Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Na jaren van speculatie lijkt nu de grootste overname in de geschiedenis van internet plaats te gaan vinden: Microsoft wil Yahoo! inlijven voor het immense bedrag van 44,6 miljard dollar!

Gevolgen van de combinatie

Microsoft heeft het bod bekendgemaakt aan het bestuur van Yahoo!. De softwaregigant denkt dat de combinatie van Microsoft en Yahoo! jaarlijks 1 miljard dollar oplevert aan synergievoordelen.

Gevolgen voor de markt
Er werd al lang gespeculeerd dat de 2 grootmachten en belangrijkste concurrenten van Google een samenwerking zouden (moeten) aangaan. De combinatie van Microsoft en Yahoo! zet de deur open om een grote en sterke vuist te maken tegen het grote en groeiende “Google-geweld”.

Juiste moment aankondiging

De aankondiging van de voorgenomen overname van Yahoo! door Microsoft lijkt op het juiste moment. De gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers van Google valt volgens de analisten tegen, wat het aandeel van Google duidelijk onder druk zet.

Daarnaast zijn de deze week door Yahoo! gepresenteerde jaarcijfers ook teleurstellend te noemen, wat duidelijk de zwakke(re) positie van Yahoo! weergeeft. Met een daling van de winst van 23% kondigde Yahoo! een behoorlijke sanering in personeel aan (geschat aantal van 1.000 banen).

Deze factoren maken dat de aankondiging van de voorgenomen overname van Yahoo! op het juiste moment komt. Yahoo! is op dit moment in een positie waarin ze het aanbod bijna niet kunnen weigeren.

Bedreigingen voor overname: mensen

Het samengaan van Microsoft en Yahoo! lijkt logisch alsof ze bijna geen andere keuze hadden om samen te gaan. Op het gebied van strategie en de toegevoegde waarde van de samenwerking zijn er inderdaad nauwelijks obstakels.

Het probleem zit echter in de mensen. Dat betoogt Seth Godin, voormalig marketing topman bij Yahoo!. Alle succesvolle producten en diensten bij Yahoo! komen van mensen met doorzettingsvermogen en ambitie die zich niet laten tegenhouden door bureaucratie.

Bij het samengaan van Microsoft en Yahoo! zullen een aantal mensen behoorlijk rijk worden, met name de belangrijke en innovatieve mensen. Het is niet onwaarschijnlijk dat deze mensen het schip vervolgens verlaten om eigen initiatieven te gaan ontplooien.

Anti-monopolie waakhonden
Een andere potentiële bedreiging voor de overname van Yahoo! door Microsoft vinden we in de hoek van de anti-monopolie waakhonden. Ondanks dat Microsoft nog geen sterke positie bekleed in de advertentiewereld, vormt de combinatie met Yahoo! wel een stevige positie als advertentiebedrijf.

Het feit dat de voorgenomen overname van DoubleClick door Google nog niet is goedgekeurd door de anti-monopolie waakhonden, kan er op wijzen dat de overname van Yahoo! door Microsoft niet zomaar wordt goedgekeurd.

De uitdaging
Bij de eventuele overname van Yahoo! door Microsoft is het de uitdaging dat de innovativiteit blijft gehandhaafd en zelfs wordt verbeterd richting het niveau van Google. Daarvoor is een cultuur noodzakelijk waarin juist ruimte is voor ondernemerschap en innovativiteit; zonder de barrières die een grote en logge bureaucratische organisatie met zich meebrengt.

Ik ben zeer benieuwd naar de komende dagen en weken waarin we meer te weten zullen komen over de voortgang. De overname van Yahoo! door Microsoft zou daarmee zomaar de grootste en belangrijkste overname in de geschiedenis van het internet kunnen worden.

Via Marketingfacts