Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Vandaag ben ik de hele dag aanwezig op het Nederlandse zoekmachinemarketing congres Speld in Hooiberg, waarvan ik verslag doe hier op EdWords.nl en op Marketingfacts.

Na een korte opening vanochtend van dagvoorzitter Ronnie Overgoor werd de eerste presentatie verzorgd door zoekmachine expert Peter van der Graaf: de facts & figures van zoekmachinemarketing in Nederland.

Definitie zoekmachinemarketing

Peter start met de definitie van zoekmachinemarketing. Uiteraard wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen zoekmachine-optimalisatie en zoekmachine adverteren.

Voor beide disciplines geldt dat er vele factoren zijn die bepalen hoe de zoekresultaten worden gerangschikt. Voor een uitgebreide en volledige definitie verwijs ik naar het marktonderzoek zoekmachinemarketing 2007.

Het gaat om conversie

Een belangrijke kritische noot die hij maakt, is dat het bij zoekmachinemarketing niet gaat om het bereiken van posities of vergelijkbare doelen. Het gaat namelijk om de conversie, de gewenste actie die de bezoeker vanuit de zoekresultaten op de website.

De zoekmachinemarketing markt

Peter van de Graaf heeft 15 interviews afgenomen met zoekmachinemarketing bureaus om een beeld te vormen van de markt van zoekmachinemarketing in Nederland. Ik vond het leuk om ook zelf één van deze deelnemers te zijn. Mijn input ligt in het verlengde van het door mij uitgevoerde marktonderzoek zoekmachinemarketing 2007.

Belangrijke trends
Vrijwel alle geïnterviewden bleken het over een aantal belangrijke trends eens te zijn:

  • Toenemende betrokkenheid bij afnemers
  • Toename kennisniveau bij afnemers
  • Geïntegreerde aanpak in andere marktinginspanningen
  • Steeds meer meten van zoekmachinemarketing inspanningen

Marktpotentieel
Peter geeft vervolgens een aantal zaken aan die volgens de geïnterviewden marktpotentieel hebben:

  • Buitenlandse klanten
  • Kleine(re) partijen met grote(re) budgetten
  • Inzet zoekmachinemarketing door lokale ondernemers
  • Integratie meer vormen informatie in zoekresultaten

Veranderende rol zoekmachinemarketing bureaus
In de rol van zoekmachinemarketing bureaus noemt Peter de volgende ontwikkelingen:

  • Verschuiving van techniek naar marketing
  • Webbouwers steeds meer expertise zoekmachinemarketing
  • Opleiding en begeleiding van klanten

“Zoekmachinemarketing als belangrijkste marketingoplossing”

Peter van der Graaf stelt dat zoekmachinemarketing in 2008 misschien wel de belangrijkste marketingoplossing wordt en daarbij media als TV en radio voorbijstreeft.

Wat mij betreft is deze stelling niet realistisch. Ik schat dat er gemiddeld nog slechts 5% van alle bestedingen aan adverteren worden uitgegeven aan online media. Daarvan gaat ongeveer de helft naar zoekmachinemarketing.

Gezien de mediaconsumptie die aangeeft dat internet dominant is/wordt, is er nog een groot gat met de bestedingen, waardoor zoekmachinemarketing voorlopig nog niet de belangrijkste marketingoplossing is.

Ontwikkelingen zoekmachine adverteren
De belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine adverteren zijn:

Peter noemt terecht dat de stijgende prijzen per klik op zich niet zoveel zeggen. Uiteindelijk gaat het om de kosten per conversie. Lees in dit kader ook het goede artikel van Joost de Valk: CPC, een metric uit oude tijden.

Ontwikkelingen zoekmachine-optimalisatie
Op het gebied van zoekmachine-optimalisatie worden de volgende trends aangewezen:

  • Meer gewerkt volgens richtlijnen zoekmachines
  • Betere herkenning natuurlijke tekst door zoekmachines
  • Zoekmachine-optimalisatie voor verticale zoekmachines (Universal Search)

Zoekmachinemarketing trends in 2008

In het einde van de presentatie noemt Peter een aantal trends in zoekmachinemarketing voor 2008:

  • Mobiel zoeken
  • Personalisatie zoekresultaten van zoekmachines
  • Doorzoekbaar en vindbaar worden van meer soorten informatie

Peter sluit af met de stelling dat het uiteindelijk aan de zoekmachinemarketing bureaus is of de trends in 2008 behaald gaan worden.

Criteria selectie zoekmachinemarketing bureau
Marco Derksen, voorzitter van het IAB, noemt in de vragensessie dat de Taskforce Search Marketing in de komende weken met een document (RFP) naar buiten komt met criteria die afnemers kunnen hanteren bij de selectie van een zoekmachinemarketing bureau.

Zie ook het goede verslag, inclusief foto’s, op FrankWatching
Zie ook het verslag op DutchCowboys