Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Vandaag ben ik de hele dag aanwezig op het Nederlandse zoekmachinemarketing congres Speld in Hooiberg, waarvan ik verslag doe hier op EdWords.nl en op Marketingfacts.

De tweede presentatie in de ochtend werd gegeven door Carla Yarzagaray van Google. Haar verhaal heeft als doel om de visie van Google toe te lichten op de ontwikkelingen in zoekmachinemarketing.

Online gedrag consument

Carla start met de boodschap dat consumenten zich massaal op internet begeven. In Nederland speelt met name de hoge penetratie van breedband internet verbindingen een belangrijke rol in de hoeveelheid mensen die in Nederland online zijn.

We gebruiken internet voor…
De belangrijkste activiteit die consumenten online doen is zoeken, hoofdzakelijk naar informatie. Op de tweede plaats staat communicatie (met name e-mail), gevolgd door e-commerce activteiten (het aankopen

De hekkensluiters zijn nu het gebruik van sociale netwerken (communities) en het tot ons nemen van entertainment. Deze activiteiten worden gezien als de belangrijkste en snelst groeiende activiteiten voor de komende tijd.

Mediaconsumptie consumenten

De belangrijkste ontwikkeling is dat de consument zelf de controle heeft over welke media de consument waar en op welke tijd tot zich neemt.

Naast dat consumenten controle willen over hun mediaconsumptie willen de consumenten ook zelf content creëren. De bekende term hier is “user generated content”. De vraag is wat je daar als marketeer mee doet?

Oorzaken informatierevolutie

Carla noemt een aantal oorzaken die ten grondslag liggen aan de manier waarop we nu met informatie omgaan. Technologische drijfveren zijn o.a. dat er veel meer mogelijk is voor opslag, toegang en productie van informatie.

Ook menselijk drijfveren dragen bij aan deze informatierevolutie. Carla noemt de behoefte van mensen een expressie, comunicatie en kennis.

Wat zijn de gevolgen voor zoekmachines?

Carla noemt vervolgens de gevolgen die deze ontwikkelingen hebben voor zoekmachinemarketing.

Universal Search
Allereerst vinden we dit terug in Google Universal Search, waarbij meer soorten informatie (zoals afbeeldingen, video’s, etc.) in de zoekresultaten worden geïntegreerd. De basis voor deze integratie ligt in het gebruikersgedrag op Google met het doel om zo relevant mogelijke zoekresultaten terug te geven.

Personalisatie zoekresultaten
Ook wordt het personaliseren van de zoekresultaten als belangrijk gevolg genoemd. Carla noemt belangrijke bronnen hiervoor zoals de iGoogle startpagina en de webgeschiedenis.

Mobiel zoeken
Ook het mobiele zoeken wordt als belangrijke ontwikkeling genoemd. Carla noemt hierbij het initiatief Android als platform voor standaardisatie in mobiele technologie.

Wat zijn de gevolgen voor zoekmachinemarketing?

Carla noemt vervolgens de belangrijkste gevolgen voor zoekmachinemarketing van bovengenoemde ontwikkelingen. Allereerst gaan mensen op meer plaatsen zoeken dan in zoekmachines, zoals Marktplaats etc. Kortom, zoeken wordt breder en daar moet je met zoekmachinemarketing op inspelen.

Integratie andere media
Vervolgens noemt Carla de volledige integratie in andere media. Zoekmachinemarketing zal dus moeten worden afgestemd op de activiteiten in de andere media. Google wil daar uiteinedelijk een totale meetbare oplossing voor bieden.

Distributie/saleskanaal
Google ziet ook de ontwikkeling dat zoekmachinemarketing zich zal ontwikkelen tot een distributie/saleskanaal. De goede meetbaarheid en de aard van het medium zoekmachinemarketing zorgen daarvoor.

Automatisering
Carla noemt ook de ontwikkeling dat zoekmachinemarketing steeds meer een volledig geautomatiseerd proces wordt. Daarmee wordt met name de koppeling genoemd met het CRM en/of de backoffice, met het doel om alle online en offline mediainspanningen meetbaar en stuurbaar te maken.

Analyse en optimalisatie
Carla sluit af met met de ontwikkeling dat er steeds meer gemeten, geanalyseerd wordt. Het is daarbij noodzakelijk om niet alleen te meten welke bezoekers waar vandaag komen, maar juist wat er gebeurt op de website.

Het is noodzakelijk om ook de website te optimaliseren om de bezoekers de gewenste actie te laten uitvoeren. Hiervoor wordt regelmatig de term ‘usability’ gebruikt.

Zie ook het verslag, inclusief foto’s, op Frankwatching.
Zie ook het verslag op DutchCowboys