Dagelijks deel ik artikelen over SEO op o.a. Twitter en Facebook.

Hierbij een selectie van top 10 ‘must read’ artikelen uit oktober:

1. Google Search Switching to Mobile First Index from Desktop Index

Het zat eraan te komen, maar toch is het een belangrijke en grote stap: Google gaat de index splitsen en geeft daarbij voorrang aan de aparte index voor mobiele sites.

De aparte mobiele index wordt de primaire index en zal meer up-to-date zijn.

Maar het is nog onduidelijk hoe dit precies eruit komt te zien.

Mobiele pagina’s bevatten vaak minder content, dus dat kan impact hebben.

En waar mobiele pagina’s nu meeliften op de SEO-waarde van desktop pagina’s (meer uitleg), zullen ze straks op eigen kracht moeten scoren. Of wordt de desktop waarde nog steeds meegewogen?

Deze en meer zaken zullen nog duidelijk moeten worden.

Deze aanpassingen wordt binnen enkele maanden verwacht.

2. Report: Number of Google organic blue links results drop from 10 to 8.5

Google is al langer meer een antwoord-machine dan een zoek-machine.

De ’10 blauwe links’ worden dus steeds meer vervangen door antwoorden en andere soorten zoekresultaten dan links naar webpagina’s.

Gemiddeld kent de Google zoekresultatenpagina anno 2016 nu 8,5 blauwe links.

3. Google AMP testing tool

Google lanceerde de ‘mobiele site versneller’ AMP vorig jaar al, maar komt nu ook met een eigen AMP testing tool.

Er waren al andere AMP testing tools (voorbeeld 1 en voorbeeld 2)

AMP is volgens Google één van de top 3 focus gebieden voor 2017.

Je kunt nu ook AMP pagina’s vanuit Google Tag manager opzetten.

Ondanks uitbreidingen van AMP voor advertenties, zijn uitgevers nog niet zo tevreden over de inkomsten vanuit AMP.

En het is natuurlijk de uitdaging hoe je merk gaat laden en bezoekers naar je site krijgt, want met AMP wordt je content gehost door Google.

4. Google stopt renderen pagina in Search Console na 5 sec.

Ht blijkt dat Google in Search Console stopt met het renderen van een pagina als het langer dan 5 seconden duurt.

Dat is vast geen goed signaal voor wat het met je ranking doet 😉

5. Google labels your links, such as “footer” or Penguin-impacted

Zeker als je veel met SEO bezig bent, weet je dit al langer. Maar Google heeft het nu bevestigd: alle links op webpagina’s worden gekenmerkt met een ‘label’.

6. The Technical SEO Renaissance: The Whys and Hows of SEO’s Forgotten Role in the Mechanics of the Web

De techniek aspecten van SEO worden weer belangrijker.

Van Structured data en JavaScript frameworks tot AMP en HTTP/2. Dit artikel beschrijft het allemaal.

7. How to Conduct a Quickfire Technical SEO Audit

Met alle technische ontwikkelingen en geavanceerde technieken is het goed de basis niet uit het oog te verliezen.

Dit lijstje is een voorbeeld van een aantal zaken die goed zijn om mee te starten.

8. Google Home responding with featured snippets

De toekomst van Search gaat niet meer alleen over de zoekbox. Maar meer over apparaten die antwoorden geven en zelfs acties ondernemen.

Een voorbeeld zie je nu al, waarbij Google Home antwoord geeft o.b.v. featured snippets.

9. How Google uses machine learning in its search algorithms

Google zet op vrij veel fronten zwaar in op machine learning. Google’s Gary Illyes geeft aan hoe het in search gebruikt wordt.

Al zal machine learning nooit het complete algoritme vervangen, aldus Google.

10. Long-term SEO: Proving the value now

SEO succes valt of staat bij de implementatie ervan.

Dit artikel geeft een paar suggesties wat je kunt doen om nu al aan te tonen wat SEO straks gaat opleveren.

Bonus: SEO Title Tag Optimization at Etsy: Experiment Design and Causal Inference

SEO gaat vaak over best practices en is regelmatig op aannames gebaseerd.

Logisch, want je kunt niet je SEO in Google testen. Of toch wel?

Etsy laat zien dat dit kan. En gebruikt statistiek om de resultaten significant te beoordelen.

Ik ben onder de indruk.