Aangezien Google in Nederland voor ruim 90% de meest gebruikte zoekmachine is, gaan ook verreweg de meeste advertentie euro’s naar het advertentie systeem van de zoekmachine, Google AdWords.
Is het dan eigenlijk nog interessant om Yahoo! Search Marketing in te zetten voor zoekmachine adverteren? Ik vind van wel.
Voordelen adverteren Yahoo! Search Marketing
- Lagere kosten per klik (CPC)
- Hogere doorklikratio (CTR)
- Lagere kosten per conversie
Lagere kosten per klik (CPC)
De belangrijkste reden dat adverteren in Yahoo! Search Marketing lagere kosten per klik (CPC) oplevert, is het eenvoudige feit dat er minder concurrentie is dan bij Google AdWords.
Daarnaast zullen de kosten per klik bij Google AdWords verder oplopen, waardoor Yahoo! Search Marketing vanuit kostenoogpunt steeds interessanter wordt, zoals ook onlangs uitgevoerd onderzoek aantoont.
Yahoo! Search Marketing heeft daarnaast deze zomer het langverwachte “Panama”, de vernieuwde versie van Yahoo! Search Marketing, ook in Nederland gelanceerd. De verlaging van het minimum bod van €0,15 naar €0,05 gecombineerd met het nieuwe rangschikkingsmodel hebben ook gezorgd voor lagere kosten per klik.
Hogere doorklikratio (CTR)
Adverteren in Yahoo! Search Marketing is nu ook interessant, omdat relevantie een grote rol speelt in het vernieuwde Yahoo! Search Marketing systeem. Dat betekent dat de advertenties relevanter zijn aan de zoekopdracht, wat resulteert in hogere doorklikratio’s.
Lagere kosten per conversie
Door de lagere kosten per klik (CPC) en de hogere doorklikratio worden de kosten per conversie automatisch lager bij Yahoo! Search Marketing.
Bij zoekmachine adverteren is er daarnaast een duidelijke trend aan te wijzen in het meten en sturen op conversies. Uiteindelijk maakt het niet uit waar je als adverteerder jouw conversies vandaan haalt. Daarom is adverteren in Yahoo! Search Marketing alleen al interessant, zeker gezien de lagere kosten t.o.v. Google AdWords.
Nadelen adverteren Yahoo! Search Marketing
- Relatief weinig bezoekers
- Minimum bod van €0,05
Relatief weinig bezoekers
Het belangrijkste en grootste nadeel van adverteren in Yahoo! Search Marketing is het aanzienlijke lagere aantal bezoekers dat gebruik maakt van de zoekdiensten van het bedrijf. De oorzaak ligt simpelweg in het massale gebruik van Google.
Minimum bod van €0,05
Een tweede nadeel is dat je voor het adverteren in Yahoo! Search Marketing minimaal €0,05 per klik moet betalen (dit was eerst €0,15).
Waarom adverteren in Yahoo! Search Marketing WEL interessant is
In de inleiding gaf ik al aan dat ik vind dat adverteren in Yahoo! Search Marketing WEL interessant is.
Natuurlijk is Yahoo! Search Marketing niet het meest ideale kanaal voor het realiseren van een groot bereik en veel bezoekers. Maar uiteindelijk gaat het om relevante bezoekers, de bezoekers die geïnteresseerd zijn in wat jij als adverteerder te bieden hebt. En dan maakt het niet uit waar die bezoekers vandaan komen, in grote of kleine aantallen.
Het adverteren in Yahoo! Search Marketing stelt je in staat om de relevante bezoekers naar jouw website te loodsen, tegen aanzienlijk lagere kosten per klik en lagere kosten per conversie dan Google AdWords waar de kosten steeds verder zullen oplopen.
Google heeft uiteraard ook een groot inhoudsnetwerk, maar vergeet niet dat bij het adverteren in Yahoo! Search Marketing jouw advertenties verschijnen bij Yahoo!, MSN, Lycos, Vinden, Gouden Gids, Kelkoo, AltaVista, Zoeken, Speurders en anderen.
Aan de slag met Yahoo! Search Marketing
Adverteren bij Yahoo! Search Marketing kan op twee manieren, te weten Premium Service en Self Service.
Premium Service
Premium Service betekent dat het team van Yahoo! Search Marketing een voorstel voor je maakt met zoekwoorden en advertentie teksten. De kosten hiervoor bedragen éénmalig €99,-.
Tijdelijk €50,- korting
Tijdelijk kost de Premium Service €49,-. Interessant voor jou? Doe er je voordeel mee en meld je aan voor Yahoo! Search Marketing.
Self Service
De Self Service optie is gratis en stelt je in staat om volledig zelf een campagne op te zetten in Yahoo! Search Marketing.
Tijdelijk €50,- gratis kliktegoed
Tijdelijk krijg je bij de Self Service optie €50,- gratis kliktegoed. Interessant voor jou? Doe er je voordeel mee en meld je aan voor Yahoo! Search Marketing.
Los van eventuele aanbiedingen of korting, moet elke adverteerder €50,- vooraf storten om het account te activeren. Dit bedrag wordt uiteraard besteed aan kliks. Per klik geldt een minimum bieding van €0,05. Houd er rekening mee dat het minimumbod afhankelijk is van de desbetreffende zoekterm. Voor bepaalde trefwoorden geldt een minimumbod van €0,05 en voor andere vanaf €0,15.