De crisis bij Yahoo heeft ook Nederland bereikt: Yahoo sluit het Nederlandse kantoor. De activiteiten van Yahoo in Nederland gaan echter onveranderd door.
Vandaag sprak ik Floris Bartels van Yahoo Nederland hierover. Per 1 januari 2009 sluit het kantoor van Yahoo in Nederland. De belangrijkste klanten en partners van Yahoo in Nederland zijn inmiddels persoonlijk ingelicht.
Yahoo activiteiten onveranderd voortgezet
Alle activiteiten van Yahoo in Nederland, met name bekend als Yahoo Search Marketing, worden gewoon doorgezet. Er wijzigt dus in feite niets.
Adverteerders kunnen op exact dezelfde wijze gebruik blijven maken van het advertentiesysteem van Yahoo. Ook het partnernetwerk van Yahoo blijft onveranderd.
Service vanuit Londen en Dublin
Zoals dit ook bij Google het geval is, was het kantoor van Yahoo in Nederland er met name om de grote klanten van service te voorzien en lokale marketing te bedrijven.
Per 1 januari neemt het kantoor van Yahoo in Londen deze rol over. De kleinere adverteerders worden voortaan vanuit het Yahoo kantoor in Dublin ondersteund.
Reden: kostenbesparing
De belangrijkste reden dat het kantoor van Yahoo in Nederland wordt opgeheven heeft te maken met kostenbesparende maatregelen van Yahoo.
Bij bekendmaking van de resultaten van Yahoo over het 3e kwartaal werd al bekend dat er banen gingen sneuvelen.
Ook werd onlangs de vergelijkingssite Kelkoo afgestoten om kostenbesparingen te realiseren. Kelkoo werd voor €100,- miljoen verkocht, terwijl Yahoo er in 2004 €475,- miljoen voor betaalde.
Werkelijke reden: afwijzen bod Microsoft
De werkelijke oorzaak van de problemen is te vinden in het feit dat Yahoo het bod van Microsoft (van 45 miljard dollar!) heeft afgewezenals een soap. Yahoo leek er goed vanaf te komen door een advertentie deal met Google te sluiten, maar Google trok zich later terug. Het kostte Yahoo oprichter Jerry Yang ‘zijn kop’.
Meer kantoren dicht in Europa
Naast Nederland gaan ook de kantoren van Yahoo in Scandinavië dicht. Ook enkele kleine kantoren in Duitsland sluiten. Alle kantoren in Frankrijk en Zuid-Europa blijven voorlopig gewoon open.
Een ander signaal dat het slecht gaat met Yahoo in Europa is dat Toby Coppel, de hoogste baas van Yahoo in Europa, onlangs is opgestapt.
Gevolgen voor de markt?
Het is niet onlogisch om te concluderen dat dit het begin van het einde is voor Yahoo. Enerzijds staat Yahoo er niet goed voor, maar anderzijds maakt Yahoo nog steeds winst en maken er nog vele miljarden mensen wereldwijd gebruik van hun netwerk.
Ik heb er een dubbel gevoel over. Het succes van Yahoo zit primair in de mate waarin consumenten de Yahoo diensten gebruiken. Op dat vlak zijn er geen grote verschuivingen waar te nemen.
Gebruikers en adverteerders
Aan de andere kant leeft Yahoo ook voor een groot deel van advertentie inkomsten, met name van display banners en zoekmachine advertenties. En op dat vlak verliest Yahoo alsmaar terrein.
Het zou simpelweg zonde zijn dat zo’n mooi bedrijf als Yahoo, pioneer en icoon van internet (adverteren), zou verdwijnen. Al is het alleen al om tegenstand te kunnen bieden aan het (te) machtig wordende Google.