Wat betekenen Google's gepersonaliseerde zoekresultaten voor SEO?Zoekmachine Google is weer lekker op dreef. De afgelopen weken lanceren ze werkelijk dagelijks het ene na het andere interessante product.

Tussen diverse lanceringen door maakte Google bekend dat vanaf nu alle zoekresultaten worden gepersonaliseerd, ook als je niet ingelogd bent met je Google account.

Grootste wijziging Google ooit!

Vergis je niet: dit is de grootste wijziging aan de zoekmachine sinds het bestaan van Google!

Tot nu toe waren de zoekresultaten namelijk voor iedereen hetzelfde (de verschillen per taal en geografische locatie daargelaten).

Maar wat betekent dat voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)?

Personalisatie zoekresultaten?

Ja. Google is al enkele jaren actief in het personaliseren van zoekresultaten. Tot op heden werden je zoekresultaten alleen gepersonaliseerd als je ingelogd was met je Google account.

Op basis van met name vorige zoekopdrachten uit je zoekgeschiedenis wordt de rangschikking van je zoekresultaten aangepast.

Google noemt dit webgeschiedenis, waarbij – met jouw toestemming – naast zoekgedrag ook meer data opgeslagen wordt, bijvoorbeeld over je surfgedrag (wat Google kan meten in de Google Toolbar – nogmaals, alleen met jouw toestemming).

Dit heeft tot nu toe niet meer invloed dan op circa 3 van de 10 zoekresultaten.

Previous query

Ook zonder ingelogd te zijn met je Google account worden er soms subtiele aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld op basis van vorige zoekopdrachten in dezelfde zoeksessie.

Dit is bekend als “previous query” wat eerst actief werd voor AdWords advertenties en later ook voor de natuurlijke zoekresultaten.

De informatie die Google vergaart zonder dat je ingelogd bent, wordt 180 dagen opgeslagen. Tot op heden gebeurde deze personalisatie op kleine en beperkte schaal.

Nu: personalisatie zoekresultaten, ook niet ingelogd

Vanaf nu ontleent Google zich het recht om jouw zoekresultaten continu te personaliseren, ook als je niet ingelogd bent met je Google account (officiële aankondiging).

De personalisatie van je Google zoekresultaten vindt met name plaats op basis van cookies – kleine tekstbestandjes die informatie over jouw zoek- en klikgedrag opslaan (Wikipedia uitleg).

Mogelijkheid tot “opt-out”

Standaard worden de zoekresultaten nu dus voor iedereen gepersonaliseerd.

Net als bij je zoekgeschiedenis en webgeschiedenis biedt Google de mogelijkheid om je af te melden voor deze personalisatie, ook wel opt-out genoemd.

Privacy in het geding?

Bij Google draait alles om data. Via de vele fraaie, gratis diensten – variërend van de zoekmachine t/m Google Analytics – verzamelen ze veel data van de gebruikers.

Deze informatie gebruikt Google nu dus actief om de zoekresultaten te personaliseren.

De discussie over privacy, die in het verlengde hiervan ligt, ga ik in dit artikel niet starten. Maar ben je bewust van de data die Google vezamelt en gebruikt.

Wat betekent dit voor SEO?

Gepersonaliseerde zoekresultaten en SEO

Google is natuurlijk al langer bezig met personalisatie van de zoekresultaten, met name als je zoekt wanneer je ingelogd bent met je Google account.

Als je al enkele jaren actief bent in SEO, ben je hiervan op de hoogte en houdt je daar rekening mee.

Geen inzicht en invloed

Gepersonaliseerde zoekresultaten en SEO kennen 2 grote problemen:

  1. Je hebt geen inzicht in de gebruikersdata die Google gebruikt voor personalisatie
  2. Je kunt geen invloed uitoefenen op de personalisatie van zoekresultaten

SEO basis nog steeds nodig

Hoe doe je SEO als de zoekresultaten worden gepersonaliseerd? In basis niet veel anders.

Ondanks dat Google heel veel data heeft verzameld, hebben ze van heel veel mensen nog geen of weinig informatie.

Standaard, ongepersonaliseerde zoekresultaten

Google heeft dus altijd nog standaard, ongepersonaliseerde zoekresultaten nodig als ze niets hebben om te personaliseren.

En je wilt in ieder geval in aanmerking komen voor die standaard zoekresultaten. Deze vormen tenslotte de basis voor de personalisatie.

Wat dat betreft blijft de basis van SEO onveranderd, zoals het optimaliseren van zaken als indexeerbaarheid, sitestructuur, content optimalisatie en linkbuilding.

Ongepersonaliseerde zoekresultaten inzien

Het is al geruime tijd mogelijk om de standaard, ongepersonaliseerde zoekresultaten bij Google op te vragen.

Dit doe je door de variabele “&pws=0” toe te voegen aan de URL van een zoekopdracht. Een voorbeeld:

– URL van zoekopdracht “seo”:
http://www.google.nl/search?q=seo&hl=nl

– URL van ongepersonaliseerde zoekopdracht “seo”:
http://www.google.nl/search?q=seo&pws=0&hl=nl

Merk op dat Google ook test met nieuwe URL’s, zoals deze:

http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=seo&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=f&oq=seo&fp=63e042ec6b1a3803

Tip: Joost de Valk heeft handige uitbreidingen voor Internet Explorer en Firefox gemaakt, waarmee je direct de standaard, ongepersonaliseerde zoekopdrachten krijgt.

Positie 1 = positie 1?

Het alleen meten van posities in de natuurlijke zoekresultaten (rankings) al lang geen betrouwbare maatstaf meer voor het meten van je SEO succes (zie ook mijn betoog “SEO succes meten: waarom rankings waardeloos zijn“).

Als je zelf namelijk regelmatig zoekt op een zoekterm die voor jou belangrijk is, kan Google de zoekresultaten vanaf nu dus personaliseren en jouw site hoger rangschikken dan voor andere zoekers.

Betrouwbaarheid rank checker?

Veel organisaties maken gebruik van software (vaak “rank checker” genoemd) die automatisch de posities in de natuurlijke zoekresultaten controleert op ingevoerde zoektermen.

Een rank checker simuleert een menselijke zoekactie. De meeste rank checkers doen dit slim genoeg om niet herkent te worden als dezelfde ‘bezoeker’.

Dat betekent dat de meeste rank checkers de standaard zoekresultaten te zien krijgen, omdat Google geen data heeft van die ‘bezoeker’ om te personaliseren.

Besef je dus dat de resultaten van een rank checker sterk(er) kunnen gaan verschillen van wat een menselijke bezoeker ziet met gepersonaliseerde zoekresultaten.

Meet verder dan rankings

Om je SEO prestatie te meten en beoordelen zul je dus verder moeten meten dan rankings.

Het liefst wil je van elke bezoeker weten van welke positie hij of zij jouw site binnenkomt en welke actie er wordt uitgevoerd.

Vanaf nu kunnen bezoekers vanwege personalisatie op dezelfde combinatie van zoekterm en pagina dus binnenkomen vanaf verschillende posities in de natuurlijke zoekresultaten.

Werkelijke positie meten

Standaard meten webanalytics pakketten niet meer dan op welke zoekterm mensen binnenkomen.

Google geeft echter steeds vaker meer informatie mee in de “referrer”, de verwijzende URL waar o.a. de gebruikte zoekterm in wordt meegegeven.

Werkelijke positie in Google Analytics

Zo test Google met een parameter die de positie in de zoekresultaten aangeeft. Voor Google Analytics heeft André Scholten al eens geschreven over een geavanceerd filter hiervoor.

Dit is natuurlijk de ideale situatie: je weet exact vanaf welke positie en op welke zoekterm een bezoeker op je website binnenkomt, inclusief personalisatie.

Helaas geeft Google lang niet bij alle zoekactiviteiten deze informatie mee.

Meet gedrag organisch bezoek

Nu posities in de natuurlijke of organische zoekresultaten geen absolute waarheid meer zijn, moet je dus verder gaan meten dan rankings.

Kijk en meet daarbij met name het gedrag van mensen die vanuit de natuurlijke zoekresultaten je website bezoeken.

Niet nieuw, wel belangrijker

Als het goed is, deed je dit al langer. Maar nu is het gedrag van mensen de belangrijkste indicator voor SEO succes.

Heb jij antwoord op bijvoorbeeld deze vragen?

  • Op welke pagina’s landt men op welke zoektermen?
  • Sluit dat aan bij de verwachting van de zoekers?
  • Welke acties voeren ze (niet) uit?

Denk over deze en andere vragen na en vorm voor jezelf bijpassende doelstellingen en KPI’s, ofwel kritische prestatie indicatoren, waarop je jouw SEO succes meet.

Het maakt in feite niet zoveel uit vanaf welke positie in de zoekresultaten een bezoeker komt. Als hij of zij een gewenste, voor jou waardevolle actie uitvoert, is jouw doel behaald.

Onderschat rankings niet

Natuurlijk is de positie in de natuurlijke zoekresultaten echter nog steeds belangrijk.

Zonder een goede positie (= in de praktijk de top 10, ofwel 1e zoekresultatenpagina) krijg je ook nauwelijks tot geen bezoek.

Overschat personalisatie niet

Daarnaast moeten we de personalisatie van zoekresultaten ook niet overschatten.

Personalisatie leidt meestal tot een stijging of daling van enkele posities. Een zoekresultaat zal dus waarschijnlijk niet een volledige pagina (10 posities) verspringen.

Het is, zoals ik hierboven al aangaf, daarom belangrijk om nog steeds de basis van SEO op orde te hebben.

Een hoge positie in de standaard, ongepersonaliseerde zoekresultaten is nog steeds van wezenlijk belang. Want dat vormt de basis voor Google’s personalisatie van zoekresultaten.

Meer artikelen

Google Now Personalizes Everyone’s Search Results (SearchEngineLand.com)
Google’s Personalized Results: The “New Normal??? That Deserves Extraordinary Attention (SearchEngineLand.com)
Google maakt nieuwe stap in personalisering zoekresultaten: SEO ramp? (SEOguru.nl)
Google Personal search for everyone: Gevolgen voor SEO? (Marketingfacts.nl)