Dagelijks deel ik artikelen over SEO op o.a. Twitter en Facebook.

Hierbij een selectie van top 10 ‘must read’ artikelen uit november:

1. Mobile-first Indexing

November begon gelijk met een belangrijke aankondiging van Google over Mobile-first Indexing.

Tot nu toe leunt Google voor het rangschikken van zoekresultaten nog op de desktop versie van websites.

Maar de zoekmachine test nu om de ranking te baseren op de mobiele versie van websites.

Dit werd in oktober al verwacht, maar het bleek geen aparte index te zijn: mobile first indexing werkt nog steeds vanuit één en dezelfde index.

2. Google’s Mobile First Indexing Change: Everything SEOs Need to Know

Er bleven na de mobile first indexing aankondiging van Google nog veel vragen over.

Deze post beschrijft uitgebreid wat Google er nu over bekend heeft gemaakt.

(Ook SEL heeft een vergelijkbaar overzicht in deze FAQ)

Canonical wordt rel alternate (& vice versa)

Ik ga even op een interessant detail in, namelijk de functie van de canonical tag en het rel alternate link attribuut. Deze gebruik je bij een aparte mobiele site (bijvoorbeeld m.domein.nl).

Aan de implementatie hiervan hoef je niks te veranderen (zie ook m’n handleiding over Mobile SEO).

Maar de functie van deze verwijzingen wordt verwisseld: de rel alternate werkt nu als een canonical tag, en andersom.

Zo bevestigde Googler Gary Illyes ook aan mij op Twitter.

Google on canonical vs rel alternate with mobile first indexing

Google on canonical vs rel alternate with mobile first indexing

3. Google: Content Within Tabs & Hidden For User Experience Will Have Full Weight

Ok, nog ééntje dan over mobile first indexing. Maar wel een belangrijke.

Google geeft al een aantal jaar aan dat content die standaard niet zichtbaar is voor mensen – bijvoorbeeld in tabs – minder gewicht krijgt voor je ranking. Dit is sinds begin 2016 ook onderdeel van de Google webmaster / SEO richtlijnen.

Maar met Mobile first indexing geldt dit dan weer NIET en heeft de content full weight.

4. Game of Featured Snippets: How to Rank in Position 0

De nummer 1 positie was altijd het hoogst haalbare in SEO, maar dat is niet meer zo.

Met featured snippets kun je nu positie 0 pakken.

En deze post beschrijft hoe je daar invloed op kunt uitoefenen.

5. How Google Home turns voice answers into clickable links

Google’s “praatpaal” Google Home gebruikt featured snippets als antwoorden op vragen die je stelt.

“Help, ik ben m’n link + traffic kwijt” denkt dan de gemiddelde SEO specialist..

..maar via de app komt de link naar de bijbehorende site nog terug 😉

Ps. ik verwacht dat deze vorm van search met personal assistants belangrijk en groot gaat worden. zie ook m’n presentatie over verleden, heden & toekomst van search

6. How to Get the Whole Number Search Volumes that You Miss

Sinds augustus geeft de AdWords keyword tool een stuk minder bruikbare data.

Maar er zijn best een aantal alternatieven (in ieder geval voor de Engelstalige markt).

7. Google AMP-case: de eerste ervaringen vanuit online publisher BigSpark

Google promoot het gebruik van de “mobiele site versneller” AMP nogal sterk.

In Nederland is AMP nog niet zo lang groter uitgerold, dus een eerste case van eigen bodem is altijd interessant.

8. The Magical Content that Gets Links and Shares – New Research

Links zijn nog steeds belangrijk. En linkwaardige content is cruciaal.

Deze fraaie data-driven post beschrijft uitgebreid wat kenmerken zijn van content dat veel links krijgt.

9. Increasing the size limit of Sitemaps file to address evolving webmaster needs
XML sitemaps (uitleg) mogen vanaf nu 50 MB groot zijn, in plaats van 10 MB.

Maar het maximum aantal URL’s per XML sitemap blijft nog steeds 50.000.

10. Desktop Search Ads Fall for First Time, IAB Says

Een bericht van eerder dit jaar, maar noemenswaardig: voor ’t eerst ooit daalt de search advertising spend op desktop.

Kunnen we dan nu eindelijk echt over mobile-first of misschien wel mobile-only praten?