In de soap waarbij Microsoft Yahoo wilde overnemen, leek Google er met de buit vandoor te gaan door een advertentieovereenkomst te sluiten met Yahoo. Maar adverteerders waren daar niet blij mee en ook de mededingingsautoriteiten gingen de deal grondig onderzoeken.

Zojuist maakt Google bekend dat ze niet doorgaan met de advertentieovereenkomst met Yahoo! De reden die Google geeft, is dat ze een langdurig juridisch traject willen voorkomen en dit niet in de weg willen laten staan voor huidige en toekomstige partners.

Goed voor de markt

Wat mij betreft een verassende maar goed beslissing van Google. Ondanks dat ik denk dat de autoriteiten de deal hadden goedgekeurd, denk ik dat het niet goed zou zijn geweest voor de markt van zoekmachinemarketing.

In theorie zou Google de prijs niet opdrijven, omdat de prijs wordt bepaald door de adverteerders in een veilingmodel. Maar de prijs van de klikken in Google AdWords worden steeds meer bepaald door de Google AdWords kwaliteitsscore. En die factoren bepaalt Google wel zelf.

Gelukkig is hier nu geen sprake meer van, wat goed is voor de markt. Het is alleen jammer voor Yahoo dat ze deze extra bron van inkomsten missen in een tijd waarin ze het toch al zwaar hebben.