Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

searchology logoVandaag stond bij Google in het teken van Searchology, een ‘invitation-only’ persconferentie waarbij Google stilstaat bij het verleden, het nu en de toekomst van Search. De gehele sessie was live te volgen via een stream met video, audio en presentaties (zie screendump), zoals Google aankondigde.

Sprekers op de persconferentie waren o.a. Marissa Mayer (Vice President van Search Products & User Experience), Udi Manber (Vice President van Engineering) en Craig Silverstein (Technology Director – en eerste werknemer na Larry Page & Sergei Brin).
Google deed onder meer de volgende aankondigingen:

Google = Search

Het vorige week gelanceerde Google motto ‘Search, Ads & Apps’ staat toe dat Google activiteiten onderneemt zoals de overname van YouTube en de overname van DoubleClick en het lanceren van ‘Google Office’ (Google Apps Professional). Maar met deze Searchology bijeenkomst wil Google aangeven dat Search centraal staat bij Google.

Search is nog steeds het ‘hart en de ziel’ van Google. 70% van de Google engineers zijn bezig met search. Maar Search is moeilijk. Het feit dat 20% tot 25% van de huidige zoekopdrachten nog nooit eerder zijn uitgevoerd geeft dat aan. Google werkt er hard aan om de uitdagingen aan te gaan.

Cross Language Information Retrieval (CLIR)

Cross Language Information RetrievalEén van de uitdagingen in search zijn de verschillende talen. Een zoekopdracht op Google in Nederland geeft andere zoekresultaten voor hetzelfde zoekwoord in Google in een ander land.

Google lanceert de komende maanden ‘Cross Language Information Retrieval (CLIR)’, wat zoekopdrachten in een niet-engelse taal real-time vertaalt naar het engels om vervolgens in Google.com te zoeken. De informatie op het web bestaat namelijk voor meer dan de helft uit engelse informatie!

Vervolgens worden de engelse zoekresultaten weer vertaald naar de betreffende niet-engelse taal, om het geheel aan zoekresultaten aan te vullen en nog relevanter te maken.

Dit klinkt heel ‘fancy’, maar echt nieuw is het niet. Yahoo heeft deze functie al in 2005 voor enkele landen (bijvoorbeeld Yahoo! Deutschland) gelanceerd.

Lees voor meer informatie het artikel Google Cross Language Information Retrieval (CLIR) gelanceerd.

Google Universal Search

Universal Search is HardEen belangrijke mijlpaal in de (jonge) geschiedenis van Google is het vandaag gelanceerde Google Universal Search. Google Universal Search houdt in dat de aparte ‘information silos’, de verschillende verticale zoekmachines van Google, worden geïntegreerd in de ‘hoofd’ zoekmachine van Google.

Voorlopig worden de verticale Google zoekmachines Google Afbeeldingen zoeken, Google Zoeken naar boeken, Google Maps, Google Nieuws en Google Video geïntegreerd in de standaard Google zoekresultaten.

Lees voor meer informatie het artikel Google Universal Search (Search 2.0).

Google Contextual Navigation Links

Google laat je echter de mogelijkheid om te zoeken in de specifieke verticale zoekmachine. Google presenteert dit als ‘Google Contextual Navigation Links’: een overzicht van links naar de verticale zoekmachines en andere services van Google.

De links naar de verticale Google zoekmachines worden onder het Google logo gepresenteerd. Interessant om te melden is dat de links aangepast worden aan de zoekopdracht.

Google Experimental

logo Google experimentalGoogle lanceert vandaag ook Google Experimental. Google is en blijft experimenteren met nieuwe features gerelateerd aan search. Naast de vaste test zoekmachine van Google (SearchMash), kun je als gebruiker nu deelnemen aan Google Experimental om de experimenten van Google te ervaren.

Een voorbeeld van een experiment bij Google is Google Views, wat je in staat stelt om de zoekresultaten op verschillende manieren weer te geven, zoals een in een tijdlijn, op een kaart (Google Maps) of in een lijst (de huidige zoekresultaten).

Missie Google

Uiteindelijk blijft Google terugvallen op haar missie om alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken. De bijeenkomst Searchology werd daarom ook afgesloten met een illustratie van de missie van Google:

Missie Google