Warning: A non-numeric value encountered in /www/wp-content/themes/divi/functions.php on line 5760

Vandaag ben ik de hele dag aanwezig op het Nederlandse zoekmachinemarketing congres Speld in Hooiberg, waarvan ik verslag doe hier op EdWords.nl en op Marketingfacts.

De eerste presentatie na de lunch werd gegeven door Sebastiaan Ambtman van Marktplaats AdMarkt. Zijn verhaal gaat in op de waarde die AdMarkt kan hebben in de mediamix van adverteerders.

Macro ontwikkelingen

Sebastiaan start met het noemen van een aantal macro ontwikkelingen op het gebied van internet. Hij noemt het grote en groeiende gebruik van e-commerce websites, vergelijkingssites en portals.

ROI is bepalend

Hij stelt dat het bij alle media inspanningen uiteindelijk gaat om wat het rendement is op de investering (ROI) in het mediakanaal. Het maakt niet uit op welke basis je afrekent, zolang je ROI positief is.

Sebastiaan stelt dat je niet naar de totale ROI of de ROI per kanaal moet kijken, maar naar de ROI per additionele inzet van advertentie platformen of mediakanalen.

Optimale ROI
Daarbij staan vragen centraal als: kan er meer uit het huidige budget worden gehaald? Kan er extra budget worden ingezet? Welke kennis is noodzakelijk voor de inzet van een extra advertentie platform?

Welke advertentie platformen kies je?
Sebastiaan noemt diverse advertentie mogelijkheden zoals sociale netwerken, blogs, mobiele telefoons, maar ook handelsplatformen zoals – niet verassend – Marktplaats.

Marktplaats AdMarkt

Als marktleidende handelssite biedt marktplaats een advertentieplatform: Marktplaats AdMarkt. Het systeem is vergelijkbaar met Google AdWords van 2 jaar geleden, waarbij je per klik op de zogeheten ‘topadvertentie’ betaald.

Een belangrijk verschil is dat een klik op een topadvertentie je leid naar een landingspagina binnen Marktplaats. Dat betekent dat er nog een extra stap/klik nodig is om op de landingspagina van de adverteerder terecht te komen.

Sebastiaan sluit af met het advies om meer met de budgetten te gaan ‘spelen’. Test met verschillende advertentie platformen en meet continu de ROI, zodat je weet waar je budget het beste is besteed.

Zie ook het verslag op DutchCowboys