Morgen, donderdag 31 januari 2008, vindt de hele dag het Nederlandse zoekmachinemarketing congres ‘Speld in Hooiberg‘ plaats in de MediaPlaza in de Jaarbeurs Utrecht.

Verslag van congres

Ik zal de gehele dag aanwezig zijn om verslag te doen van het zoekmachinemarketing congres. Uiteraard zul je veel verslagen hier terugvinden op EdWords.nl. Daarnaast zal ik ook verslag doen op Marketingfacts.

Ik heb hier op EdWords.nl de volgende verslagen geschreven:

En op Marketingfacts:

Programma

Om je alvast een idee te geven hoe de dag er morgen uitziet, vind je hieronder het programma:

09.30 – 10:00 Opening dagvoorzitter
Door: Ronnie Overgoor, Pitch Mgt.

10.00 – 10:45 Zoekmachinemarketing update feiten & cijfers
Wat is zoekmachine marketing? Wat kan zoekmachine marketing voor uw bedrijf betekenen? Tevens krijgt u inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen binnen de wereld van zoekmachine marketing in Nederland.
Door: Peter van der Graaf, Zoekmachine Expert.

10.45 – 11.15 Visie Google: Hoe gaat zoekmachine marketing zich ontwikkelen?
Bij Search Marketing staat de zoekende internetter centraal. Waar houdt deze zich tegenwoordig mee bezig? Wat vindt de consument belangrijk op het internet? Welke bewegingen zien we online plaatsvinden en hoe ziet de online zoektocht er nu en straks uit?

De consument wordt steeds slimmer online en ook Search Marketing gaat langzaam maar zeker richting volwassenheid. Automatisering, Analytics en Integratie zijn de keywords voor de toekomst.
Door: Carla Yarzagaray, Google

11.15 – 11.35 Pauze

11.35 – 12.15 Hoe kan webanalytics helpen om zoekmachinemarketing campagnes te verbeteren?
Search is het meest effectieve kanaal om gekwalificeerd publiek naar de website te trekken. Web analytics maakt het gedrag van websitebezoekers duidelijk en geeft daarmee aanknopingspunten voor optimalisatie.

In deze presentatie laat Daniel Markus in enkele cases zien hoe deze optimalisatie in de praktijk werkt. De volgende vragen komen in deze presentatie aan de orde: moeten we investeren in bereik of conversie? Hoe verdeel je budget over online kanalen? En wanneer moet je nou wel, en juist niet bieden op de eigen merknaam?
Door: Daniel Markus, Clickvalue

12.15 – 13.00 Lunch

13.00 – 13.30 Over Admarkt, het CPC-gebaseerd adverteren op Marktplaats
De presentatie van eBay / Marktplaats.nl gaat over het adverteren op Marktplaats.nl via Admarkt. Admarkt is het Cost per Click (CPC) gebaseerde advertentieplatform van Marktplaats.nl. Voor adverteerders biedt dit advertentieplatform de mogelijkheid een zeer koopgericht publiek te bereiken.

In de presentatie wordt aan de hand van een aantal cases de rol van Admarkt in de marketingmix van bedrijven van verschillende omvang toegelicht.
Door: Sebastiaan Ambtman, Marktplaats Admarkt

13.30 – 13.40 Plenaire pitch parallelsessies
Elke spreker krijgt 2 minuten de tijd om zijn of haar parallelsessie te promoten. U kiest daarna de meeste interresante om te gaan bijwonen.

13.40 – 14.20 Parallelsessies ronde 1

Succesvolle zoekmachine marketing bij de Consumentenbond
Door: Rob Steenbrink, Maxlead

Kwaadwillende klanten en concurrenten wegdrukken
Door: Tammo Peters, Proseo

Presentaties genomineerde cases
– Acco.nl i.s.m. eFocus
– UPC.nl i.s.m. Traffic4U
– Valk.com i.s.m. Van der Valk

14.20 – 15.00 Parallelsessies ronde 2

Zoekmachine marketing en de reiswereld
Door: Martin van Kranenburg, LibraLab

“Usability: The Weakest Link in Zoekmachine Marketing?”
Door: Ruben Timmerman, Usarchy

Get your message where the eyeballs are
Door: Keesjan Deelstra, Interneteffect

Gat in de Marktplaats
Door: Jeroen Happel & Rutger Huisman, eFocus

15.00 – 15.15 Pauze

15.15 – 15.45 Effectievere zoekmachine marketing door affiliate marketing
Affiliate marketing wordt met name gebruikt om op internet een verkoopkanaal op te bouwen met allerlei sites die in hun content links en teksten opnemen naar de website van een adverteerder. Dit netwerk van websites kunnen of zelf een product of dienst vindbaar maken dan wel bijdragen aan de linkpopulariteit.

Linkpopulariteit kan, als de website goed geoptimaliseerd is een enorm hefboomfactor vormen voor de vindbaarheid en bezoekers. Affiliates kunnen daarmee binnenkomend direct bezoek en indirect bezoek enorm beïnvloeden. Daarmee is het affiliate marketing kanaal een belangrijke bouwsteen in de vindbaarheid. Thomas Joosten zal duidelijk uitleggen waar de kracht en valkuilen zitten in de samenwerking met affiliates.
Door: Thomas Joosten, M4N

15.45 – 16.15 Search Engine Marketing bij T-Mobile
Hoe past T-Mobile zoekmachine marketing toe in een zeer competitieve telecom markt waar de focus ligt op het genereren van sales met duidelijke KPI’s.

Hoe bereikt T-Mobile daar effectieve resultaten in en welke gevolgen heeft dat voor de interne organisatie en samenwerking met bureau’s?
Door: Mattijn Duinhoven, T-Mobile

16.15 – 16.30 Uitreiking Search Engine Marketing Award 2008

Wie komt er morgen ook? Laat het gerust weten via E-mail, Twitter of spreek me gewoon aan!