Hier op EdWords.nl heb ik bewust nog niet veel geschreven over Twitter, ook al ben ik al 2,5 jaar actief op Twitter. Mede omdat er op andere blogs al heel veel over wordt geschreven.

Maar nu is het toch echt tijd om aandacht te besteden aan Twitter in relatie tot zoeken. Kijk meer eens naar de vandaag gelanceerde nieuwe homepage van Twitter:

Twitter homepage

Twitter stelt zoeken centraal

De grote, duidelijke zoek-box op de nieuwe homepage vertelt ons dat Twitter zoeken serieus neemt. En dat is ook logisch.

Twitter search tipOp de zoekresultatenpagina van Twitter vind je vanaf nu ook een ‘search tip’.

Waarom? Twitter heeft namelijk real-time data over wat mensen bezighoudt en wat ze aan het doen zijn. En dat is veel waard.

Google’s zwakke plek

Interessant is dat Google en andere grote zoekmachines niet in staat zijn om ‘real-time search’ aan te bieden.

Google en andere zoekmachines rangschikken hun zoekresultaten namelijk grotendeels op basis van autoriteit. En het opbouwen van autoriteit kost tijd.

Het zit dus niet in het DNA van de bestaande grote zoekmachines om een zoekvraag met real-time informatie te beantwoorden.

En dat is precies het gat waar Twitter in springt.

Real-time search, het nieuwe zoeken?

Al geruime tijd wordt er op diverse blogs gespeculeerd over Twitter en of ‘real-time’ search het nieuwe zoeken wordt.

Ik denk het niet. Of genuanceerder: ik denk niet dat ‘real-time’ search het zoeken in Google en andere zoekmachines gaat vervangen.

Real-time search verrijkt zoeken

Natuurlijk is ‘real-time’ search een verrijking op zoeken zoals we dat kennen. En het zal zeker een belangrijk onderdeel van zoeken worden.

Maar je wilt toch ook nog steeds kwalitatieve informatie vinden die al lange tijd als autoritaire bron wordt gezien. En op dat veld is Google op dit moment heer en meester, wat ik niet snel zie veranderen.

Autoriteit op basis van sociale verwijzingen?

Google en andere zoekmachines hebben een ruime voorsprong aan data over verwijzingen en citaten van autoritaire informatie.

Maar met de tijd bouwt Twitter ook veel data op met verwijzingen naar informatiebronnen. Deze verwijzingen zijn echter gebaseerd op basis van sociale activiteit.

Sociaal algoritme

Het is dus niet onwaarschijnlijk dat Twitter nu al hard werkt aan een algoritme om de Twitter zoekresultaten te rangschikken op een combinatie van een toenemend aantal factoren, zoals het aantal verwijzingen in Tweets en de autoriteit van personen binnen Twitter.

Op die manier kan Twitter in de toekomst ook steeds beter zoekresultaten rangschikken op autoriteit. En de combinatie tussen real-time search en autoriteit is zeer krachtig.

Verdienmodel Twitter

Waar Twitter daarnaast ook goed over na moet denken is hun business model. Google is innovatief en dominant gebleken in het verdienen aan zoeken.

Nu Twitter duidelijk de kant van zoeken kiest, is er misschien potentie voor een advertentiesysteem “TweetSense“…

Welke rol denk jij dat real-time search, al dan niet via Twitter, gaat spelen in zoeken en zoekgedrag?