Google real-time search en SEOZoekmachine Google lanceert de afgelopen weken werkelijk dagelijks het ene na het andere interessante product.

Belangrijk vind ik met name de personalisatie van Google’s zoekresultaten voor iedereen (ook wanneer je niet ingelogd bent!), wat niet vaak genoeg kan worden benadrukt.

Maar met name veel aandacht kregen de nieuwe real-time zoekresultaten van Google.

Wat betekent dat voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)?

Real-time Search?

Met name vanwege de enorme groei en populariteit van micro-blog dienst Twitter, is real-time search een populair onderwerp geworden.

Gebruikers van Twitter laten in korte berichten weten wat ze meemaken, wat door anderen gevolgd kan worden.

En het is handig en vermakelijk, maar ook zeker commercieel interessant om door al deze berichten te kunnen zoeken. Real-time Search was geboren.

Verschuiving naar zoeken

Twitter homepageTwitter besefte zich dat ook en plaatste zoeken centraal op hun homepage. Maar ook de grote zoekmachines zaten niet stil.

Zo sloot Microsoft’s zoekmachine Bing een overeenkomst met Twitter om real-time zoekresultaten te bieden. Diezelfde dag nog liet ook Google weten een overeenkomst met Twitter te hebben gesloten.

Nu lijkt Google er met de buit vandoor te gaan door real-time zoekresultaten te integreren in hun zoekresultaten.

Google real-time zoekresultaten

Als je zoekt op een onderwerp, met name een populair onderwerp waar Google een real-time component kan ontdekken, integreert Google actuele berichten in de zoekresultaten.

In feite was Google hiermee al een eind opweg in Google Trends, specifiek Google Hot Trends, en Google Insights for Search. Daar heb je al inzicht in populaire, actuele onderwerpen.

Daarnaast houdt Google al vanaf 2007 rekening met de actualiteit van onderwerpen in het algoritme, genaamd “Query Deserves Freshness” (lees er meer over in mijn handleiding “Hoe werkt zoekmachine Google?“).

Twitter, Facebook en Google Nieuws

Twitter, Facebook en Google NieuwsGoogle toont nu echter in hun zoekresultaten de meest actuele berichten die mensen over een gezocht onderwerp achterlaten op diverse diensten, waaronder Twitter en Friendfeed.

Ook zoekresultaten uit Google Nieuws worden meegenomen in de real-time zoekresultaten.

Later worden berichten van Facebook en MySpace toegevoegd, mits gebruikers van deze diensten aangeven dat hun berichten publiek mogen zijn.

Merk op dat Facebook deze maand een belangrijke wijziging heeft aangebracht in de privacy policy: ze vragen je om statusberichten e.d. publiek te maken.

De real-time zoekresultaten in Google worden automatisch ververst wanneer er nieuwe zoekresultaten beschikbaar komen. Dit kun je pauzeren.

Relevantie eerst, daarna actualiteit

Wellicht vraag je jezelf af wat het verschil is met bijvoorbeeld de zoekfunctie van Twitter? Simpel, maar belangrijk: relevantie.

Google kijkt eerst naar de relevantie van de berichten op bijvoorbeeld Twitter, waarbij “spammy” berichten of lage kwaliteit pagina’s eruit worden gefilterd. Daarna worden de real-time zoekresultaten op tijd gerangschikt.

In de eerste dagen na de introductie van Google real-time search bleken de resultaten nog zeer makkelijk te beïnvloeden. Google moet er dus nog hard aan werken om de belofte van real-time zoekresultaten waar te maken.

Maar wat betekent dit voor SEO?

SEO voor real-time zoekresultaten

Zoekmachine-optimalisatie of SEO gaat over het optimaliseren van vindbaarheid in zoekmachines (zie ook mijn definitie van SEO).

Een lange tijd ging het alleen om het optimaliseren van tekst, maar vanaf 2007 zijn er meer soorten informatie in de zoekresultaten te vinden en dus te optimaliseren, zoals afbeeldingen en video’s (Google noemt dat Universal Search, maar ik spreek liever over Blended Search).

Nu zijn er dus ook real-time zoekresultaten te vinden in Google’s zoekresultaten. Daarbij gaat het met name om tekst, waarbij actualiteit of “versheid” van de zoekresultaten centraal staat.

Optimaliseren voor Twitter en Facebook

Waar je bij de tekstresultaten in de “hoofd” index terecht wilt komen, wil je met bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s in de respectievelijke index daarvoor van zoekmachines terechtkomen.

Bij de real-time zoekresultaten zijn er belangrijke verschillen met de ‘normale’ zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Niet in Google’s index

Met uitzondering van Google Nieuws, bevinden alle zoekresultaten van Google’s real-time search zich niet in een index bij Google

Zo hebben bijvoorbeeld de 2 grote spelers Twitter en Facebook hun eigen database of index waar respectievelijk alle ‘tweets’ en Facebook berichten zijn opgeslagen.

Google haalt de resultaten van Twitter en Facebook zo snel mogelijk binnen, al dan niet via een directe, snelle verbinding. Maar de resultaten komen niet uit Google’s index.

Geen crawler

In tegenstelling tot de index van Google, wordt de informatie in Twitter en Facebook daarnaast niet verzameld door een crawler (voor meer uitleg, lees “Handleiding: Hoe werkt een zoekmachine?“).

Waar je bij een ‘crawler based’ zoekmachine je content bereikbaar en indexeerbaar moet maken voor een crawler en ervoor moet zorgen dat het algoritme je website “begrijpt”, gaat het bij de real-time zoekresultaten om andere uitdagingen.

Je ziet dus al direct 2 belangrijke verschillen en bijbehorende uitdagingen:

  1. Hoe kom je in de “index” van Twitter en Facebook?
  2. Wanneer ben je beter vindbaar dan andere real-time zoekresultaten?

1. Vindbaar in Twitter en Facebook

Laten we bij de 1e uitdaging beginnen: hoe kom je in de “index” van Twitter en Facebook?

Twitter en Facebook, maar ook de andere bronnen van Google’s real-time zoekresultaten (Google Nieuws uitgezonderd), zijn sociale netwerken. Mensen komen daar primair samen om te communiceren met familie, vrienden, bekenden en gelijkgestemden.

Content plaatsen

Men communiceert door korte tekstberichten, afbeeldingen, video’s en andere soorten content te plaatsen. Deze content komt in de database of “index” van het betreffende sociale netwerk.

Dit is in feite het antwoord: meld je aan bij de diverse sociale netwerken en ga content plaatsen op bijvoorbeeld Twitter en Facebook.

Maar alleen hiermee kom je er niet.

2. Beter vindbaar in sociale netwerken

Hoe wordt je vindbaar in de real-time zoekresultaten, waarbij Google elke dag 1 miljard(!) real-time documenten analyseert? (bron)

Zoals gezegd, is Twitter dominant in het domein van real-time zoekresultaten. Laten we Twitter ook als voorbeeld nemen om aan te geven hoe je beter vindbaar wordt.

Elk Twitter bericht krijgt een eigen pagina (URL) toegewezen. Als je met iemand communiceert op Twitter, vormt de Twitter-naam een link naar het profiel van diegene.

Daarnaast heeft elke Twitter gebruiker een aantal volgers (“followers”), die verzameld worden op een subpagina van de profielpagina. Alle volgers hebben vanaf daar een link naar hun eigen profiel.

Dit kun je bijvoorbeeld zien op mijn Twitter profielpagina.

Linkanalyse is genoeg

Google PageRank linkanalyseJe begrijpt al dat Google en andere zoekmachines alleen al door het simpelweg analyseren van links een goed beeld kunnen krijgen van de populariteit van een Twitter gebruiker.

Bij elk nieuw Twitter bericht verandert de “website” (de profielpagina) van de Twitteraar, waarbij de content vernieuwd. Dit analyseren zoekmachines ook, net als “gewone” webpagina’s, en zegt iets over de activiteit en actualiteit.

Populariteit en autoriteit

Een bekend fenomeen bij Twitter is het “retweeten”: het kopiëren van andermans Twitter bericht, wat je daarmee jouw bericht maakt en aan jouw volgers toont.

Bij elke retweet (afgekort tot RT) staat de Twitter-naam van de originele Twitteraar erbij. Ook dit is weer een link die eenvoudig geanalyseerd kan worden.

Op basis van deze factoren, bepalen Google en andere zoekmachines de populariteit en autoriteit van Twitter gebruikers.

Heb je veel volgers? Wordt je vaak ge-retweet? Is dat in verhouding met je activiteit meer dan andere gebruikers? Dan ben je waarschijnlijk een populair persoon en krijg je meer autoriteit.

En de nofollow links dan?

De oplettende lezer merkt op dat Twitter het nofollow attribuut toepast op vrijwel alle links, wat betekent dat zoekmachines de links niet volgen en meerekenen in hun algoritmes (lees ook mijn uitleg in de handleiding “Google PageRank werking uitgelegd”).

Bedenk je echter dat zoekmachines zich altijd aanpassen aan de ontwikkelingen van internet. En nu zoekmachines steeds meer nofollow links tegenkomen, zullen ze daar iets mee moeten.

Ik zie hier 2 opties:

  1. Links met het nofollow attribuut krijgen alsnog een bepaald gewicht mee
  2. Google en andere zoekmachines gaan naar andere factoren kijken

(of beide 🙂 ).

Citaten of referenties

Wat betreft de 2e optie, denk ik dat citaten steeds meer mee gaan wegen: een referentie of vermelding naar een website zonder dat er een (hyper)link wordt geplaatst.

Hiermee bedoel ik dat er bijvoorbeeld in de tekst op een website wordt gerefereerd naar mijn blog met EdWords.nl of EdWords, zonder een link naar https://www.edwords.nl.

Deze referentie is geen link, maar er bestaat weinig twijfel dat men mijn blog bedoelt. Dit is al een factor voor de Google Maps lokale zoekresultaten (zie de Local Search Ranking Factors) en wordt waarschijnlijk steeds meer gebruikt voor de “normale” zoekresultaten.

Deze belangrijke verandering van linkanalyse door zoekmachines ga ik later nog eens uitgebreid over schrijven.

Content en relevantie

Deze linkanalyse voor het bepalen van populariteit en autoriteit speelt een belangrijke rol in het rangschikken van real-time zoekresultaten.

Maar uiteraard is relevantie ook belangrijk. Google en andere zoekmachines analyseren uiteraard ook de content van je Twitter berichten.

Als je bijvoorbeeld veel berichten op Twitter plaatst over SEO, wordt jouw Twitter “website” (profielpagina) relevanter voor het onderwerp SEO.

En als je daarnaast ook veel volgers heb die ook over SEO twitteren en jouw berichten ook nog veel retweeten, kan Google snel bepalen dat jij een autoriteit bent op het gebied van SEO.

Breder toepasbaar

Ik heb alleen gekeken naar Twitter, niet in de laatste plaats vanwege de dominantie in real-time search.

Maar de genoemde analyses en logica is ook toepasbaar voor de andere bronnen van Google’s real-time zoekresultaten.

Met uitzondering van Google Nieuws, maar daar schrijf ik later nog weleens wat over 🙂

Het kost tijd en moeite

In theorie weet je nu dus hoe je vindbaar wordt in Google real-time zoekresultaten. Maar bedenk je dat het veel tijd en moeite kost.

Door je simpelweg aan te melden, wat mensen te gaan volgen en wat content te plaatsen op bijvoorbeeld Twitter en Facebook kom je er niet.

Het gaat om mensen

We hebben namelijk gezien dat mensen sociale netwerken met name gebruiken om te communiceren met familie, vrienden, bekenden en gelijkgestemden.

En als je niet onder één van deze groepen valt, zal je niet snel een autoriteit worden op bijvoorbeeld Twitter.

Sociale netwerken draaien op mensen. Je zult dus als mens je moeten mengen in de conversaties die al gaande zijn. Alleen dan kun je het vertrouwen winnen van de mensen op Twitter, Facebook en andere sociale netwerken.

En als het goed is, past dit al in je SEO strategie, met name wat het verkrijgen van links betreft. Want websites linken niet naar websites; mensen linken naar mensen 😉