Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

logo-checkitZojuist is bekend geworden dat het Nederlandse zoekmachinemarketing bureau Checkit is overgenomen door Aegis Media.

Checkit wordt onderdeel van Isobar, de digitale poot van Aegis Media. Isobar beschikt met de 40 specialisten van Checkit nu, naar eigen zeggen, in totaal over zo’n 150 medewerkers die gezamenlijk alle disciplines van digitale marketing vertegenwoordigen. De directie van Checkit blijft minimaal 3 jaar aan het bedrijf verbonden.

En iProspect dan?

De oplettende lezer merkt op dat Isobar al een zoekmachinemarketing bureau in huis heeft, te weten iProspect. Checkit blijft echter als merk bestaan naast de andere bureaus die samen het Nederlandse netwerk van Isobar vormen.

De operationele activiteiten van iProspect en Checkit worden zoveel mogelijk geïntegreerd, maar persoonlijk vind ik het vreemd dat de merken naast elkaar blijven bestaan. Natuurlijk is Checkit in Nederland een zeer sterke merknaam, maar internationaal niet. Daar kan juist de kracht van iProspect zich bewijzen en een internationale propositie lijkt me juist van belang en toegevoegde waarde bij een netwerk zoals dat van Aegis Media.

Voorspeld: consolidatie markt zoekmachinemarketing

Het feit dat Checkit is overgenomen door een grote mediapartij ligt geheel in lijn met de consolidatie van de markt van zoekmachinemarketing in Nederland.

Dit signaleerde ik ook als trend in m’n marktonderzoek zoekmachinemarketing vorig jaar en ook onlangs noemde ik het nog bij de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor zoekmachinemarketing in 2008.

Media-integratie

Ik zie ook steeds meer een trend richting media-integratie, waarbij alle marketing inspanningen op elkaar worden afgestemd. Recent onderzoek toont aan dat andere advetrenties zeker het zoekgedrag beïnvloeden. Maar al wil je media-integratie volledig en succesvol inzetten, dan is het fysiek samengaan bijna een must.

Het heeft mij eigenlijk verbaasd dat de overname van zoekmachinemarketing bureaus door mediabureaus zo lang op zich heeft laten wachten. Eind 2006 was WPP’s mediatak GroupM de eerste partij in Nederland die, na Isobar’s iProspect, zoekmachinemarketing in huis haalde. Ze zijn zelf een zoekmachinemarketing bureau gestart onder de naam Outrider (waar ik al een halfjaar met veel plezier werk!).

Gefeliciteerd!

Wat mij betreft is het een groot compliment voor Checkit en een zeer goede stap voor het bedrijf uit Nijmegen. Ik heb vorig jaar met veel plezier mijn afstudeeronderzoek bij Checkit uitgevoerd.

Paul, Marco, Sjaak, Elisabeth en alle andere mensen in Nijmegen en Amsterdam: Gefeliciteerd!!! Aegis Media haalt met jullie een zeer goede partij binnen op het gebied van zoekmachinemarketing!

Update: in onderstaande video lichten Aegis Media, Isobar en Checkit de overname toe:

Bronnen en meer informatie

DutchCowboys
Marketingfacts
Admanager