Google heeft personalisatie hoog op de agenda staan, zoals ook blijkt uit ontwikkelingen zoals de iGoogle startpagina en de migratie van de Google zoekgeschiedenis naar webgeschiedenis.
Ook Google AdWords blijft daarbij niet buiten beschouwing. Zo kwam ik op via het engelstalige weblog van Wiep Knol een testje tegen wat laat zien dat voorgaande zoekopdrachten de toekomstige advertenties beïnvloeden.
Wiep Knol heeft de test in Google.com uitgevoerd, maar de personalisatie van Google AdWords advertenties werkt ook in Google.nl, zoals onderstaande screendumps laten zien.
Note: deze resultaten zijn verkregen zonder dat er ingelogd was in het Google account.
Stel: je zoekt naar een uitverkoop. De Google zoekresultaten, met name de advertenties, zien er dan als volgt uit:
Als je vervolgens op lcd zoekt, zie je de volgende advertenties:
Zoek vervolgens weer naar uitverkoop en zie wat er met de advertenties gebeurt!
Let nogmaals op dat deze resultaten zijn verkregen zonder dat je ingelogd bent in je Google account. Het lijkt er sterk op dat het algoritme van Google voor de betaalde resultaten ook sterk in ontwikkeling is richting personalisatie.
In ieder geval binnen eenzelfde zoeksessie weet Google de advertenties te koppelen aan je voorgaande zoekopdrachten. Laat staan wat er nog verder kan worden gepersonaliseerd als je ingelogd bent met de Google zoekgeschiedenis (die wordt gemigreerd naar webgeschiedenis)…
Wiep noemt enkele engelstalige voorbeelden. Hebben jullie al eerder vergelijkbare resultaten gezien in de Google AdWords (in Nederland)?
Update (April, 2008)
Google heeft aangegeven dat ‘previous query’ ook wordt gebruikt voor de organische zoekresultaten.
Weet dus dat dit ook van toepassing kan zijn op je SEO resultaten.
(meer info op Marketingfacts.nl)
Update (november 2012)
Google’s Matt Cutts heeft aangegeven dat previous query wordt toegepast bij ongeveer 0,3% van alle zoekopdrachten.
(bron SERountable)