Eindelijk is het zover! Na jaren van speculatie, en 1,5 jaar (!) nadat Microsoft een vijandig bod uitbracht op Yahoo, hebben de nummer 2 en nummer 3 zoekmachine een search overeenkomst bereikt.
Microsoft en Yahoo maakten deze overeenkomst zojuist bekend, waarvoor ook de website ChoiceValueInnovation.com is gelanceerd. De details van de overeenkomst tussen Microsoft en Yahoo:
- Bing levert de zoektechnologie en het advertentieplatform (het huidige Microsoft adCenter) voor alle Yahoo websites (Yahoo Search Marketing komt te vervallen)
- De Yahoo zoekmachine behoudt gewoon het merk Yahoo (de zoektechnolgie wordt geleverd door Bing)
- Microsoft koopt voor 10 jaar de licentie op de zoektechnologie van Yahoo, zowel wat organische als gesponsorde zoektechnologie betreft
- Microsoft betaalt Yahoo een percentage van de omzet die wordt gegenereerd op alle Yahoo websites en Yahoo zoekpartners.
- Gedurende de eerste 5 jaar betaalt Microsoft de ’traffic acquisition costs’ aan Yahoo in de vorm van 88% van de omzet uit search
- Display advertising valt buiten de overeenkomst en blijft door Microsoft en Yahoo zelfstandig onderhouden
- De implementatie van deze Microsoft-Yahoo overeenkomst gaat 2 jaar duren (in de belangrijke markten 3 tot 6 maanden)
- Het betreft een overeenkomst voor 10 jaar
Microsoft-Yahoo, the Soap
Deze search overeenkomst tussen Microsoft en Yahoo heeft veel weg van een overname van Yahoo door Microsoft.
Na het bod van Microsoft op Yahoo ($44,6 miljard) op 1 februari 2008, trok Microsoft het bod in mei 2008 weer in. Dat kwam mede doordat Yahoo een overeenkomst sloot met Google.
Dit was het begin van de soap rond Microsoft en Yahoo. In november 2008 besloot Google dan ook om de advertentie overeenkomst met Yahoo weer te beëindigen.
De hele situatie heeft met Yahoo geen goed gedaan. Zo zijn er sinds begin 2007 ruim 100 Yahoo bestuurders vertrokken.
Eindelijk concurrent voor Google?
De vraag is nu natuurlijk of de combinatie van Microsoft en Yahoo de gewenste concurrentie biedt voor Google.
Vanuit het oogpunt van adverteerders zie ik zeker een voordeel. Een campagne in adCenter zorgt er binnenkort voor dat je advertentie verschijnt op zowel Yahoo als Bing en alle zoekpartners van de 2 zoekmachines.
Voordeel voor de zoekers?
Ik vraag me echter af of het direct voordelen gaat bieden voor de eindgebruikers. Yahoo en Bing blijven gewoon bestaan als aparte zoekmachines met hun eigen merk. Alleen aan ‘de achterkant’ draaien beide zoekmachines op de technologie van Bing.
Laten we hopen dat de gecombineerde kennis, ervaring en technologie er voor zorgt dat de zoekresultaten van zowel Yahoo als Bing sterk verbeteren.
“Bing-en” en “Yahoo-en”?
En laten we nu hopen dat met name Microsoft search nu eindelijk serieus neemt en het ook volledig en functioneel integreert in alle andere diensten.
Mensen moeten namelijk veel meer de associatie met zoeken krijgen als ze denken aan Yahoo of Bing. Maar daarin moet je Google verslaan, die veruit de sterkste associatie heeft met zoeken (“Googlen”). En dat zie ik niet snel omslaan in “Bing-en” en “Yahoo-en”.
Voorlopig is het echter afwachten totdat er officiële goedkeuring is van de mededingingsautoriteiten voor deze Microsoft-Yahoo overeenkomst.
En wat zou Google hiervan vinden?
Update: om een reden die mij bij nog niet bekend is, kun je niet reageren op deze blogpost. Terwijl ik dit uitzoek, kun je gerust reageren op Twitter. Excuses hiervoor!
Update 2: Danny Sullivan heeft een goede, leuke en volledige post geschreven met alle details over de Microsoft-Yahoo overeenkomst: “The Microsoft-Yahoo Search Deal, In Simple Terms“.