Selecteer een pagina

Definitie SEO

Wat is SEO?

In één zin definieer ik de betekenis van zoekmachine-optimalisatie of SEO als volgt:

SEO is het optimaliseren van (mobiele) websites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken.

Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization, afgekort: SEO) is het actief optimaliseren van een (mobiele) website door het verbeteren van interne en externe factoren (techniek, content, autoriteit) om het bezoek naar de (mobiele) website of app op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen.

Daarbij gaat het om de natuurlijke (of organische) zoekresultaten van de zoekmachines, zoals afbeelding 1 illustreert.

Zoekmachinemarketing = SEO + SEA
Afbeelding 1: zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren

Naast de “10 blauwe links” gaat het tegenwoordig om veel meer manieren waarop informatie in Google en andere zoekmachines ontsloten wordt.

Denk bijvoorbeeld aan de Knowledge Graph, lokale bedrijfsinformatie, afbeeldingen, video’s, etc.

Synoniemen zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Zoekmachine-optimalisatie wordt ook wel aangeduid met Search Engine Optimization, SEO, Search Optimization, Natural Search, Organic Ranking en combinaties en varianten van deze termen.

Andere SEO begrippen

SEO – Algemeen

SEO – Techniek

SEO – Content

SEO – Autoriteit

SEO Trends 2017

Het SEO-vakgebied verandert continu.

Bekijk hier een korte video (7 min.) waarin je wordt bijgepraat over de SEO trends anno 2017.

Ik heb hiervoor een verhaal gemaakt samen met collega SEO specialist Sander Heilbron, die je bijpraat over Mobile, AMP, Featured Snippets, Machine learning en Persoonlijke assistenten o.b.v. Voice Search:

Aan de slag

De eerste tips hoe SEO aan te pakken, kun je lezen in de SEO beginnershandleiding van Google (PDF).

Lees al mijn artikelen over SEO