IAB headerDe ‘Taskforce Search Marketing’, opgericht door brancheorganisatie IAB (Interactive Advertising Bureau), is gisteravond officieel van start gegaan. Deze werkgroep zoekmachine marketing heeft tot doel om de branche van zoekmachine marketing in Nederland verder te professionaliseren.

De benoeming van het bestuur en het formeren van de werkgroepen zijn de eerste stappen die zijn gemaakt. Het bestuur wordt gevormd door zowel zoekmachine marketing bureaus, zoekmachines en adverteerders.

Bestuur Taskforce Search Marketing

Gert-Jan Munneke van zoekmachine marketing bureau Traffic4u is benoemd tot voorzitter, Paul Aelen van zoekmachine marketing bureau Checkit is verantwoordelijk voor de communicatie, Carla Yazagaray van zoekmachine Google is verantwoordelijk voor interne zaken, Nils Rooijmans van mediabedrijf Ilse Media is verantwoordelijk voor de sponsoring en Jochen Koudijk van veilingsite eBay is verantwoordelijk voor het onderzoek.

Werkgroepen Taskforce Search Marketing

Alle leden van de Taskforce Search Marketing nemen plaats in verschillende werkgroepen. Voor 2007 zijn de volgende onderwerpen centraal gesteld: Opleidingen, Continue onderzoek, Voorbeeld RFP’s en Terminologie.

Opleiding en onderzoek

De aandacht voor een opleiding zoekmachine marketing is noodzakelijk, aangezien er geen specifieke opleidingen zijn op het gebied van zoekmachine marketing. Continu onderzoek op het gebied van zoekmachine marketing is wenselijk om het kennisniveau van zoekmachine marketing in de markt te verbeteren.

Eenduidige richtlijnen en terminologie

Met voorbeeld RFP’s wordt, volgens mij, bedoeld het opzetten van richtlijnen en/of keurmerken voor de aanpak van zoekmachine marketing. Ook wordt aandacht besteed aan de terminologie, omdat daar ook geen eenheid over is.

Zo worden voor zoekmachine optimalisatie o.a. de termen Organic Search, Search Engine Optimization en Natural Search gebruikt. Het creëren van eenduidige terminologie moet de onduidelijkheid en ondoorzichtigheid in de markt wegnemen, met name bij adverteerders.

De resultaten van bovenstaande werkgroepen worden dit jaar aan de markt gepresenteerd. Wat mij betreft een zeer goed initiatief wat aanzienlijk kan bijdragen aan de professionalisering van de markt van zoekmachine marketing in Nederland. Succes!

Over de IAB Taskforce Search Marketing

De Taskforce Search Marketing is een open werkgroep onder het label van het IAB. Leden kunnen deelnemen in de Taskforce Search Marketing, waarbij de enige vereiste een actieve inhoudelijke bijdrage is. Op dit moment bestaat de Taskforce Search Marketing uit 15 IAB leden.

Over IAB Nederland

Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. Het IAB houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers.

Via Marketingfacts