Selecteer een pagina

Dagelijks deel ik artikelen over SEO op o.a. Twitter en Facebook.

Hierbij een selectie van top 10 ‘must read’ artikelen uit augustus:

1. Google officially throttling Keyword Planner data for low spending AdWords accounts

Net als in juni hield de Google Keyword Planner de Search gemoederen veel bezig in augustus.

Sinds juni 2016 toont de Keyword Planner dezelfde zoekvolume getallen voor vergelijkbare keywords.

En sinds augustus 2016 gaat Google nog een stap verder: zoekvolume cijfers worden fors afgerond wanneer je een AdWords account gebruikt met een laag of helemaal geen advertentiebudget.

Dan gaat het om groepen als 1k – 10k, 10k – 100k, 100k – 1 miljoen, etc.

Google’s officiële reactie is dat het gaat om het tegengaan van bots en scrapers, maar dat is natuurlijk een zwak argument. Daar hebben ze namelijk heel veel ervaring mee en kunnen ze prima op andere manieren tackelen.

Een opvallende stap en in feite het discrimineren van kleine(re) adverteerders.

Pro tip:
Haal toch nog exacte keyword volumes uit de Keyword planner op deze manier

2. Google Local Business Cards or Posts about to roll out to ‘thousands’ of SMBs

Ik noem Google al een aantal jaar een antwoord-machine in plaats van een zoek-machine.

Dat betekent dat Google de bestemming wil zijn; niet een tussenstation.

In deze strategie past ook ‘Google Posts’: organisaties content laten publiceren in/tussen de zoekresultaten.

In de VS test Google hier nu verder mee voor MKB bedrijven (eerder ook al voor presidentskandidaten)

En ander initiatief, vanuit dezelfde strategie, maakt het voor uitgevers mogelijk om breaking nieuws direct in Google te publiceren (ook bedoeld om AMP meer te pushen)

3. Google isn’t safe from Yahoo’s fate

Even uit de waan van de dag.

Google lijkt al jaren onoverwinnelijk. Maar in het licht van een paar grote trends zijn ze dat niet.

4. HTTPs Migration Checklist in Google Docs to Share & Download

En het tegenovergestelde van lange termijn visie is een pragmatische, uitgebreide checklist om direct mee aan de slag te gaan.

Ik heb zelf ook een handleiding voor migratie naar HTTPS geschreven, maar deze checklist is in nog meer detail uitgewerkt.

5. Helping users easily access content on mobile

Vanaf april 2015 weegt de mobile friendliness van websites mee in de ranking van mobiele zoekresultaten.

Een apart mobile-friendly algoritme gaf websites die hieraan voldoen een ‘Voor mobiel’ label.

Maar volgens Google is 85% van de sites in de mobiele zoekresultaten mobile-friendly, dus is het label per eind augustus 2016 weer verwijderd.

Uiteraard is mobile-friendliness gewoon nog een ranking factor.

En vanaf januari 2017 worden de criteria nog strenger, specifiek voor ‘popups’ en zogeheten ‘interstitials’.

6. The Future of Mobile Search

Over mobile gesproken, de (visuele) toekomst hiervan zou weleens meer swipen (horizontaal) dan scrollen (verticaal) kunnen worden.

Al denk ik dat scrollen vastgeroest zit in ons gedrag op dit moment.

Ik zou m;n geld op korte termijn meer inzetten op het Card-design.

7. PR Is Not a Replacement For Link Building

Sinds Google’s strijd tegen links, o.a. met Penguin, zit linkbuilding als tactiek in de verdrukking.

Contentmarketing en PR zouden de oplossing en ‘het nieuwe linkbuilding’ zijn.

Maar tussen PR en Linkbuilding zitten veel verschillen. En die moet je weten.

8. Why Every Website (Not Just Local Sites) Should Invest in Local Links and Citations

Nu we het over linkbuilding hebben, bekijk deze nuttige Whiteboard Friday over waarom elke site baat heeft bij lokale links.

9. Optimizing your internal link structure

En als je dan die mooie links gescoord hebt, zorg er dan wel voor dat de linkwaarde optimaal in je site verdeeld wordt.

Deze rekenmethode is vereenvoudigd, maar geeft wel duidelijk het belang ervan aan.

10. The human side to SEO: the power of personas

SEO gaat wat mij betreft primair en altijd over het zo goed mogelijk inspelen op de behoeftes van je doelgroep(en).

Dit artikel beschrijft hoe je dat met behulp van persona’s kunt doen, al moet je jouw doelgroep en klanten ook zonder gebruik van persona’s altijd centraal stellen!