Het is weer roerig aan het Yahoo-front: Yahoo maakte gisteren bekend definitief niet verder te willen met Microsoft. Tegelijkertijd maakt Yahoo bekend een minimaal 4-jarige advertentie overeenkomst aan te gaan met Google.

Wat zijn de details van de Yahoo-Google overeenkomst? Is deze samenwerking toegestaan? En welke gevolgen heeft dit voor de search markt? Lees verder om dit te weten te komen.

Einde voor Microsoft

Op 1 februari dit jaar werd de online wereld opgeschud toen er bekend werd dat Microsoft Yahoo wilde overnemen. Het bod was echter redelijk vijandig en het liep alles behalve soepel, waarna Microsoft besloot het bod op Yahoo weer in te trekken.

Later kwam Microsoft er toch op terug en gaf aan dat ze Yahoo wel gedeeltelijk wilde overnemen, met name de Search-tak van Yahoo. Wat Yahoo betreft, komt hier nu een einde aan: gisteren maakte Yahoo bekend dat ze niet verder willen met Microsoft, omdat ze hun Search-tak als cruciaal zien voor hun strategie op lange termijn.

In de armen van Google

Al tijdens de ‘MicroHoo’ soap zocht Yahoo toenadering tot grootste rivaal Google. De zoekgiganten startten in april een test waarbij Yahoo gebruik maakte van Google’s advertenties.

De rare sprongen van Microsoft in combinatie met het feit dat de test met Google’s advertenties succesvol bleek, heeft Yahoo in feite in de armen van Google gedereven.

Details overeenkomst Yahoo-Google

Zowel Yahoo als Google maakten bekend dat ze een 4-jarige overeenkomst aangaan, waarbij Yahoo gebruikmaakt van de advertentietechnologie van Google.

De mogelijkheid is opgenomen om de overeenkomst 2 maal met 3 jaar te verlengen. Yahoo verwacht met deze overeenkomst per jaar circa 800 miljoen dollar extra omzet te genereren.

“AdSense for Search??? en “AdSense for Content”

Net als in de eerdere test ging het om “AdSense for Search???, wat de officiële naam is voor Google’s gesponsorde zoekresultaten die bij andere zoekmachines verschijnen.

“AdSense for Content??? is wat iedereen kortweg AdSense noemt: het contextueel plaatsen van advertenties op basis van de inhoud van een website (Google AdWords is het programma wat adverteerders gebruiken om de AdSense ‘placements’ te kopen).

Yahoo Search Marketing & Opvullen van de ‘Long Tail’

Met deze overeenkomst verwerft Yahoo de mogelijkheid om zoekopdrachten uit te kiezen waarbij ze Google’s advertenties vertonen.

Yahoo blijft het eigen advertentiesysteem Yahoo Search Marketing onveranderd gebruiken en ontwikkelen. Maar voor zoekopdrachten waar Yahoo geen adverteertenties heeft, met name de specifiekere zoekwoorden in de “Long Tail”, zal Google’s voorraad worden aangesproken.

De overeenkomst tussen Yahoo en Google geldt alleen voor de VS en Canada, maar gaat verder dan Yahoo’s zoekmachine. De “lege” ruimte bij de Yahoo Content Match advertenties en de partners in het Yahoo! Publisher Netwerk worden opgevuld met de “AdSense for Content” voorraad van Google.

Waarom nog Yahoo Search Marketing gebruiken?

Ik kan me voorstellen dat nu de vraag opkomt: “Waarom zou je als adverteerder nog gebruikmaken van Yahoo Search Marketing, als je nu ook het systeem van Google kunt gebruiken?”

Het antwoord is dat Yahoo de volledige controle heeft over wanneer ze gebruikmaken van Google’s advertenties. Kortom, je bent voor het grootste gedeelte van de zoekopdrachten nog afhankelijk van het Yahoo Search Marketing systeem.

Niet-exclusieve overeenkomst

De overeenkomst tussen Yahoo en Google is niet exclusief. Zowel Yahoo als Google hameren op het feit dat het een open overeenkomst is en dat het volgens de zoekgiganten geen gevolgen heeft voor de concurrentie op de Search markt.

Yahoo is vrij om zo veel of zo weinig mogelijk gebruik te maken van Google’s advertenties (mits ze niet binnen 24 maanden opzeggen). Daarnaast is het ook nog steeds mogelijk voor andere partijen – zoals Microsoft – om een deal met Yahoo te sluiten.

Om dit ‘aan te tonen’ noemt Google voorbeelden van andere branches waar vergelijkbare samenwerkingen zijn. Zo levert Toyata hun technologie aan concurrent General Motors en Canon levert laser printer apparatuur aan HP.

Ondanks dat Yahoo en Google geen toestemming hebben gevraagd (en waarschijnlijk ook niet nodig hebben) van mededingings autoriteiten, wachten ze 3,5 maand met de implementatie van de overeenkomst.

Instant Messengers Yahoo en Google

Onderdeel van deze Yahoo-Google overeenkomst is ook dat de Instant Messaging programma’s van Yahoo (Yahoo Messenger) en Google (Google Talk) met elkaar gaan samenwerken.

Ook wordt er niet uitgesloten dat Yahoo op termijn display advertenties gaat leveren aan Google. Ik verwacht echter dat dit niet zo snel zal gebeuren, maar Yahoo is nog steeds de marktleider in display advertenties.

Gevolgen voor de Search Markt

Yahoo lijkt met deze overeenkomst duidelijk aan te geven dat ze op eigen kracht verder gaan. Deze overeenkomst zorgt er in feite voor dat ze hun zwakte- de kwaliteit van hun search advertenties – ondervangen.

Aan de andere kant is het op z’n minst opvallend te noemen dat de zwakte van Yahoo wordt ondervangen met de sterkte van de grootste rivaal Google. En dat is niet goed voor de markt.

Dominantie Google

Ondanks dat mededingings autoriteiten deze Yahoo-Google deal waarschijnlijk goedkeuren, is het niet goed voor de search markt. In theorie zal Google de prijs niet opdrijven, omdat de prijs wordt bepaald door de adverteerders in een veilingmodel.

Maar de prijs van de klikken in Google AdWords worden steeds meer bepaald door de Google AdWords kwaliteitsscore. En die factoren bepaalt Google wel zelf.

Daarnaast beschikt Google ook over nog meer informatie over gebruikers. Nu ook over de gebruikers op het domein van Yahoo, wat ze in staat stelt om Yahoo te pakken op hun zwakke plekken.

Een interessante ontwikkeling die Google nog dominanter maakt in de al door hun gedomineerde zoekmarkt. Wat vind jij ervan? Welke aspecten van deze deal vind je goed of slecht?

Laat je horen in de reacties!