Wat zijn de zoekmachine marketing trends voor 2012?
Je kunt vele trends opnoemen, groot en klein. Je vindt er veel in mijn marktonderzoek zoekmachinemarketing 2011.
Ik noem 3 trends bij zoekmachines, die ik de belangrijkste zoekmachine marketing ontwikkelingen vind in 2012.
1) Eindgebruiker merkt commercieel belang Google
Google’s PR communicatie is er vanaf dag 1 op gericht dat de eindgebruiker altijd voorop staat.
En ik vind dat Google dat zeker 10 jaar consequent heeft nageleefd.
Dat heeft Google gebracht waar ze nu zijn: de meest dominante zoekmachine ter wereld.
Grootste advertentiebedrijf
Maar tegelijkertijd is Google inmiddels het meest dominante online advertentiebedrijf ter wereld.
Bijna de helft (46%) van alle online advertising bestedingen ter wereld gingen in 2010 naar Google (bron).
Voor de ‘in crowd’ mensen die Google volgen, is het al langer duidelijk dat het commerciële belang voor Google – de advertenties – steeds duidelijker zichtbaar is in alle Google producten.
Google gaat hierin echter steeds verder.
Steeds meer advertenties
Zie bijvoorbeeld de toenemende ruimte die advertenties innemen:
(hier schreef ik onlangs uitgebreid over in “AdWords Steeds Prominenter, Gevolgen Voor SEO“)
Ik denk dat in 2012 de eindgebruiker – de gemiddelde zoeker – gaat merken dat Google steeds meer focus legt op het genereren van omzet middels advertenties.
Dat doet Google op 2 manieren:
- door de advertenties steeds prominenter te tonen in enerzijds de zoekresultaten en anderzijds rondom andere Google producten (bv. Google Maps, YouTube, etc.)
- de genoemde andere Google producten steeds meer voorrang te geven in de zoekresultaten
En of de gebruiker daar blij mee is.. ik denk steeds minder.
2) Google wordt eindstation i.p.v. doorgeefluik
Google oprichter Larry Page noemde jaren geleden dat de zoekmachine een succes was als de bezoeker zo snel mogelijk weer weg was bij Google:
Most portals show their own content above content elsewhere on the web. We feel that’s a conflict of interest, analogous to taking money for search results. Google conscientiously tries to stay away from that. We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible. It’s a very different model.
(hier schreef ik in 2008 al eens over “Google: Navigatiedienst Of Mediabedrijf?“)
Maar dat lijkt volledig in strijd met wat Google nu doet…
Koers gewijzigd
Google heeft z’n koers gewijzigd: steeds vaker is Google zelf de eindbestemming van een zoekactie.
Het bedrijf heeft vele producten gelanceerd, zoals een bedrijvengids in Google Maps en een producten vergelijker in Google Shopping, met daar omheen advertenties.
In Amerika kun je al vliegtickets en hotels vergelijken. En in Nederland staan prijzen van hotelkamers ook al in Google Maps.
Ben je voor een film op zoek naar de bioscooptijden bij jou in de buurt?
Google toont het bovenaan de zoekresultaten.
Wil je het weer weten in een bepaalde plaats?
Google toont het bovenaan de zoekresultaten.
Er is dus steeds minder reden om Google te verlaten en naar een andere website te gaan.
Google verandert daarmee bijna in een uitgever: zij hebben de content en ernaast worden advertenties getoond.
3) SEO: waardering eindgebruiker noodzakelijk
In zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je al jaren wegkomen met fatsoenlijke techniek, teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekwoorden en het verkrijgen van links naar je website.
Vanaf 2012 komt daar een belangrijke pijler bij: de waardering van de eindgebruiker voor jouw website.
En dan bedoel ik niet alleen de invloed van social media.
Blijft de bezoeker vanuit zoekmachines een tijdje op je site? Noemt de eindgebruiker jouw website, bedrijf of merk(en) op het internet, natuurlijk ook de social media?
Deze en meer signalen, dat een eindgebruiker jouw site waardeert, kunnen zoekmachines prima meten.
En dat gaat vanaf 2012 serieus meewegen in de rangschikking van jouw site in de zoekresultaten.
Google+
Specifiek voor Google gaat het sociale netwerk van het bedrijf, Google+, een belangrijke rol spelen.
Kortom, wordt je website, bedrijf of merk genoemd op Google+?
Het was al duidelijk doordat Google+ steeds prominenter in alle Google producten te vinden is.
En nu Google ‘Search plus your World’ heeft gelanceerd, waarbij de zoekresultaten in verregaande mate gevuld worden met (gepersonaliseerde) informatie vanuit Google+, wordt dit nog belangrijker.
Inspelen op trends
Een trend is natuurlijk niks waard als je er niet op inspeelt.
Afsluitend noem ik graag een les, die ik heb geleerd na mijn ervaring als SEO Consultant in het adviseren van organisaties:
Het resultaat van inspelen op een trend afhankelijk is van het volwassenheidsniveau van zowel je website als je organisatie.
Hierover schreef ik in juni 2011:
“Zoekmachine marketing trends, wanneer moet je er op inspelen?“