Zoekmachinemarketing trends & Hoe er op in te spelenVorige week presenteerde ik op het IAM’11 event over Zoekmachinemarketing Trends.

Maar wanneer moet je wel of niet op een zoekmachinemarketing trend inspelen?

Mijn belangrijkste boodschap is:

Het resultaat van inspelen op een trend is afhankelijk van je ‘maturity level’.

En ik zal uitleggen waarom.

Trend vs. Hype

De ontwikkelingen in zoekmachinemarketing gaan steeds sneller: Google Shopping, Instant Search, Personal Search, Google +1, etc. etc.

Wat me echter opvalt, is dat iedereen achter elkaar aan loopt.

Er hoeven maar een paar blogs over een ontwikkeling te schrijven en vervolgens lijkt iedereen alles uit z’n handen te laten vallen om ermee aan de slag te gaan.

Strategie hoe inspelen op zoekmachinemarketing trendsMaar wat is je strategie? Hoe ga je er geld aan verdienen?

En wanneer is het voor jou het meest relevant om op de zoekmachinemarketing trend in te spelen?

Dat mis ik. Daar hoor ik zelden iemand over praten.

Zoekmachinemarketing Maturity model

Om deze vraag te beantwoorden, werk ik met een “Maturity Model”.

Daarin onderscheid ik 4 niveaus van volwassenheid in zoekmachinemarketing. Dit betreft zowel je website als je organisatie.

Elk volwassenheidsniveau kenmerkt zich door bepaalde doelstellingen, rapportages, verantwoordelijkheden, etc.

OrangeValley Maturity Model

Individueel vs. Gezamenlijk effect

Een basisgedachte van dit Maturity Model is dat het effect van zoekmachinemarketing activiteiten in samenhang wordt beoordeeld.

Als je namelijk de lagere niveaus van volwassenheid hebt bereikt, ga je aanzienlijk meer resultaat halen uit zoekmachinemarketing activiteiten die je op een hoger niveau uitvoert.

Eenvoudig gezegd: zorg dat je eerst de basis op orde hebt, voordat je met complexe verbeteringen aan de slag gaat. 🙂

Presentatie

Ik kan me voorstellen dat dit model in een paar regels tekst nog niet helemaal duidelijk is.

Bekijk mijn presentatie voor meer uitleg + voorbeelden:

(ook te vinden op Slideshare)

Heb je vragen of opmerkingen? Laat ze achter in de reacties of neem gerust contact op!