmee er duidelijk gewerkt wordt aan Google Office.

Personal search
Ook personal search krijgt aandacht in de vorm van de persoonlijke homepage van Google, waar ook nieuwe features zijn gelanceerd.

Sergei Brin

YouTube is verbeterd en ook de partnerships met de BBC en de NBA dragen bij aan de groei van YouTube. In de mobile space zijn deals met Nokia en Vodafone genoemd.

Adverteren staat centraal
Wat adverteren betreft wordt het lanceren van Pay Per Action en de Website Optimizer genoemd. In het content netwerk (AdSense) zitten bijvoorbeeld 75% van de top 25 social netwerks.

Overname DoubleClick
De overname van DoubleClick moet het makkelijker maken voor adverteerders om Search en Display advertenties op een geïntegreerde manier te lanceren.

De offline deals, zoals met radio station ClearChannel, is ook een interessant partnership om adverteerders ook het medium radio te bieden.

Eric Schmidt

Eric Schmidt sluit af en meldt dat het innovatie model en de strategie werkt en zich uitbetaald. De core business van search en ads is nu pas aan het begin. De complementaire initiatieven zoals offline (TV, Radio) maar ook YouTube ontwikkelen zich en dragen bij aan de groei.

Conclusie: Google resultaten onwaarschijnlijk goed

Eigenlijk kunnen we maar één ding concluderen: de resultaten van Google zijn (alweer) zeer goed. Google laat een onwaarschijnlijke groei zien, waarin er kwartaal na kwartaal en jaar na jaar een stevige groei te zien is. Ook de analisten zijn dit keer weer verrast met de resultaten die beter waren dan de verwachtingen. Je vraagt je bijna af: wanneer stopt de groei van Google? Waarschijnlijk later dan we realistisch achten. Onwaarschijnlijk. Een fenomeen.