Dagelijks deel ik SEO artikelen op o.a. Twitter en Facebook.

Hierbij een selectie van top 10 ‘must read’ artikelen uit juni:

1. Google’s Keyword Planner Now Combines Keywords for Search Volume

Vanaf juni kun je in Google’s Keyword Planner niet meer zien wat het zoekvolume is voor een enkel keyword.

De keyword tool combineert nu namelijk de zoekvolumes voor dezelfde / vergelijkbare keywords.

Ondanks dat deze gratis is (je hebt alleen een AdWords account nodig), reageren SEO’s altijd verontwaardigd als Google aanpassingen doet.

En ja, het is even balen voor het ‘oude SEO’, gebaseerd op enkele keywords.

Maar het is juist in lijn met SEO anno nu: optimaliseer op de intentie achter keywords.

Sinds ’t Hummingbird algoritme koppelt Google al zoektermen aan elkaar die dezelfde intentie hebben.

En de keyword planner helpt je er nu mee om inzicht in deze gekoppelde zoektermen te krijgen 😉

2. The RankBrain Survival Guide

Er is heel onjuiste informatie online te vinden over RankBrain, Google’s zelflerende algoritme.

Dit artikel blijft bij de feiten die bekend zijn. Een must-read artikel.

3. Google uses RankBrain for every search, impact rankings of “lots??? of them

Over RankBrain gesproken, Google gebruikt dit nu zelfs voor ALLE zoekopdrachten die de zoekmachine verwerkt.

4. Did Google’s New Green Ad Labels Affect Ad CTR?

Google is de afgelopen maanden lekker aan het veranderen.

Na o.a. het verwijderen van de right hand side ads en verbreden van de zoekresultaten kolom (desktop), is het Adv label bij AdWords advertenties aangepast van geel naar groen.

Waarom? Het lijkt erop dat dit de advertentie CTR’s (en dus Google’s advertentie inkomsten) vergroot.

En daarmee de CTR van SEO posities verder verlaagt.

5. 7 types of keywords to boost your SEO strategy

Alle SEO trajecten beginnen met keywords.

Deze post geeft een frisse blik op het categoriseren van keywords in 7 groepen.

6. Ask The SEOs at SMX Advanced

In SEO gaan er vaak mythes rond. Of wordt informatie – bijvoorbeeld vertrekt door Google – onjuist geïnterpreteerd.

In dit interview met een paar ervaren SEO’s krijg je eerlijke antwoorden op actuele vragen.

7. Second Page Poaching and Technical SEO at Scale

SEO, met name Technische SEO, wordt regelmatig betiteld als “dood???.

Maar als je dagelijks in de SEO praktijk werkt, weet je dat dit verre van waar is.

Dennis Goedegebuure beschrijft treffend hoe belangrijk Technische SEO is door het publiceren van zijn werk bij eBay.

Een ander voorbeeld van hoe belangrijk technische SEO is, wordt pijnlijk duidelijk in de forse terugval die Hulu.com maakte in juni.

8. SEO and Usability

Vooraanstaand Usability instituut Nielsen spreekt zich uit over SEO.

Waar je door de jaren heen nog regelmatig het “conflict??? tussen conversie en SEO terughoort, kan ik me helemaal aansluiten bij de stelling van Nielsen:

Long-Term SEO = Well-Served Users

9. Next Mobile Friendly Update Includes Page Speed; Coming in Months

Google heeft sinds april 2015 een Mobile Friendly algoritme (in mei 2016 ge-update, zonder veel effect).

Ik heb het eerder al eens gezegd, maar Google bevestigt het nu ook: de snelheid van mobiele websites wordt later dit jaar ook aan het mobile friendly algoritme toegevoegd.

10. Google Again Says: We Don’t Use Social Media For Ranking

Nog maar eens een SEO mythe de wereld uit helpen: Google gebruikt social media NIET voor ranking.

In trainingen en gesprekken met opdrachtgevers kom ik deze mythe namelijk nog regelmatig tegen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je social media niet slim kunt inzetten voor het verspreiden van content onder relevante doelgroepen en indirect SEO succes kunt realiseren 😉

Nieuw: De Dutch Search Awards 2016
En in november krijgen we in Nederland voor ’t eerst de Dutch Search Awards: een awardshow in Amsterdam voor de beste Search cases van eigen grond.

Een bekend concept uit o.a. de UK. Ik ben benieuwd en ga er zeker heen 🙂