Gisteren ging het (Nederlandse) nieuws op het gebied van zoekmachinemarketing natuurlijk over de overname van Checkit door Aegis Media.

Maar ondertussen maakte Yahoo wel een opvallende samenwerking bekend: de zoekmachine start een test waarbij het advertenties van de grote concurrent en marktleider Google combineert met de eigen advertenties.

“AdSense for Search”

De komende 2 weken zal Yahoo in de V.S. testen met het plaatsen van Google’s advertenties naast de eigen gesponsorde zoekresultaten van Yahoo! Search Marketing. Google’s advertenties zullen bij niet meer dan 3% van alle zoekopdrachten verschijnen.

In het persbericht wordt er gesproken over “AdSense for Search”, wat de officiele naam is voor Google’s gesponsorde zoekresultaten die bij andere zoekmachines verschijnen.

“AdSense for Content” is wat iedereen kortweg AdSense noemt: het contextueel plaatsen van advertenties op basis van de inhoud van een website. AdWords is het programma wat adverteerders gebruiken om de AdSense ‘placements’ te kopen.

Waarom doet Yahoo dit?

Google’s advertenties staan erom bekend meer omzet te genereren dan de advertenties van Yahoo. Dat is niet onlogisch gezien het veilingmodel van het advertentiesysteem in combinatie met de grotere groep adverteerders bij Google dan bij Yahoo.

Ook kan het zo zijn dat Yahoo een beperkte hoeveelheid (of geen) adverteerders heeft voor bepaalde zoekopdrachten.

Uit de handen van Microsoft

Verder kan een verbeterde omzet uit advertenties ervoor zorgen dat Yahoo uit de handen blijft van Microsoft. De softwaregigant wil Yahoo overnemen voor 45 miljard dollar, maar de zoekmachine vindt het bod vijandig en te laag.

Hoe meer omzet Yahoo genereert uit advertenties, hoe meer het bedrijf namelijk waard is. Daarnaast maakte Yahoo gisteren bekend dat ze in webanalytics stappen met de overname van IndexTools. Ook dat maakt Yahoo meer waard voor een overnemende partij.

Uhm, wordt Google nu niet te machtig?

De berichtgeving vanuit diverse hoeken suggereert dat Google hiermee te machtig wordt. Microsoft zag vorig jaar DoubleClick in de handen van Google verdwijnen en begint nu dus alvast te protesteren.

Microsoft beweert dat Google ruim 90% van de markt zou hebben en dat er dus geen vrije marktwerking meer is als Google en Yahoo gaan samenwerken op het gebied van advertentieverkoop. Maar daar is nog lang geen sprake van!

Overture
En al zou dit gebeuren, dan hoeft het nog geen nadelige gevolgen te hebben voor de vrije marktwerking. Enkele jaren geleden had het bedrijf Overture ook ruim 90% van de ‘search ads’ in handen door partnerschappen met alle grote zoekmachines (behalve Google, wat toen nog een kleine speler was).

Dat heeft ook geen grote invloed gehad op de concurrentiepositie van andere zoekmachines, getuige het falen van Overture (overgenomen en nu Yahoo Search Marketing) en het succes van Google!

Voorlopig zegt deze kleinschalige test van Yahoo met Google’s advertenties nog niet veel. Maar bij een succesvolle test zou dit weleens een mooie aanvulling kunnen zijn voor de ‘gaten’ in het advertentiesysteem van Yahoo.

Aan de andere kant is het voor de positie van Yahoo niet verstandig om afhankelijk te zijn van een advertentieplatform en technologie van een andere partij. En bij een verregaande samenwerking zou Google toch wel een erg grote speler worden…

Wat vind jij?